عصر خودرو

معاون زنگنه خبر داد:

تولید نفت در پارس‌جنوبی کلید خورد

عصر بازار- معاون وزیر نفت با اشاره به خرید اولین کشتی FPSO ایران برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، از آغاز تولید روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت از این میدان مشترک با قطر تا پایان امسال خبر داد.

تولید نفت در پارس‌جنوبی کلید خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علی کاردر درباره آخرین وضعیت توسعه میدان مشترک لایه نفتی پارس جنوبی (الشاهین قطر) پس از نزدیک به 16 سال تاخیر در بهره برداری گفت: امسال برای نخستین بار تولید نفت از این میدان مشترک با قطر در خلیج فارس آغاز می‌شود.

    مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر خرید کشتی FPSO (شناور ویژه فرآورش و ذخیره سازی نفت بر روی دریا) به منظور آغاز تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی، تصریح کرد: هم اکنون ساخت و خرید کشتی FPSO با مالکیت شرکت ملی نفت ایران به پایان رسیده و هم اکنون این کشتی نفتی در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

    معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه این کشتی نفتی در سنگاپور ساخته شده و به زودی روانه آب‌های ایران در خلیج فارس می‌شود، اظهار داشت: امسال برنامه تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت از لایه نفتی پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفته است.

    کاردر در پاسخ به پرسش دیگر  درباره هزینه خرید کشتی FPSO،  توضیح داد: هزینه ساخت و خرید این کشتی بیش از 300 میلیون دلار بوده که در مالکیت شرکت ملی نفت ایران است.

    این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه بر اساس برنامه زمان بندی کشتی FPSO تا دی ماه امسال در موقعیت لایه نفتی پارس جنوبی مستقر خواهد شد، تاکید کرد: برای یک مدت 1.5 تا 2 ماهه عملیات اتصال خطوط لوله به کشتی طول می‌کشد و در نهایت امکان تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی فراهم خواهد شد.

    کاردر با بیان اینکه هم اکنون حفاری چاه‌های دریایی در لایه نفتی پارس جنوبی به پایان رسیده است، خاطرنشان کرد: تدابیر فنی و عملیاتی برای آغاز تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی پیش بینی شده و مشکلی برای آغاز تولید نفت وجود ندارد.

    در همین حال بیژن زنگنه وزیر نفت هفته جاری در یک کنفرانس نفتی، اعلام کرد: تا پایان امسال قرارداد توسعه فاز دوم و افزایش ضریب بازیافت لایه نفتی پارس جنوبی امضا خواهد شد.

    هدف از طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی تولید روزانه 35 هزار بشکه نفت از بخش غیر مشترک این سازند هیدروکربوری بوده است؛  هر چند قطر از سال 1991 میلادی تولید نفت از این میدان مشترک را آغاز کرده است.

    با وجود صفر ماندن تولید نفت ایران در لایه مشترک نفتی پارس جنوبی، اما قطر تاکنون بالغ بر یک میلیارد بشکه نفت خام از این میدان مشترک با ایران برداشت کرده است.

    بر این اساس اخیرا همزمان با برداشت روزانه بالغ بر 525 هزار بشکه‌ای نفت از این میدان مشترک، قطر برای سنگین‌تر کردن خیمه نفتی خود در پارس جنوبی قراردادهای جدیدی برای افزایش حفاری‌ها در این میدان مشترک نفتی با «توتال» فرانسه امضا کرده است.

    بر این اساس قطر پترولیوم و توتال فرانسه تیر ماه امسال برای تاسیس یک شرکت تازه قرارداد امضا کردند و بر اساس آن از یکی از بزرگترین میادین نفتی این کشور عربی حوزه خلیج فارس بهره برداری می‌کنند.

    از سوی دیگر با توسعه چاه‌ها و تاسیسات فراساحلی قطر برای تخلیه کامل نفت میدان الشاهین، این شریک نفت و گازی ایران در پارس‌جنوبی به منظور رفع محدودیت‌های استخراج نفت اجرای یک پروژه جدید را در دستور کار قرار داده است.

    از این رو تاکنون مطالعات ساخت یک پالایشگاه 250 هزار بشکه‌ای برای فرآورش نفت سنگین تولیدی میدان الشاهین آغاز شده که در صورت تکمیل و راه‌اندازی این پالایشگاه امکان افزایش بیشتر استخراج طلای سیاه توسط قطر فراهم می‌شود.

    برچسب ها