عصر خودرو

بررسی دورنمای بازار نفت؛

آمریکا مانع جهش قیمت نفت

عصر بازار- با وجود اینکه اوپک در نشست الجزیره برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ به این سو، در باره محدود کردن سطح تولید کشورهای عضو در دامنه ٣٢ میلیون و۵۰۰ هزار بشکه تا ٣٣ میلیون بشکه در روز به توافق رسید و این تصمیم موجب اوج‌گیری قمیت‌های نفت به حدود ۵۴ دلار برای هر بشکه شد که بالاترین میزان در سال ۲۰۱۶ به شمار می‌رود.

آمریکا مانع جهش قیمت نفت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از جهان صنعت، اما فعالان بازار نفت اعلام کردند احتمال افزایش تولید نفت خام شیل در آمریکا سبب می‎شود با وجود توافق اوپکی‎ها برای کاهش عرضه، قیمت نفت در بازه 50 تا 60 دلار باقی بماند.

    معامله‎گران و مدیران صنعت نفت حاضر در همایش «نفت و پول» در لندن، هم‌صدا اعلام کردند که جهان باید به قیمت نفت 50 تا 60 دلار عادت کند زیرا احتمال بازگشت تولید نفت خام شیل آمریکا سبب می‎شود تاثیر احتمالی توافق اعضای اوپک برای تنظیم عرضه نفت در بازار، تا حدی خنثی شود. اندرو گولد، از اعضای هیات‌مدیره شرکت آرامکو عربستان، اعلام کرد: سعودی‎ها انتظار ندارند قیمت نفت پیش از پایان دهه کنونی میلادی جهشی داشته باشد و گفت: اگر اختلالی در عرضه روی ندهد، قیمت نفت 50 تا 60 دلار برای توسعه منابع کم‎هزینه و تامین افزایش تولید مورد نیاز در سه تا چهار سال آینده، کفایت می‎کند.
    فاتح بیرول، رییس آژانس بین‎المللی انرژی نیز گفت: افزایش قیمت نفت به بالای 60 دلار سبب می‎شود برخی تولیدکنندگان پرهزینه، برای آغاز دوباره فعالیت خود تشویق شوند. روسای سه شرکت معامله‎گر بزرگ نفت جهان، یعنی ویتول، گانور و مرکوریا، نیز پیش‎بینی کردند که قیمت نفت در یک سال آینده، در بازه 55 تا 5٨ دلار باقی می‎ماند. باب دادلی، مدیرعامل شرکت بی‎پی انگلستان نیز در این همایش اعلام کرد: صنعت نفت بیش از حد رشد کرده و سرمایه‎گذاری‎ها، بسیار بالا بوده است. به گفته وی، بی‎پی از این پس تنها بر بهترین پروژه‎های خود تمرکز خواهد کرد. جان هس، مدیرعامل شرکت آمریکایی هس نیز اعلام کرد: برای سرمایه‎گذاری‎های بلندمدت در تولید نفت، قیمت نفت باید 80 دلار باشد.
    از سوی دیگر، رایان لنس، مدیرعامل شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس اعلام کرد: برخی تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا، موفق شده‎اند هزینه تمام‌شده تولید را کاهش دهند و در برخی مناطق توانسته‎اند قیمت مقرون به صرفه برای تولید نفت را به40 دلار برای هر بشکه برسانند. وی همچنین اعلام کرد: تنها واکنش مناسب به دورنمای کنونی بازار نفت، کاهش هزینه‎هاست و کونوکو فیلیپس تلاش می‎کند قیمت تمام شده تولید خود را به کمتر از50 دلار برای هر بشکه برساند.
    افزایش قیمت نفت
    این در حالی است که قیمت نفت روز گذشته با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کاهش ذخایر نفت خام ایالات‌متحده و کاهش تولیدات چین و افزایش میزان امید به اجرایی شدن طرح فریز نفتی توسط کشورهای عضو اوپک با افزایش حدود یک‌درصدی مواجه شد.
    معامله‌گران گفتند که کاهش ارزش دلار نیز قیمت نفت را تا حدودی افزایش داد چراکه برای کشورهایی که با ارزهایی غیر از دلار معامله می‌کنند، خرید نفت باقیمت‌های کمتر را ممکن کرد و همین مساله میزان تقاضا برای نفت را در بین این کشورها بالا برد. نفت اینترمدییت وست تگزاس در 85/50 دلار در بشکه معامله شد که در حدود 56 سنت یا 1/1 درصد افزایش نشان داد. قیمت نفت برنت نیز در هر بشکه 23/52 دلار در بشکه معامله شد که 55 سنت یا یک درصد افزایش نشان داد. جفری‌هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA سنگاپور در این زمینه گفت: «میزان نفت خام ذخیره‌شده توسط موسسه نفت آمریکا اعلام شده است و این مساله باعث شد معاملات روز چهارشنبه در بازارهای آسیایی با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت‌های روز سه‌شنبه آغاز شود.
    ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 14 اکتبر، 8/3 میلیون بشکه کاهش یافت و به 1/467 میلیون بشکه رسید. یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت نفت اطمینان دادن محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک به رسانه‌ها درباره ثابت نگه‌داشتن میزان صادرات کشورهای اوپک بود. وی اعلام کرد: «من خوشبینم که در اجلاس ماه نوامبر تصمیمی جدی در این زمینه می‌گیریم.» این گروه همچنین امید دارد که بتواند کشورهای غیرعضو را نیز با خود همراه سازد و طرح فریز نفتی را با حضور کشورهایی مانند روسیه کلید بزند.

    برچسب ها