عصر خودرو

مقام تاجیک:

تاجیکستان ناآگاهانه وارد اتحادیه اوراسیا نخواهد شد

عصر بازار- سفیر تاجیکستان در بلاروس ضمن تکذیب خبر ورود دوشنبه به اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: تاجیکستان ناآگاهانه وارد هر سازمانی نخواهد شد.

تاجیکستان ناآگاهانه وارد اتحادیه اوراسیا نخواهد شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، "قاضی دولت قایم داداف" سفیر تاجیکستان در بلاروس در مصاحبه با روزنامه «بیلتا» اظهار داشته است که تاجیکستان هنوز موضوع ورود به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در دست بررسی دارد و اخبار عضویت در این سازمان، کذب است.

    وی با بیان این که اتحاد کشورها اقدامی مناسب محسوب می‌گردد اما این کار بایستی با در نظر گرفتن منافع این کشورها صورت گیرد، افزود: تاجیکستان ناآگاهانه عضو  هیچ سازمانی نخواهد شد و منافع جمعی ملت تاجیک بر هر موضوع دیگری در این خصوص اولویت دارد.

    وی در بیان مضرات این حضور برای تاجیکستان گفت: در صورت ورود دوشنبه به اتحادیه اوراسیا، تعرفه‌های گمرکی لغو که این موضوع به اقتصاد فعلی تاجیکستان ضربه خواهد زد.

    به گفته سفیر تاجیکستان در بلاروس، برای عضویت در سازمان‌های اقتصادی، هر کشوری باید دارای پشتوانه سرمایه‌ای با اعتمادی باشد که در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی جهانی، تاجیکستان از این مهم بی بهره است.

    قایم داداف در پایان سخنانش تصریح کرد، تصمیم در خصوص نهایی شدن عضویت تاجیکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به برگزاری جلسات متعددی برای بررسی سود و ضرر احتمالی آن بستگی خواهد داشت.

    چندی پیش، رئیس کمیته دومای دولتی روسیه گفت: پیوستن تاجیکستان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا به توسعه اقتصاد این کشور و از بین رفتن مشکلات مهاجرت شهروندان تاجیک کمک می‌کند.

    اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال حاضر از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل‌شده و مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن‌ در سال 2013 میلادی حدود 4 تریلیون دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

    در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

    برچسب ها