عصر خودرو

آذربایجان خواستار تسریع در ساخت مشترک نیروگاه با ایران شد

عصر بازار- رئیس بزرگترین تولید کننده برق جمهوری آذربایجان (او جی اس سی) گفت، احداث مشترک نیروگاه های جدید توسط ایران و آذربایجان موجب ارتقاء ثبات انرژی و پتانسیل صادراتی جمهوری خودمختار نخجوان خواهد شد.

آذربایجان خواستار تسریع در ساخت مشترک نیروگاه با ایران شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ایران و آذربایجان، 2 کشور همسایه نفت خیز به دنبال گسترش تعاملات در بخش انرژی از طریق ساخت مشترک نیروگاه های برق هستند.

    اعتبار پیروردیف، رئیس بزرگترین تولید کننده برق جمهوری آذربایجان (او جی اس سی) گفت، احداث مشترک نیروگاه های جدید توسط ایران و آذربایجان موجب ارتقاء ثبات انرژی و پتانسیل صادراتی جمهوری خودمختار نخجوان خواهد شد.
    پیروردیف بر ضرورت آغاز اجرای این پروژه در زودترین زمان ممکن تاکید کرد.
    پیروردیف گفت: «این پروژه برای ایران و آذربایجان خیلی مهم است.» کار بر روی این پروژه باید سرعت بگیرد.
    پیشتر مجلس ایران طرح احداث مشترک 2 نیروگاه برق با جمهوری آذربایجان را به تصویب رسانده بود.
    در دسامبر 2015، ایران و آذربایجان یادداشت تفاهمی را برای همکاری در 12 حوزه مختلف اقتصادی به امضا رساندند. این موافقتنامه فرصت ها و چشم اندازهای جدیدی برای همکاری های اقتصادی بین دو کشور به ویژه در زمینه انرژی ترسیم می کند.
    بر اساس این سند همکاری، دو طرف نیروگاه های برق در سدهای خدا آفرین و قیز قالاسی در مسیر رودخانه ارس احداث خواهند کرد. همچنین قرار است نیروگاه اردوباد در خاک آذربایجان و نیروگاه مرزاد در خاک ایران احداث شود.
    پیش از این حمید چیتچیان، وزیر نیروی ایران خاطرنشان کرده بود که همکاری ها با آذربایجان در بخش های برق و آب باید گسترش یابد. وی گفته بود که دو کشور مذاکراتی را در زمینه احداث نیروگاه های ژئوترمال و بادی در شهرهای مشکین شهر و خاف انجام داده اند و این پروژه ها به زودی آغاز خواهد شد.
    همچنین مذاکراتی در مورد متصل کردن شبکه های برق ایران، آذربایجان، گرجستان و روسیه صورت گرفته است. شبکه های برق ایران و آذربایجان قبلا به هم متصل شده و حجم فعلی تجارت برق بین دو کشور به 10 مگاوات می رسد.
    کارشناسان معتقدند، اتصال شبکه های برق ایران، آذربایجان، روسیه و گرجستان به یکدیگر به نفع این کشورها خواهد بود.

    برچسب ها