عصر خودرو

آیفکس در قله سال ۹۵

عصر بازار- نماگر فرابورس ایران روز گذشته با رشد چشمگیر ۲/ ۴ واحدی معادل ۵/ ۰ درصد مواجه شد و به رقم ۴/ ۸۲۷ واحدی رسید که بالاترین رقم آیفکس در سال ۹۵ به شمار می‌رود.

آیفکس در قله سال ۹۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»به نقل از دنیای اقتصاد ، دیروز در فرابورس ایران بیش از 498 میلیون سهم به ارزش بیش از یک هزار و 743 میلیارد ریال در 23 هزار و 587 دفعه جابه‌جا شد. دیروز آیفکس تحت تاثیر مثبت نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش لاوان، تولید نیروی برق دماوند (در مجموع با تاثیر بیش از 5 واحدی) رشد کرد. در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های پالایش شیراز و مدیریت انرژی امید تابان هور مانع از رشد بیشتر شاخص فرابورس شدند.

    در مجموع در بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) دیروز بیش از 402 میلیون سهم به ارزش حدود 861 میلیارد ریال در 19 هزار و 542 دفعه دادوستد شد. نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذ پارس با معامله 24 میلیون سهم به ارزش بیش از 70 میلیارد ریال، بالاترین حجم و ارزش معاملات را در بین نمادهای فعال در این سه بازار به خود اختصاص داد. پس از «چکاپا» نماد معاملاتی شرکت ریل پرداز سیر بیشترین حجم و نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. نماد معاملاتی پالایش نفت لاوان («شاوان») مجتمع معادن مس تکنار(«تکنار») به ترتیب بیشترین رشد قیمت را به خود اختصاص دادند. نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز و مدیریت انرژی تابان هور نیز بیشترین افت قیمت را در معاملات خرد فرابورس ایران به خود اختصاص دادند.

    بررسی نمادهای پربازدید دیروز نیز نشان می‌دهد نماد «ذوب» از گروه فلزات اساسی و دو نماد «دماوند» و «وهور» از گروه عرضه برق، گاز بخار و آب گرم پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی در بازار سهام فرابورس ایران بودند. از دیگر رخدادهای دیروز فرابورس ایران می‌توان به توقف نمادهای معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، بیمه کارآفرین و شرکت‌مهندسی صنعتی روان فن‌آور در پایان معاملات اشاره کرد. دیروز در بازار اوراق با درآمد ثابت حدود 692 هزار سهم به ارزش بیش از 665میلیارد در 653 دفعه داد و ستد شد. نماد اوراق اجاره چادرملو با دادوستد 160 هزار ورقه به ارزش 160 میلیارد ریال با ثبت بالاترین میزان حجم و ارزش معاملاتی، صدرنشین این بازار از منظر حجم و ارزش معاملات قرار گرفت. بیشترین رشد قیمتی نیز در بازار اوراق با درآمد ثابت به اوراق شهرداری کرج اختصاص یافت.

    عرضه اخزا10 در جریان معاملات دیروز

    بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود 40 درصد ارزش معاملات این بازار به اسناد خزانه اسلامی تعلق داشت. سررسیدهای مختلف نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی فعال در بازار دیروز همگی با رشد قیمت مواجه شدند. «اخزا 7» بیشترین رشد قیمتی را به نام خود ثبت کرد.«اخزا4» نیز با کمترین رشد قیمتی مواجه شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات اسناد خزانه اسلامی در اختیار اخزا 6 قرار گرفت (در حال حاضر با تسویه اسناد خزانه اسلامی مراحل اول تا سوم، معاملات این اوراق در نمادهای اخزا 4 تا 8 در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در جریان است). در تحولات مربوط به این بازار خبر انتشار «اخزا10» در جریان معاملات دیروز به چشم می‌خورد.

    اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم که به تعداد 15 میلیون ورقه به ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شد، در تاریخ 20 شهریورماه جاری در بازار ابزارهای نوین مالی پذیرش شده است. این اوراق به ارزش کل 15 هزار میلیارد ریال در ادامه تسویه بخش دیگری از بدهی‌های طلبکاران غیردولتی به آنها تخصیص یافته که با عرضه اولیه و آغاز معاملات ثانویه این سری از اسناد خزانه در فرابورس ایران، امکان فروش زودتر از سررسید آن و کسب نقدینگی از این طریق وجود دارد.

    اسناد خزانه اسلامی مرحله دهم سوم مهرماه سال جاری منتشر شد و سررسید آن نیز سوم مهرماه سال آینده است. در عرضه اولیه این سری از اسناد خزانه که با نماد معاملاتی «اخزا10» ، دیروز برای نخستین بار شاهد بازگشایی نماد آن در بازار ابزارهای نوین مالی بودیم تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله بانک‌ها، نهادهای مالی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاران و تامین سرمایه‌ها، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌های عمومی مانند شهرداری‌ها می‌توانند با در اختیار داشتن کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نسبت به خرید این اسناد اقدام کنند.

    برچسب ها