عصر خودرو

یک هفته با بورس کالا؛

طرح قیمت تضمینی، سکانس پرطرفدار بازار کشاورزی

عصر بازار- طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که دو موضوع اجرای موفق سیاست قیمت تضمینی جو و عرضه سنگ آهن در تالار داخلی بورس کالا در کانون توجه رسانه ها قرار داشت؛ در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

طرح قیمت تضمینی، سکانس پرطرفدار بازار کشاورزی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدیر عامل بورس کالای ایران هفته گذشته درخصوص برنامه صادراتی این بورس گفت: برنامه بورس کالای ایران در حوزه صادرات حضور در بازارهای جهانی از طریق سازوکار انبارهاست.در این راستا و برای پیشبرد این هدف یک سایت تعریف کردیم و اطلاعیه عرضه‌ها را همچون عرضه‌هایی که در بورس کالا معرفی می‌کنیم در این سایت با قیمت و مقدار اطلاع‌رسانی کردیم. هدف ما از این کار این است که بازارها را به سمت خود جذب کنیم.

    وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی در بازارهای خارجی نمی‌تواند مانند بازارهای داخلی باشد به همین دلیل از سیستم‌های بازاریابی هوشمند که استفاده از این نوع سیستم‌ها در جهان متداول است استفاده کردیم. وقتی اطلاعیه عرضه روی سایت‌هایی که در این سیستم طراحی شدند قرار می‌گیرد، از طریق این سامانه به کلیه متقاضیان بالقوه کالاها ایمیل زده می‌شود و آنها در جریان کار قرار می‌گیرند.

    بورس کالا، میانبری برای اصلاح مبادلات سنتی کشاورزی

    یک نماینده مجلس در رابطه با بورس کالا گفت: در حال حاضر بورس کالا بهترین راه برای اصلاح روش های سنتی فروش محصولات کشاورزی بوده و در این بین اجرای سیاست قیمت تضمینی از سال گذشته به جای خرید تضمینی، طرحی ارزشمند برای بخش کشاورزی به شمار می رود.

    حبیب الله نیکزادی با اشاره به اجرای سیاست قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا گفت: ورود و تمرکز بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی امری با اهمیت است که دستگاه های مختلف باید از آن حمایت کنند، چرا که اگر کالاهای کشاورزی به صورت هدفمند از طریق مکانیسم بورس به فروش برسند، قیمت ها و روند معاملات شفاف می شود و دست دلالان پر شمار از بازار کشاورزی کوتاه خواهد شد.

    رضایت جوکاران از اجرای سیاست قیمت تضمینی

    مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی نیز هفته گذشته از مزیت سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا گفت: با اجرای سیاست قیمت تضمینی، کشاورزانی که سال ها با اجرای خرید تضمینی پول خود را با تاخیر دریافت می‌کردند، مطالبات خود را به سرعت دریافت کردند.

    علی خان محمدی مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی گفت: سیاست قیمت تضمینی جو در سال گذشته به صورت آزمایشی در استان کرمانشاه اجرایی شد و امسال نیز برای اولین بار محصول جو کشاورزان کل کشور در بورس کالا به صورت قیمت تضمینی عرضه شد که اقدام بسیار خوبی بود، زیرا کشاورزان وجه معاملات انجام شده در بورس کالا را به سرعت دریافت کردند.

    وی کاهش بار مالی دولت و پرداخت سریع مطالبات کشاورزان را از مزایای اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا دانست و افزود: با اجرای این طرح کشاورزان پول معامله‌ای که در بورس کالا انجام شد را به سرعت دریافت کردند که این موضوع موجب رضایت آنها شده است، به طوری که کشاورزان معتقدند، با اجرای سیاست قیمت تضمینی در سال‌جاری وضعیت جو از گندم بهتر شده است.

    بورس کالا آماده عرضه سنگ آهن در تالار داخلی

    دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن از عرضه سنگ آهن در رینگ داخلی بورس کالای ایران به منظور جلوگیری از خام فروشی و صادرات هدفمند این محصول خبر داده است.

