عصر خودرو

تراز تجاری همچنان مثبت;

کشورهای همسایه، ایستگاه نخست صادرات غیرنفتی ایران است

عصر بازار- معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران کشورهای همسایه را ایستگاه نخست صادرات غیرنفتی ایران ذکر کرد و گفت: اکنون تراز تجاری ایران در تجارت با ۱۱ کشور آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، عمان، عربستان، قزاقستان، قطر و کویت مثبت است.

کشورهای همسایه، ایستگاه نخست صادرات غیرنفتی ایران است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا مودودی امروز چهارشنبه با توجه به فرارسیدن روز صادرات(29مهرماه)  افزود: بررسی روند تجارت ایران با 15 کشور همسایه نشانگر روند صعودی صادرات کشورمان در کل دوره 10 ساله گذشته است و همین روند اهمیت بازارهای پیرامونی ما در فرآیند توسعه صادرات غیرنفتی است.
    مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، با تأکید بر گستره وسیع مرزهای آبی و خاکی و به دنبال آن وجود 16 کشور همسایه، افزود: به جز سال 1392، ارزش صادرات کشورمان به 15 کشور همسایه در طول یک دهه، از 5.5 میلیارد دلار در سال 1384 به حدود 18 میلیارد دلار در سال 1394 ارتقا یافته است.
    معاون کل توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران یادآور شد: درحالی که تا سال 1390 تراز تجاری کشورمان در تجارت با همسایگان منفی بود اما از این سال به بعد با اقدامات مؤثر و هماهنگ بخش خصوصی و دولتی، آهنگ رشد صادرات غیرنفتی شدت گرفت و توأمان با کاهش حجم واردات از این کشورها، تراز تجاری کشور با همسایگان مثبت شد.
    وی در تشریح وضعیت این تراز افزود: توسعه بازار عراق و افغانستان در طول سال های تحریم، سهم صادرات غیرنفتی از سبد صادرات کل کشور را ارتقا داد و به همان میزان تراز تجاری کشورمان در تجارت با همسایگان را بهبود بخشید به طوری که 6.8 میلیارد دلار بالاترین رکوردی بود که در 10 سال گذشته نصیب بخش صادرات غیرنفتی کشور شد.
    مودودی با تحلیل اجمالی روند تجارت با 15 کشور همسایه گفت: بررسی روند تجارت ایران با 15 کشور همسایه نشان می دهد که روند صعودی صادرات کشورمان در کل دوره 10 ساله گذشته بجز سال 1392 تداوم داشته است و اکنون تراز تجاری ایران در تجارت با 10 کشور آذربایجان، افغانستان، ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، عمان، قزاقستان، قطر و کویت مثبت است؛ به عبارت دیگر صادرات ایران به این کشورها فراتر از واردات است.
    رئیس ستاد روز ملی صادرات همچنین به پنج کشور افغانستان، عراق، عمان، قطر و کویت اشاره کرد و افزود: علاوه بر مثبت بودن تراز تجاری به نفع ایران، در تعامل با این کشورها، تا پایان سال 94 روند صادرات نیز آهنگ صعودی خود را حفظ کرده است؛ فقط با یک کشور (امارات متحده عربی) در طول همین مدت با وجود منفی بودن تراز تجاری، روند صادرات صعودی بوده است.
    معاون سازمان توسعه تجارت همچنین با استثناء کردن سه کشور بحرین، روسیه و ترکیه گفت: در تجارت با این کشورها ضمن منفی بودن تراز تجاری، روند صادرات نیز نزولی بوده و قدر مطلق تراز تجاری در خصوص این کشورها نیز در حال افزایش است.
    وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: در زمینه شاخص متوسط قیمت صادرات و واردات، فقط در مورد پنج کشور آذربایجان، بحرین، ترکمنستان، روسیه و قزاقستان متوسط قیمت صادرات در سال 1394 برابر یا بیش از متوسط قیمت واردات است.
    مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت، یکی از نکات قابل توجه در تجارت ایران با کشورهای همسایه را «همزمانی افزایش ارزش صادرات با کاهش متوسط قیمت صادرات» اعلام کرد و گفت: این به معنای آن است که «متاسفانه هنوز سهم صادرات محصولات با ارزش افزوده و فناوری پایین، بالاست و یا اینکه قیمت های جهانی کالاهای صادراتی به دلیل رکود جهانی و رقابت نفس گیر بنگاه ها، در حال کاهش است.
    مودودی اضافه کرد: در شرایطی که واردات سه کشور عراق، افغانستان و عمان از ایران در سال های اخیر از دنیا روندی کاهشی داشته، سهم ایران از این بازارها باوجود کاهش واردات آنها از کل جهان، روندی صعودی را تجربه کرده که نشانگر استحکام بالای روابط تجاری کشورمان با این کشورهاست.
    وی خاطرنشان ساخت: به عبارت دیگر در شرایط بحرانی، کشور ما جایگزین دیگر شرکای جهانی آنان شده است. در مقابل، در مورد 10 کشور آذربایجان، امارات متحده عربی، ارمنستان، پاکستان، ترکیه، ترکمنستان، قطر، قزاقستان، روسیه و کویت در طول سال های اخیر روند کاهش یا افزایش واردات از ایران هم جهت با کاهش و افزایش واردات از کل جهان بوده است و بالاخره ارزش واردات از ایران بر خلاف جهت ارزش واردات از کل جهان برای دو کشور عربستان و بحرین، در سال های اخیر رو به کاهش بوده است.

    برچسب ها