عصر خودرو

خوش‌بینی بازار نفت به اوپک

عصر بازار- بازار نفت روز گذشته تحت تاثیر احتمال افت ذخایر نفت تجاری ایالات متحده آمریکا و همچنین کاهش تولیدات چین با رشد یک درصدی همراه شد. بر اساس آمارهای دولتی منتشر شده در چین تولید نفت خام این کشور در ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته با افتی ۸/ ۹ درصدی همراه بود که دومین سقوط تولید در یک سال گذشته بوده است.

خوش‌بینی بازار نفت به اوپک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصاد آنلاین، عامل دیگری که روز گذشته به پشتیبانی بازار نفت برخاست، اظهار خوش‌بینی اوپک به برنامه این سازمان برای کاهش تولید نفت بود. در این میان نمی‌توان نسبت به کاهش ارزش شاخص دلار بی‌اهمیت بود، عاملی که بر رشد قیمت نفت در روز دوشنبه نیز اثرگذار بود. بر این اساس قیمت نفت خام برنت تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 به وقت تهران) با رشدی 75 سنتی روی 43/ 52 ‌دلار بر هر بشکه قرار گرفت. نفت خام آمریکا نیز 79 سنت رشد داشت و به 08/ 51 دلار بر هر بشکه رسید.

    آن‌طور که تحلیلگران بازار در سنگاپور اعلام می‌کنند، بعد از آنکه موسسه نفت آمریکا (API) میزان ذخایر نفت تجاری ایالات متحده آمریکا را کاهشی تخمین زده است، معامله‌گران آسیایی این شرایط را مثبت ارزیابی کردند. بر اساس تخمین موسسه نفت آمریکا، احتمالا ذخایر نفت خام ایالات متحده آمریکا در هفته منتهی به 14 اکتبر با کاهشی 8/ 3 میلیون بشکه‌ای به 1/ 476 میلیون بشکه رسیده است. آمار منتشر شده از سوی موسسه نفت در روز گذشته در حالی بازار نفت را تحت تاثیر قرار داد که آمارهای رسمی مربوط به ذخایر نفت تجاری و سوخت در آمریکا چهارشنبه شب از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا کشور (EIA) اعلام خواهد شد (که در هنگام نگارش این گزارش به انتشار نرسیده بود). از دیگر سو معامله‌گران بازار نسبت به اظهارنظرهای دبیر کل اوپک که چشم‌انداز روشنی از نشست 30 نوامبر اعضای این سازمان در وین ترسیم کرده بود واکنش مثبت نشان دادند.

