عصر خودرو

جدیدترین گزارش صندوق بین المللی پول از شاخص های کلان اقتصاد ایران؛

ذخایر ارزی ایران ۱۳۲ میلیارد دلار شد

رشد ۲۱ درصدی بخش نفتی اقتصاد

عصر بازار- صندوق بین المللی پول در گزارشی از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران از افزایش ۲۳ میلیارد دلاری ذخایر ارزی و رشد ۲۱ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال جاری خبر داد.

ذخایر ارزی ایران ۱۳۲ میلیارد دلار شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی رشد اقتصادی ایران برای سال جاری را 4.5 درصد و برای سال آینده 4.1 درصد پیش بینی کرد.

    بر اساس این گزارش نرخ تورم در ایران نیز طی سال جاری به 7.4 درصد و در سال آینده به 7.2 درصد خواهد رسید.

    این نهاد بین المللی از ادامه مشکل کسری بوددجه دولت ایران در سال جاری خبر داد و انتظار دارد رقم کسری بوددجه دولت در این سال به معادل 1.1 درصد تولید ناخالص داخلی و در سال آینده به معادل 1 درصد جی دی پی برسد.

    در عین حال تراز حساب های جاری ایران همچنان مثبت بوده و انتظار می رود در سال جاری به معادل 4.2 درصد جی دی پی و در سال آینده به معادل 3.3 درصد جی دی پی برسد.

    بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2016 نسبت به سال قبل از آن 22.3 میلیارد دلار افزایش می یابد و به 412.3 میلیارد دلار خواهد رسید. تولید ناخالص داخلی ایران برای سال آینده نیز افزایشی خواهد بود و به 438.3 میلیارد دلار خواهد رسید.

    این نهاد بین المللی رشد بخش غیر نفتی ایران در سال جاری را 2.5 درصد و رشد بخش نفتی را 21 درصد برآورد و این رقم برای سال آینده را به ترتیب 4.1 درصد و 3.8 درصد پیش بینی کرده است.

    تولید نفت ایران طی امسال به 3.63 میلیون بشکه در روز و صادرات نفت به 2.13 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. پیش بینی شده است تولید نفت ایران در سال 2017 به 3.78 میلیون بشکه در روز و صادرات به 2.23 میلیون بشکه در روز برسد.

    بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول ذخایر ارزی ایران طی سال جاری 23.3 میلیارد دلار نسبت به سال قبل رشد داشته و به 156 میلیارد دلار خواهد رسید. ذخایر ارزی ایران در سال آینده نیز رشد خواهد داشت و به 178.8 میلیارد دلار خواهد رسید.

    روند رشد نقدینگی در ایران طی امسال کندتر شده است. در حالی که رشد نقدینگی در سال 2015 بالغ بر 15.3 درصد بوده این رقم در سال جاری به 12.5 درصد رسیده و انتظار می رود در سال آینده نیز به 10.2 درصد کاهش یابد.

    بر اساس این گزارش صادرات کشور در سال جاری به 95.2 میلیارد دلار و واردات به 80.5 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم برای سال آینده به ترتیب 103 میلیارد دلار و 91 میلیارد دلار پیش بینی شده است.

    برچسب ها