عصر خودرو

از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت؛

قیمت خوراک گاز مجتمع‎های پتروشیمی در شهریور ماه اعلام شد

عصر بازار- قیمت خوراک گاز مجتمع‎های پتروشیمی در شهریور ماه سال جاری از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت اعلام شد.

قیمت خوراک گاز مجتمع‎های پتروشیمی در شهریور ماه اعلام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شانا، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت پیش تر قیمت هر مترمکعب استاندارد گاز طبیعی را در فروردین‌ماه امسال ٢ هزار و ٣١٣ ریال، اردیبهشت‌ماه ٢ هزار و ٤٦٤ ریال و خردادماه ٢ هزار و 702 ریال، تیرماه ٢ هزار و 790 ریال، مردادماه ٢ هزار و 680  ریال تعیین و اعلام کرد.

    اعمال تعرفه‌ها، عوارض، مالیات و حقوق قانونی دولت و همچنین مفاد ماده (٣) ابلاغیه یادشده در قبض‌های گاز مصرفی صورت می پذیرد.

    در متن کامل ابلاغیه شماره 503280-2.20 وزیر نفت در تاریخ ٢٦ دیماه ١٣٩٤ درباره خوراک گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی آمده است:

    به استناد تکالیف و اختیارات ناشی از بند ٤ ماده ١ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (٢) و پیرو موافقت معاون اول محترم ریاست جمهوری، بدینوسیله قیمت گاز طبیعی سبک و شیرین تحویلی از شبکه سراسری گاز به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی به ترتیب زیر تعیین و جهت اجرا ابلاغ می شود:

    ماده ١- فرمول پایه محاسبه قیمت گاز سبک و شیرین تحویلی از شبکه سراسری گاز به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی به ترتیب زیر خواهد بود:

    الف- قیمت گاز طبیعی در بازار تعیین شده * 0.5 + معدل وزنی قیمت داخلی، صادراتی و وارداتی * 0.5= قیمت گاز طبیعی

    تبصره- منظور از معدل وزنی قیمت داخلی، صادراتی و وارداتی، حاصل ضرب کل گاز فروخته شده منهای مقدار گاز وارداتی در متوسط قیمت فروش سایر مصارف داخلی (خانگی، تجاری، دولتی، عمومی، حمل و نقل و صنعت بدون احتساب فروش به پتروشیمی ها به عنوان خوراک) به علاوه کل درآمد حاصل از صادرات گاز و نیز کل پرداختی برای واردات گاز، تقسیم بر مقدار گاز فروخته شده برای سایر مصارف داخلی (خانگی، تجاری، دولتی، عمومی، حمل و نقل و صنعت غیر خوراک پتروشیمی ها) به علاوه مقدار صادرات گاز است (برابر با فرمول فوق). این معدل در هر نیمه سال شمسی بر مبنای عملکرد نیمه گذشته سال محاسبه و ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

    ب- منظور از قیمت گاز طبیعی در بازار تعیین شده عبارت است از متوسط قیمت گاز در هر ماه در هاب‌های تعیین شده به عنوان نشانگر قیمت‌های عمده فروشی گاز طبیعی در مناطق رقیب در توسعه صنعت پتروشیمی ایران، شامل هنری هاب آمریکا، هاب آلبرتا کانادا و هابهای NBP انگلیس و FFT هلند.

    ماده ٢- برای حفظ رقابت پذیری صنایع پتروشیمی متوسط قیمت گاز طبیعی خوراک این صنایع در هیچ حالتی از نود درصد قیمتی که بر اساس بند ب ماده یک این ابلاغیه محاسبه می شود، بیشتر نخواهد شد.

    ماده ٣- قیمت گاز طبیعی موضوع این ابلاغیه از ابتدای فروردین تا انتهای شهریور 10 درصد کمتر از قیمتهای محاسبه شده در ماده ١ و از ابتدای مهرماه تا انتهای اسفندماه 10 درصد بیشتر از قیمتهای محاسبه شده در ماده ١ است.

    ماده ٤- این فرمول قیمت از ابتدای سال 1395 تا ابتدای سال 1405 معتبر است.

    تبصره – برای واحدهای در دست بهره برداری و نیز طرحهای در دست اجرا و یا جدید، اعمال فرمول قیمت تعیین شده، منوط به عقد قرارداد بلند مدت خرید خوراک گاز با شرکت ملی گاز ایران و اجرایی شدن آن است.

    ماده ٥- مبنای محاسبه و اعلام قیمت گاز، مترمکعب مصرفی خواهد بود و در مواردی که قیمتها در هاب های جهانی به میلیون Btu اعلام می شود در محاسبات هر ٢٨,٣ مترمکعب گاز معادل یک میلیون Btu فرض می شود.

    ماده ٦- منظور از خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی، همه مصارف واحدها پس از کسر مصارف سوخت آنهاست. در مجتمع های پتروشیمی و مناطق ویژه اقتصادی انرژی و پتروشیمی که به دلیل سامانه درونی شرکتهای خریدار گاز طبیعی، سنجش جداگانه میزان مصارف خوراک و سوخت ممکن نیست، نسبت سوخت و خوراک مصرفی در هر مورد بر اساس اعلام معاونت برنامه ریزی وزارتخانه تعیین و جهت انجام محاسبات و صدور صورتحساب به شرکتهای تابعه ذیربط ابلاغ می شود.

    ماده ٧- معاونت برنامه ریزی وزارت نفت مکلف است با رعایت این ابلاغیه، هر ماهه قیمت گاز طبیعی سبک و شیرین تحویلی از شبکه سراسری گاز کشور به عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی را به صورت ریالی محاسبه و جهت اجرا به شرکتهای تابعه ذیربط ابلاغ کند.

    تبصره – مبنای تسعیر نرخ ارز در هر ماه متوسط نرخ تسعیر ارز رسمی بانک مرکزی خواهد بود.

    برچسب ها