    پیام خوش‌بینانه اوپک به بازار
    محمد بارکیندو در حاشیه نشست نفت و پول در لندن با ابراز امیدواری به نشست وین گفت: این نهاد باید در نشست ماه آینده (نوامبر)، بدون اختلاف زیاد بر سر سطح تولید برخی کشورها، در باره محدود کردن تولید نفت به توافق برسد. بارکیندو در ادامه گفت: روسیه به‌عنوان کشوری که عضو اوپک نیست، از تعهد خود برای همکاری در محدود کردن تولید در صورت دستیابی اوپک به توافق در نشست 30 نوامبر (10 آذر‌ماه) عقب‌نشینی نکرده است. به این ترتیب دبیر کل اوپک انتظار دارد که همه مراحل مقدماتی این توافق به‌صورت زمان‌بندی شده اجرایی شود، بارکیندو خوشبین است که اعضای اوپک در نشست وین به تصمیمی دست یابند. وی با اشاره به اعتراض بغداد به اوپک برای تعیین سهم تولید این کشور گفت: این موضوع مانعی در راه دستیابی به توافق نیست. بارکیندو افزود: تمامی ١٤ عضو اوپک در الجزیره با سقف تولید موافقت کرده‎اند که به ما انعطاف در اجرای آن را با در نظر گرفتن شرایط ویژه برخی کشورهای عضو از جمله ایران می‌دهد. همچنین انس خالد الصالح، سرپرست وزارت نفت کویت، با نگاهی مثبت به نشست آینده اوپک در وین ابراز امیدواری کرد که تولیدکنندگان در این نشست دست‌کم درباره سطح تولید نفت به تفاهم برسند. وی گفت: پیش‌بینی اینکه در 10 تا 20 ماه آینده قیمت نفت به 50 تا 60 دلار برای هر بشکه برسد، انتظاری منطقی و قابل قبول است. وزیر نفت عربستان سعودی نیز در لندن با ارسال پیامی خوش‌بینانه به بزرگترین بازیگران صنعت نفت که در نشست نفت و پول حضور داشتند، گفت: روند فلج‌کننده کاهش قیمت نفت به پایان رسیده است. وی خواستار سرمایه‌گذاری‌های جدید در این صنعت برای جلوگیری از کمبود نفت در آینده شد.
    خالد الفالح اظهار کرد: توافق ماه گذشته سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید موجب سرعت گرفتن روند ایجاد توازن مجدد عرضه و تقاضا در بازار خواهد شد. الفالح در جلسه‌ای که با حضور مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی نظیر اکسون موبیل، رویال داچ‌شل و توتال برگزار شد، اظهار کرد: «ما اکنون به پایان یک دوره کاهش قابل توجه (قیمت‌ها) رسیده‌ایم.» فالح گفت صنعت نفت در دوره کاهش قیمت نفت در طی 2 سال گذشته، با کاهش شدید سرمایه‌گذاری مواجه بوده است. به گفته موسسه وود مکنزی، میزان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت طی 2 سال گذشته یک تریلیون دلار کاهش یافته است. وزیر انرژی عربستان در همین زمینه گفت: صنعت نفت اگر می‌خواهد تقاضا برای انرژی در 25 سال آینده را تامین کند، به 24 تریلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز دارد. وی افزود: بی‌میلی بسیاری از بانک‌ها برای وام دادن به شرکت‌های انرژی همزمان با افزایش قیمت نفت کاهش خواهد یافت.
    وزیر انرژی عربستان هشدار داد در صورتی‌که این سرمایه‌گذاری‌ها انجام نگیرد، جهان در آینده با کمبود عرضه مواجه خواهد شد زیرا تقاضا برای نفت همچنان در حال افزایش است. وی با اشاره به افزایش تعداد خودروها در چین و بالا رفتن میزان مصرف در هند گفت: «رشد تقاضا برای نفت ممکن است با بهبود وضعیت اقتصاد جهانی سرعت بگیرد.» به گزارش خبرگزاری رویترز، ریاض به موسسه پایگاه مشترک اطلاعات نفتی (جودی) خبر داد که صادرات نفت خام ماه اوت عربستان سعودی، از هفت میلیون و ٦٢٢ هزار بشکه در روز در ماه ژوئیه به هفت میلیون و 305 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. به گزارش جودی تولید نفت عربستان سعودی پس از آنکه در ژوئن به علت تقاضای تابستانی و درخواست مشتریان به میزان بی‌سابقه 10 میلیون و ٦٧٣ هزار بشکه در روز رسید، در ماه پس از آن (آگوست) به 10 میلیون و 630 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

    سفر نواک به ریاض
    اما در کنار اظهارات دبیر‌کل اوپک، اعلام خبری مبنی بر سفر وزیر نفت روسیه به ریاض برای دیدار با همتای نفتی سعودی خود نیز انتظارها برای توافق اعضای عضو و غیرعضو اوپک بر سر کاهش تولید را افزایش داد. الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه با هدف توسعه همکاری‌ها با عربستان سعودی در این حوزه روز جمعه به ریاض سفر می‌کند. براساس برنامه اعلام شده، در این سفر سه روزه نوواک با خالدالفالح همتای عربستانی خود دیدار خواهد کرد. جذب سرمایه‌گذاری و همکاری در بخش انرژی و سوخت روسیه و عربستان از جمله در عرصه تولید، استخراج و همچنین فعالیت در حوزه نیروگاه برق از محورهای دیگر مذاکرات طرفین اعلام شده است. بر این اساس به نظر می‌رسد جمعه آینده وزرای انرژی روسیه و عربستان سعودی به‌عنوان دو تولیدکننده بزرگ نفت، در رابطه با برنامه‌های کاهش تولید نفت که از سوی اوپک مطرح شده است، گفت‌وگوهایی داشته باشند. روسیه به‌عنوان یکی از کشورهای غیر‌عضو اوپک، پیش از این نسبت به همکاری با طرح کاهش تولید اوپک به منظور ایجاد تعادل در بازار اعلام حمایت کرده بود.

    برچسب ها