عصر خودرو

شاخص ارزی از محدوده ۳۵۹۰ تومان خارج شد

بازگشت دلار به پیش از تعطیلات

عصر بازار- در چهارمین روز هفته، شاخص بازار ارز سومین افت متوالی را تجربه کرد و یک محدوده دیگر پایین رفت. روز سه‌شنبه، دلار ۲تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۵۸۹ تومان رسید.

بازگشت دلار به پیش از تعطیلات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، با این افت، قیمت دلار برای اولین بار از یکشنبه هفته گذشته و پیش از تعطیلات محرم وارد محدوده 3 هزار و 580 تومان شد. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم و پایین آمدن ارزش دلار در منطقه استانبول ترکیه دو عاملی بودند که قیمت در بازار داخلی را در جهت کاهشی قرار دادند. این در حالی بود که روز دوشنبه، ارزش دلار در ترکیه بالا بود، ولی این پالس افزایشی بادوام نبود و روز سه‌شنبه، ارزش آن پایین آمد تا فرصت آربیتراژی در بازار داخلی ایجاد نشود. برخلاف افت قیمت دلار، روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 6 هزار تومان رشد به قیمت یک میلیون و 92 هزار تومان رسید. این بیشترین میزان رشد از 14 شهریورماه بود و سکه را به بالاترین قیمت از تاریخ 14 مهر رساند، رکوردزنی سکه بیش از هر عاملی ناشی از افزایش بهای اونس به بالای محدوده هزار و 260 دلار تا ساعت 3 بعدازظهر روز سه‌شنبه بود.

    برگشت پس از 9 روز

    یکشنبه هفته گذشته، قیمت دلار از محدوده 3 هزار و 590 تومان خارج شد و با 4 تومان افت به قیمت 3 هزار و 586 تومان رسید. با این حال، پس از این افت، روز دوشنبه شاخص ارزی رشد 12 تومانی را تجربه کرد و در آستانه مرز 3 هزار و 600 تومان قرار گرفت. برخی فعالان اعتقاد داشتند که رشد روز یاد شده بیشتر تحت‌تاثیر شرایط بازار صورت گرفت که حالت نیمه تعطیل داشت. در ادامه روند رشد دلار در فضایی که بیشتر بازار تحت‌تاثیر معامله‌گران غیررسمی قرار داشت، ادامه یافت و روز پنج شنبه این ارز با 4 تومان رشد از مرز 3 هزار و 600 تومان عبور کرد و به قیمت 3 هزار و 602 تومان رسید. پس از این روند افزایشی، از ابتدای هفته جاری فضای بازار تقریبا حالت طبیعی به خود گرفت و تاثیرگذاری معامله‌گران غیررسمی کاهش یافت؛ به‌طوری‌که از یکشنبه هفته جاری قیمت در جهت کاهشی قرار گرفت و نهایتا روز سه‌شنبه برای اولین بار از یکشنبه هفته گذشته، وارد محدوده 3 هزار و 580 تومان شد. این اتفاق در حالی رخ داد که در ابتدای روز سه‌شنبه، قیمت دلار تا 3 هزار و 585 تومان پایین رفته بود، ولی با رسیدن به این نقطه میزان خریدهای ارزی بالا رفت و نهایتا شاخص ارزی ساعت 3 بعدازظهر در انتهای محدوده 3 هزار و 580 تومان و با قیمت 3 هزار و 589 تومان به کار خود پایان داد. این در حالی بود که در بازار غیررسمی، پس از ساعت 3بعدازظهر قیمت‌های بالاتری نیز به ثبت رسید.

     

    فشار بیرونی

    در چهارمین روز هفته، قیمت دلار بیشتر تحت‌تاثیر عوامل بیرونی قرار داشت. به گفته فعالان، افت نرخ حواله درهم و پایین آمدن ارزش دلار در منطقه استانبول ترکیه دو عامل مهمی بودند که دلار داخلی را در مسیر کاهشی قرار دادند. روز سه‌شنبه، نرخ حواله درهم به ابتدای محدوده 980 تومان نزدیک‌تر شد و نهایتا با قیمت 982 تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب، افت نرخ حواله این ارز برای سومین روز متوالی قیمت دلار را تحت‌تاثیر قرار داد. از سوی دیگر، ارزش دلار در ترکیه افت کرد تا از این دریچه نیز سیگنال کاهش به بازار داخلی فرستاده شود.

    برچسب ها