عصر خودرو

آنچه در مراسم روز ملی صادرات گذشت

عصر بازار- مراسم بیستمین سالروز ملی صادرات، امروز پنجشنبه با حضور رئیس جمهوری و بزرگترین صادرکنندگان کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد.

آنچه در مراسم روز ملی صادرات گذشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، فعالان اقتصادی و بزرگترین صادرکنندگان کشور که آنها را «صادرکنندگان نمونه» می خوانند، برای ورود به مراسم روز ملی صادرات مجبور بودند در صف هایی شصت هفتاد نفره بایستند و انتظار ورود به مراسمی را بکشند که قرار است در آن مراسم در مورد موانع پیش روی صادرات از آنها چاره خواهی شود و به خاطر یک سال تلاش در راستای توسعه صادرات، از آنها تقدیر شوند.

    مراسم با حضور رئیس جمهوری، سرود جمهوری اسلامی و تلاوت آیاتی از قران کریم به طور رسمی آغاز شد؛ رئیس جمهوری را در این مراسم محمد نهاوندیان «رئیس دفتر رئیس جمهوری» همراهی می کرد و علاوه بر وی، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران که به نوعی میزبانان این مراسم بودند نیز حضور داشتند.
    غلامحسین شافعی رئیس و پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و علی فاضلی رئیس اتاق اصناف نیز به عنوان مسوولان نهادهای بخش خصوصی کشور در مراسم روز ملی صادرات حضور داشتند.
    مجتبی خسروتاج رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران نخستین سخنران این مراسم بود که برای خیر مقدم پشت تریبون رفت اما از موضعی انتقادی، به تشریح تعدادی از موانع پیش روی صادرات از جمله «کوچک بودن شرکت های صادراتی»، «بالا بودن نرخ سود بانکی»، «بالا بودن هزینه های بندری و حمل و نقل» و «نبود موافقتنامه های دو و چند جانبه بین المللی» پرداخت.
    پس از وی، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به ارایه نقطه نظرات خود در خصوص مباحث مبتلابه صادرات کشور پرداخت؛ وی به تکلیف مشخص شده برای صادرات کشور پرداخت و گفت: صادرات غیرنفتی کشور شامل خدمات و کالاهای غیرنفتی امسال باید 10 میلیارد دلار افزایش پیدا کند و به ٦٨ میلیارد دلار برسد.
    وزیر صنعت تاکید کرد: صادرات نباید مانع داشته باشد و در هیچ کشوری برای صادرات مانع و محدودیت قائل نمی شوند.
    بعد از سخنان میزبانان، نوبت به میهمان اصلی مراسم روز ملی صادرات یعنی رئیس جمهوری رسید؛ وی قبل از آنکه در جایگاه سخنران قرار بگیرد، به سه صادرکننده مدال افتخار صادرات اعطا و از پنج صادرکننده به عنوان صادرکننده ممتاز کشور تقدیر کرد.
    رئیس جمهوری در سخنان خود به تشریح وضعیت صادراتی کشورهایی مانند تایلند و مالزی پرداخت و گفت: در سال 1980 صادارات مالزی 12 میلیارد دلار بود که امروز به 234 میلیارد دلار رسیده است؛ و کشور تایلند در همان سال صادراتش 6 میلیارد دلار بود که امروز به 227 میلیارد دلار رسیده است.
    روحانی اضافه کرد: این کشورها به این دلیل توانسته اند به چنین موفقیتی دست پیدا کنند که در درجه نخست، روابطشان را با دنیا بر مبنای تعامل سازنده قرار داده اند؛ با دعوا با دنیا صادرات به وجود نمی آید. این سخنان روحانی تشویق صادرکنندگان حاضر در مراسم را به همراه داشت.
    رئیس جمهوری گفت: ملت ایران در طول تاریخ با دنیا رابطه داشته و در کشور تایلند آقای شیخ احمد قمی تجارت با تایلند را راه انداخته است و امروز جزو معروفین شناخته می شود و کنار قبر آن همه مذاهب به وی احترام می گذارند بنابراین ایرانی این چنین است.
    رئیس جمهوری افزود: چهار نفر نیروی امنیتی نمی توانند فقط مورد اعتماد باشند، جوانان، تجار و بازرگانان ما مورد اعتماد هستند حال در میان کل محصولات یک باغ ممکن است یک سیب پوسیده هم پیدا شود، نمی توان در آن باغ را بست و از میوه استفاده نکرد.
    رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه «باید به قرن جدید برگردیم» گفت: برخی در قرن قبلی و ای کاش قرن قبلی، بلکه در قرن قبلی قبلی زندگی می کنند و ما باید شرایط را نه برای روابط خارجی بلکه اقتصادی، علمی و فناورانه و دیگر بخش ها اماده کنیم تا بتوانیم در مسیر صادرات حرکت کنیم.
    غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سخنران بعدی بود که بعد از خروج رئیس جمهوری از سالن مراسم و همهمه ای چند دقیقه ای پشت تریبون رفت و مسایل مبتلابه صادرات را از منظر بخش خصوصی مطرح کرد.
    وی با تاکید بر اینکه سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی نیازمند بازبینی است، گفت: با توجه به تغییرات صورت گرفته در شرایط اقتصادی کشور، سند راهبردی ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشورباید مورد بازبینی قرار گیرد.
    شافعی در بخش دیگر سخنان خود پیشنهاد ادغام بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات را مطرح کرد و گفت: این ادغام می تواند در قالب اگزیم بانک فعالیت کند؛ ادغام این دو دستگاه کمک بیشتری به بخش صادرات می کند.
    وی در ارتباط با تاکیدات رییس جمهوری در ارتباط با صادرات که در مراسم روز ملی صادرات مطرح شد، گفت: رییس جمهوری صادقانه این نکات را مطرح می کند اما گویا برخی پنبه در گوش گذاشته اند و کمتر در صحنه عمل به آن توجه می کنند.
    بعد از سخنان شافعی و البته دو سخنران خارجی این مراسم (بدون اینکه در یک مراسم ملی و نه بین المللی دستگاه مترجمی در اختیار حاضرین قرار بگیرد)، نوبت به اهدای تندیس به 51 صادرکننده نمونه رسید.
    برگزار کنندگان این برنامه اگر چه در ابتدا و طول برنامه از حتی همراه داشتن دوربین عکاسی توسط حاضران جلوگیری می کردند، اما هنگام اعطای تندیس صادرکننده نمونه توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، اجازه دادند شرکت کنندگان در برنامه برای عکاسی از لحظه دریافت تندیس صادرکننده نمونه توسط مدیر عاملشان، حتی بر روی جایگاه (سن) بروند؛ این شرایط به گونه ای انجام شد که زمان اعطای تندیس، تقریبا هیچ فردی روی صندلی خود ننشسته بود و همه در مقابل و بر روی جایگاه با گوشی های تلفن همراه در حال عکاسی از مدیرعاملانشان بودند.
    مراسم بیستمین سالروز ملی صادرات ساعت 12:30 ظهر، بعد از عکس های یادگاری صادرکنندگان و تندیس هایشان در سالن اجلاس سران، به پایان رسید.

    برچسب ها