    در همین زمینه معاون عملیات و نظارت بورس کالا گفت: براساس ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده است، مواد خام پس از احراز مازاد نیاز داخلی که از طریق عرضه در تالار داخلی بورس کالا مشخص می شود، مجوز صادرات می گیرند که بورس کالا برای اجرای این قانون در راستای جلوگیری از خام فروشی آمادگی کامل دارد.

    علی پناهی افزود: برپایه تبصره ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 37 قانون رفع موانع تولید، برای کالاهای پذیرش شده در بورس کالا، مازاد عرضه تنها براساس فرآیند عرضه و تقاضا در رینگ داخلی بورس کالا تعیین می‌شود، به گونه‌ای که اگر پس از عرضه در سه نوبت متوالی به قیمت متناسب، تقاضا وجود نداشته باشد، مازاد عرضه احراز می‌شود.

    علی پناهی همچنین  در خصوص عرضه محصولات فولاد مبارکه در بورس کالا و شائبه انحصار در این عرضه ها گفت: عرضه های فولاد مبارکه در بورس کالا به لحاظ تعدد عرضه بسیار بالا بوده و به دلیل ظرفیت تولیدی که دارد بزرگترین عرضه کننده محصولات تخت فولادی در ایران است. با این حال هیچ انحصاری از سوی بورس در عرضه محصولات فولادی متصور نیست و سایر شرکت ها نیز می توانند محصولات خود را مشروط به ارایه ضمانت های لازم در بورس کالا عرضه کنند.

    انحصار توزیع آهن‌آلات شکسته می شود

    رییس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تهران از شکسته شدن انحصار شرکت‌های بزرگ در توزیع و فروش آهن آلات خبر داد و آن را به دلیل تصمیم اتخاذ شده در زمینه فروش آهن به فروشندگان خرد از بورس کالا دانست.

    محمد آزاد، با اشاره به اینکه باید قیمت آهن آلات بر اساس قیمت‌ها در بورس کالا تعیین شود، اظهار کرد: تا پیش از این فروشندگان خرد مجوز خرید آهن از بورس را نداشتند که خوشبختانه این مساله برطرف شد تا انحصار فروش آهن از برخی شرکت‌های بزرگ گرفته و علاوه بر این دست برخی دلالان و واسطه گران نیز کوتاه شود.

    تصمیم هیات وزیران در حوزه معدن

    با تصمیم هیات وزیران و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهوری، قرار است از این پس، مواد خام معدنی در تالار داخلی بورس کالای ایران عرضه شود و در صورت نبود تقاضا، مجوز صادراتی دریافت کند.

    رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه عرضه مواد معدنی در بورس کالا به واقعی شدن قیمت ها منجر می شود، گفت: با تصمیم جدید هیات وزیران و ابلاغ آن توسط معاون اول رئیس جمهوری، قرار است از این پس، مواد خام معدنی در تالار داخلی بورس کالای ایران عرضه شود و در صورت نبود تقاضا، مجوز صادراتی دریافت کند.

    بهرام شکوری درباره عرضه مواد معدنی در بورس کالا، افزود: اگر می خواهیم صنایع تبدیلی داخل کشور به اندازه کافی رشد و توسعه داشته باشند و همه مواد معدنی را به محصول دارای ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم باید بتوانیم از فرصت هایی که در اختیارمان قرار گرفته به شیوه مطلوبی بهره مند شویم.

    آماده باش به تعاونی ها

    مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز در نشست مشترک که در هفته اخیر میان فعالان تعاونی‌های تامین نیاز تولیدکنندگان بخش کشاورزی با معاونان وزرای «جهاد کشاورزی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» برگزار شداز آماده باش به تعاونی ها برای حضور گسترده در بورس کالا خبر داد و  گفت: تعاونی ها باید آمادگی حضور در بورس کالا را پیدا کنند تا با شفاف سازی و تعیین کف قیمت، کشاورزان به منفعت منطقی دست یابند.

    در این نشست که راهکارهای رفع موانع تولید و تسهیل گری در تامین نیازهای مشترک فعالان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ایجاد هماهنگی و همیاری در تامین نهاده های عرضه محصولات کشاورزی می تواند نقشه راه ساماندهی بازار محصولات کشاورزی باشد.

    برچسب ها