عصر خودرو

عوامل ریزش قیمت مس

عصر بازار: در چند هفته اخیر در بازار داخلی و جهانی، فلزات گرانبها و پایه شاهد روند نزولی قیمت‌ها بوده‌ایم. خبرهای رسیده از توافق هسته‌ای و اثرات آن بر نرخ ارز و اخبار رسیده از اقتصاد چین باعث شده‌اند تا از سمتی قیمت‌ها نزولی شده و از سوی دیگر با کاهش تقاضا در بازار فلزات روبه‌رو باشیم.

عوامل ریزش قیمت مس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در هفته‌ای که گذشت قیمت مس در معاملات بازار داخلی کاهش 5% را تجربه کرد. به صورت عمده می‌توان این کاهش را ناشی از کاهش نرخ ارز و همچنین روند رو به پایین بازارهای جهانی دانست.

    در همین راستا نیلوفر سلطانی، معامله‌گر بازار فلزات در مورد ریزش قیمت مس گفت: عامل اصلی ریزش شدید قیمت مس در بازارهای جهانی را می¬توان کاهش ظرفیت تولید مس در چین دانست.

    او ادامه داد: به عقیده فعالان بازار مس اگر روند کاهشی قیمت مس در بورس لندن ادامه پیدا کند و با کاهش نرخ ارز، پیش‌بینی می‌شود برای هفته آینده نرخ مس همچنان کاهشی باشد.

    وی افزود: چه‌بسا این انتظار برای کاهش نرخ منجر به کاهش تقاضای مس در تالار معاملاتی بورس شود. به‌رغم آنکه در این هفته قیمت پایه مس نسبت به هفته گذشته هزار تومان در هر کیلو کاهش داشته است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که هفته آینده زمان مناسبی برای خرید فلز مس باشد، چرا که جمله این عوامل سبب شده‌اند که قیمت‌ها به کف رسیده باشند و افت بیشتری برای این محصول تصور نمی‌شود.

    سلطانی تصریح کرد: در بازار فولاد هم که در یک سال اخیر شاهد افت قیمت‌ها بوده‌ایم، کمبود تقاضا منجر شده که این بازار در رکود عمیقی به سر ببرد.

    او خاطر نشان کرد: با انجام توافق هسته‌ای و رسیدن خبرهای مثبت در این راستا می¬توان انتظار داشت که جریان نقدینگی بار دیگر راه خود را به این بازار پیدا کند.

    وی افزود: فعالان بازار عقیده دارند در صورتی که مذاکرات هسته‌ای با نتایج مثبتی همراه باشد، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت تغییری بنیادین در شرایط ایجاد نشود؛ اما تزریق امید محرکی برای ورود سرمایه‌ها به بازار خواهد بود. البته این امید نیز مستلزم سیاست‌های انبساطی دولت در بلندمدت خواهد بود.

    در همین زمینه سیف‌الله نبوی، یکی از فعالان در بازار فلزات در مورد فلز مس گفت: یکی از علت‌های کاهش فلز مس و به کل فلزات پایه در بازار داخلی نوسان قیمت ارز است. چراکه قیمت ارز رابطه مستقیم با فلزات پایه نیز دارد.

    او ادامه داد: در بازار داخلی قیمت فلزات پایه و گرانبها بر اساس قیمت نرخ ارز است، اما به جز نرخ ارز دلایل دیگر کاهش فلزات پایه قیمت بازار جهانی، عدم عرضه و تقاضا در بازار نیز است.

    برچسب ها