عصر خودرو

اقدامات ایران برای توسعه صادرات گاز LNG

عصر بازار- معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت از اقدامات ایران برای توسعه صادرات گاز LNG خبر داد.

اقدامات ایران برای توسعه صادرات گاز LNG
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، منوچهری در نشست خبری که ظهر امروز (سه شنبه) در حاشیه مراسم بارگیری سکوی 17B پارس جنوبی برگزار شد، با بیان این‌که پارس جنوبی به‌طور طبیعی با افت فشار مخزن روبرو است، اظهار کرد: باید تمهیداتی به کار برده شود که دوره تولید طولانی‌تر شود به همین دلیل تاسیسات جدیدی برای فاز 11 در نظر گرفته شده است و این سیستم‌ها باید از پنج سال دیگر راه‌اندازی شود تا تولید حفظ شود. طراحی مخزنی آن انجام شده و طراحی پایه نیز باید انجام شود.

    وی ادامه داد: به‌طور کلی کار روی مخازن نفتی و گازی در دوره ریکاوری اول و ریکاوری دوم بیشتر است. در آینده باید حجم سرمایه‌گذاری در نفت بیشتر شود و مسلما نیروی انسانی بیشتری درگیر می‌شود. هرچند ممکن است در ظاهر پروژه‌های پارس جنوبی تقریبا تمام شده به نظر برسد، اما دوره دیگری از فعالیت‌ها در حفظ تولید لایه‌های نفتی، چاه‌های بیشتر و غیره آغاز می‌شود.

    معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در مورد برداشت قطر از لایه‌های نفتی، اظهار کرد: در حال حاضر قطر حدود 400 حلقه چاه حفاری کرده است که دو سوم آن باید در سمت ایران حفاری شود و ایران به‌ تولید 2000 بشکه برسد، به‌طوری کلی با افزایش حجم فعالیت در پالایشگاه‌ها تا پایان سال نیروی انسانی شاغل در فازهای مختلف پارس جنوبی به 30 هزار نفر برسد.

    منوچهری در مورد توسعه لایه‌های نفتی در ایران، بیان کرد: تلاش می‌شود تا پایان سال برداشت از لایه‌های نفتی توسط شرکت پتروایران 30 هزار بشکه باشد و تجهیزات آن ظرف دو ماه آینده وارد ایران می‌شود. لایه‌های نفتی یک پروژه مستقل هستند که ممکن است در قالب قراردادهای جدید به بهره برداری برسند.

    وی با تاکید بر این‌که برداشت از لایه‌های نفتی پارس جنوبی جزو اولویت‌ها است، اظهار کرد: قوی‌ترین شرکت برای این منظور شرکت مرس بوده که یک شرکت دانمارکی بوده است.

    معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در ادامه در مورد طرح‌های LNG نیز توضیح داد: اتفاقاتی که در دنیا در زمینه‌ی LNG رخ داد این فرآیند را تحت تاثیر قرار داد. در حال حاضر واردکنندگان گاز تبدیل به صادرکننده شده‌اند و دیگر هیچ کشوری دنبال قراردادهای طولانی نیست، اما تکنولوژی LNG در حال تغییر است و سرمایه‌گذاری روی LNG در ایران مطرح است.

    منوچهری افزود: با پیچیدگی خطوط انتقال گاز LNG برای صادرات مطرح است، زیرا ایران همچنان دارای ظرفیت صادرات گاز است و قصد دارد با بررسی تکنولوژی‌های جدید بخشی از صادرات را توسط LNG انجام دهد.

    وی با بیان این‌که تکنولوژی LNG در آمریکا و آلمان وجود دارد، تصریح کرد: ایران باید بتواند بهترین کشورها را برای صادرات گاز از طریق LNG انتخاب کند که با بخشنامه جدید وزیر در این زمینه راه برای سرمایه‌گذاری‌ باز شده است.

    معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در ادامه با تاکید بر این‌که امسال سال کم‌نظیری از نظر تعداد سکوهایی که در مدار قرار گرفته است، توضیح داد: SPD19A راه‌اندازی شد، SPD19  تا پایان سال بهره برداری می‌شود، SPD18B توسط ایزوایکو نصب شده و در آبان‌ماه راه‌اندازی می‌شود. SPD17B تا پایان سال به طور کامل راه‌اندازی می‌شود. SPD21 در اوایل زمستان راه‌اندازی می‌شود و SPD20 تا پایان سال آماده بارگیری خواهد شد. به‌طور کلی بیش از 100 میلیون مترمکعب گاز جدید و 160 هزار بشکه کاندنسیت به ظرفیت کشور اضافه می‌شود.

    برچسب ها