عصر خودرو

دکتر احمدی:

طرح‌های کلان در راستای اقتصاد مقاومتی مشمول حمایت‌های دولت می‌شوند

عصر بازار- معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود ۴ تا ۵ درصد اعتبارات طرح‌های کلان ملی را در اختیار داریم، گفت: با توجه به کمبود اعتبارات مقرر شده است تا دولت بر روی طرح‌های کلان ملی که در راستای اقتصاد مقاومتی است، سرمایه‌گذاری کند.

طرح‌های کلان در راستای اقتصاد مقاومتی مشمول حمایت‌های دولت می‌شوند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا دکتر وحید احمدی در حاشیه یکصد و چهل و هفتمین کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران بررسی سند راهبردی توسعه دانش‌بنیان شبکه هوشمند برق ایران را یکی از موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و افزود: در جلسات قبلی شورا مصوب شده بود که برای هر طرح کلان ملی باید یک سند راهبردی تصویب شود.

    وی با تاکید بر اینکه سند راهبردی طرح‌های کلان غیر از سند طرح‌های کلان ملی است، خاطرنشان کرد: در سند راهبردی طرح‌های کلان ملی جایگاه آن فناوری در توسعه کشور و اثرات آن بر سایر تکنولوژی‌های مرتبط تعیین می‌شود.

    احمدی با بیان این‌که سند راهبردی طرح کلان ملی شبکه هوشمند برق ایران از سوی دانشگاه امیرکبیر به عنوان مجری طرح تهیه شد و در این جلسه به تصویب رسید.

    وی با اشاره به تامین اعتبارات این طرح، یادآور شد: بر اساس مصوبات قبلی قرار بود 50 درصد اعتبارات این طرح‌ها از سوی شورای عتف و 50 درصد از سوی دستگاه بهره‌بردار تامین شود که با توجه به کمبود اعتبارات قرار شد مشکل اعتبارات این طرح‌ها از طریق مذاکره با سازمان برنامه و بودجه برطرف شود.

    معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه ما از لحاظ اعتباری از طرح‌های کلان عقب هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر حدود 4 تا 5 درصد اعتبارات این طرح‌ها را در اختیار داریم و در جلسه شورای عتف این مطلب بیان شد که اگر با  همین وضعیت حرکت کنیم، این طرح‌ها که در ابتدای راه هستند، با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

    وی ادامه داد: بر این اساس در جلسه شورای عتف تاکید شد دولت بر روی طرح‌هایی که در راستای اقتصاد مقاومتی هستند، سرمایه گذاری کند و از آنجایی که طرح شبکه هوشمند برق ایران یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است، دولت بر روی آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

    ارائه گزارشی از آمایش آموزش عالی

    احمدی با اشاره به تصویب طرح آمایش آموزش عالی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطرنشان کرد: این طرح با مطالعات گسترده وزارت علوم به این شورا ارائه شد و به تصویب رسید و در جلسه کمیسیون دائمی شورای عتف گزارشی از وضعیت آموزش عالی کشور ارائه شد.

    وی این گزارش را حاوی مطالبی در زمینه پراکندگی رشته‌ها و دانشگاه‌ها و توزیع کلی آموزش عالی و سیاست‌های اتخاذ شده در آن دانست و اظهار کرد: هدایت آموزش عالی کشور از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این زمینه مجتمع سازی، کنترل و ماموریت گرا کردن سیستم آموزشی مورد تاکید قرار گرفته است که بر این اساس گزارشی در خصوص وضعیت آموزش عالی کشور ارائه شد.

    روند پیشرفت طرح آینده‌نگاری ملی

    دبیر شورای عتف ارائه گزارشی از روند پیشرفت طرح آینده‌نگاری ملی را از دیگر موضوعات این جلسه ذکر کرد و یادآور شد: بررسی وضعیت توسعه آینده فناوری کشور یکی از موضوعات اصلی است که در قالب طرح آینده نگاری ملی در کمیسیون‌های دولت به تصویب رسید.

    وی مسؤولیت اجرای این طرح را برعهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای عتف را مسؤول نظارت بر اجرای این طرح دانست و گفت: در این جلسه گزارشی از پیشرفت وضعیت این پروژه ارائه و قرار شد پیگیری‌های لازم برای تکمیل این پروژه صورت گیرد.

    احمدی اجرای این طرح را لازمه اجرای آمایش آموزش عالی دانست و تصریح کرد: از سوی دیگر برای توسعه فناوری‌های کشور نیاز به پیش بینی وضعیت کشور داریم. به عنوان مثال باید تکلیف صنعت سرامیک و کاشی که در یزد با وجود بحران کم آبی متمرکز است، روشن شود که این امر نیاز به برنامه‌ریزی بر اساس آینده‌نگاری ملی دارد.

    برچسب ها