عصر خودرو

مشتریان ژاپنی نفت ایران بیشتر شدند

عصر بازار- تجار ژاپنی از جمله شرکت های ماروبنی و سومیتومو که به دنبال تشدید تحریم های غرب خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند، به دنبال از سرگیری خرید نفت از این کشور احتمالا تا پایان ۲۰۱۶ هستند.

مشتریان ژاپنی نفت ایران بیشتر شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، منابع صنعتی گفتند، تجار ژاپنی از جمله شرکت های ماروبنی و سومیتومو که به دنبال تشدید تحریم های غرب خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند، به دنبال از سر گیری خرید نفت از این کشور احتمالا تا پایان امسال هستند.
    این منابع گفتند، شرکت های محافظه کار ژاپنی تاکنون به دلیل عدم وجود پوشش بیمه ای قابل قبول بین المللی، از خرید نفت ایران خودداری کرده اند، اما در عین حال به دنبال راه هایی برای استفاده از پوشش بیمه ای دولت ژاپن هستند.
    تجاری که قصد از سرگیری خرید نفت از ایران را دارند، قبل از تحریم ها مجموعا روزانه حدود 50 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کردند و شروع مجددا واردات آنها از ایران، به افزایش سهم تهران از بازار نفت آسیا کمک خواهد کرد.
    دیگر خریداران آسیایی بعد از لغو تحریم های غرب علیه ایران، خرید های نفت خود از تهران را افزایش داده اند به نحوی که فروش نفت ایران به بازار آسیا به استثنای ژاپن، در ماه اوت 92 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و به 1.60 میلیون بشکه در روز رسیده است.
    خریداران به دلیل محدودیت های پابرجای شرکت های بیمه اتکایی مستقر در آمریکا، به همراه کشتی داران برای جبران کمبود پوشش بیمه ای محموله های خریداری شده از ایران، ترتیباتی را اتخاذ کرده اند، اما شرکت های ژاپنی تمایلی به مشارکت در این ترتیبات از خود نشان نداده اند.
    تجارت خانه های ژاپنی منتظر بازگشت شرکت های خصوصی بیمه کشتی ها به عرصه پوشش بیمه ای کامل محموله های نفتی ایران هستند. این اتفاق احتمالا امسال رخ خواهد داد. برخی تجار نیز امیدوارند که از ترتیبات دولت ژاپن که در طول تحریم ها برای واردات نفت از ایران اندیشیده شده بود استفاده کنند.
    پوشش بیمه ای فراهم شده از جانب دولت ژاپن به پالایشگاه ها و تجارت خانه های این کشور نظیر میتسوبیشی و تویوتا تسوشو اجازه می داد تا حتی در طول تحریم ها از ایران نفت وارد کنند.
    یک منبع آگاه در این باره گفت: «یکی از راه حل های احتمالی می تواند بارگیری مشترک با سایر خریداران باشد.»
    به گفته یک منبع آگاه، اوایل ماه جاری، شرکت میتسوئی اند کو با بارگیری مشترک میعانات ایرانی با یک پالایشگاه مهم ژاپنی برای اولین بار از از سال 2012 از ایران نفت خرید.

    برچسب ها