عصر خودرو

معاون توسعه بازار فرابورس:

اوراق منفعت ابزاری برای فروش منافع آتی صنایع

مرزبندی اخراجی‌ها و ناشران جدید بازار پایه با حلاجی ۶ ماهه

عصر بازار- یک مقام مسئول با بیان اینکه بازار پایه توافقی در فرابورس تمرینی برای شفاف شدن شرکت‌ها شده، گفت: اوراق منفعت می‌تواند ابزاری برای فروش منافع آتی در صنایع باشد.

اوراق منفعت ابزاری برای فروش منافع آتی صنایع
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، معاون توسعه بازار فرابورس از صدور مجوز شورای فقهی برای انتشار اوراق منفعت در فرابورس خبر داد و گفت: اوراق منفعت می‌تواند ابزاری برای فروش منافع آتی در صنایع بزرگ کشور باشد، طوری که می‌توان امتیاز بهره‌برداری از بزرگراه و یا صندلی‌های هواپیما یا سوئیت های یک هتل را برای یک دوره زمانی مشخص بر اساس این اوراق خریداری کرده و ضمن کسب منافع از سوی خریدار، از امکان تامین مالی ارزان قیمت به منظور تکمیل و یا توسعه طرح های آتی برای فروشنده این اوراق بهره برد.

    رضا غلامعلی پور با اشاره به روند رو به رشد توسعه بازار بدهی در بازار سرمایه کشور عنوان کرد: اگر چه روند بازاریابی ابزارهای مالی جدید و انواع وراق بهادار در ایران اندکی با کندی پیش می رود، اما ورود ابزارهایی همچون اوراق رهنی مسکن که ناشدنی تصور می‌شد، نشان می‌دهد که بازار بدهی در ایران به سرعت در حال توسعه است. در عین حال گرایش بخش دولتی به سمت بازار سرمایه و تامین مالی از طریق اوراق بهادار و بدهی، امیدواری  را برای توسعه بازار سرمایه افزایش داده است.

    این مقام مسئول با اشاره به انتقال نماد معاملاتی پالایش نفت تهران از تابلوی معاملات فرابورس به تابلوی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، بازار پایه توافقی فرابورس را بازاری برای تمرین شفافیت و استقرار حاکمیت شرکتی در میان ناشران این بازار عنوان کرد و افزود: قدر مسلم میان شرکت‌های اخراجی منتقل شده به بازار پایه توافقی و آن دسته از شرکت‌هایی که بطور مستقیم در این بازار پذیرفته شده‌اند، تفاوت وجود دارد.

    به گفته غلامعلی پور هم اکنون آن دسته از شرکت‌هایی که اطلاعات مالی خود را در سامانه کدال منتشر کرده‌اند و در عین حال مجامع آنها برپا شده، به طور حتم پذیرش آنها راحت تر از انتقال نماد های معاملاتی اخراجی در بازار پایه توافقی است.

    وی از انتقال برخی نماد های معاملاتی بازار پایه توافقی به تابلوهای بالاتر این بازار پس از ابلاغ مصوبه هیات پذیرش خبر داد و گفت: درهای بازار پایه توافقی فرابورس برای ورود آسان همه شرکت‌های خصوصی به بازار سرمایه گشوده است.

    معاون توسعه بازار فرابورس با اشاره به تفکیک سه تابلوی معاملاتی در بازار پایه توافقی فرابورس و سنجش هر شش ماه یکبار این بازار گفت: در حالی نماد معاملاتی نهاد های مالی و ارکان بازار سرمایه در تابلوی اول بازار پایه توافقی جای می گیرند که ناشران برخوردار از اطلاع رسانی شفاف، گردش معاملات مناسب در تابلوی معاملات "ب" و آن دسته از شرکت هایی که از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند، در تابلوی "ج" این بازار دسته بندی می‌شوند.

    برچسب ها