عصر خودرو

معاون وزیر نیرو:

تامین بیش از ۶۰ درصد برق کشور بر عهده بخش خصوصی است

عصر بازار- معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرد صنعت برق ایران در بخش تولید تا مرز ۸۰ درصد در حال خصوصی سازی است و اینک بیش از ۶۰ درصد نیاز کشور در نیروگاه های خصوصی تولید می شود.

تامین بیش از ۶۰ درصد برق کشور بر عهده بخش خصوصی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نیرو، هوشنگ فلاحتیان امروز (سه شنبه) در دومین کنگره راهبردی نفت و نیرو در هتل المپیک افزود: با وجود مشکلات و چالش های موجود اقدام های موفقیت آمیزی در زمینه خصوصی سازی انجام شده است و نقش بخش خصوصی در صنعت برق هر سال پررنگ تر می شود.
    این مسئول ادامه داد: سهم زیادی از نیروگاه های دولتی نیز در فهرست فروش و واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد، همچنین به دنبال اصلاح ساختاری شرکت های توزیع برق برای خصوصی سازی آنها هستیم.
    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد: امروز صد درصد تجهیزات توزیع و 90 درصد تجهیزات پست و انتقال برق در داخل کشور تولید می شود.
    وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای بزرگ نیروگاه ساز، صاحب فناوری ساخت نیروگاه است و روز به روز در این زمینه پیشرفت می کند.
    وی درباره روند سرمایه گذاری ها در صنعت برق کشور افزود: در یک سال گذشته مراجعه های زیادی از اروپا و آسیا بویژه شرکت های کره ای، چینی و ژاپنی برای مشارکت در صنعت برق داشته ایم.
    فلاحتیان گفت: در فضای کنونی شرکت های خارجی و شرکت های ایرانی باید با یکدیگر مشارکت داشته باشند و وزارت نیرو نیز از مشارکت آنها حمایت می کند.

    ** طراحی قراردادهای شفاف برای توسعه سرمایه گذاری خارجی در صنعت برق
    معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از طراحی قراردادهای شفاف برای توسعه سرمایه گذاری خارجی در صنعت برق خبر داد و گفت: امکان سرمایه گذاری خارجی به صورت BOO وBOT با تامین سرمایه مورد نیاز به صورت کامل یا بیش از نیمی از سرمایه توسط شرکت های خارجی وجود دارد.
    قراردادهای بی.او.او (BOO) در ایران قراردادهای تبدیل انرژی است و متن قرارداد خرید برق مصوب وزارت نیرو برای این مقصد مورد استناد و استفاده قرارمی گیرد.
    برای هر قرارداد نرخ مورد عمل در قرارداد به تصویب وزیر نیرو می رسد. در مدت اجرای قرارداد خرید برق شرکت توانیر نسبت به تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه اقدام می کند واین سوخت را بدون دریافت هزینه در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد وپس از آن صرفا تامین ان را تعهد می کند.
    در روند بی.او.تی (BOT)، مجموعه‏ای از شرکت‏های خارجی و حتی داخلی در قالب یک Joint Venture (کنسرسیوم) قرارداد ساخت و بهره‏برداری محدود «از نظر بازه زمانی» با شرکت دولتی یا غیردولتی بهره‏بردار سیستم نیروگاهی و الکتریکی کشور میزبان منعقد و پس از پایان مدت بهره‏برداری، نیروگاه را به کشور میزبان انتقال می دهند. در حقیقت BOT مخفف Build,Operate,Transfer است.
    معاون وزیر نیرو گفت: برخی شرکت های خارجی در ایران به سرمایه گذاری به صورت BOO و BOT و برخورداری از تضمین دولتی تمایل دارند که در صورت اجرای نیروگاه های دولتی به این شیوه، به طور حتم مناقصه بین المللی برگزار می شود.
    وی افزود: اگر بخش خصوصی داخلی بخواهد با یک شرکت خارجی همکاری کند، شرکت ایرانی ضمانت های لازم را نزد بانک عامل ایرانی قرار داده و بانک این ضمانت را به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران اعلام می کند؛ بنابراین بانک عامل ایرانی تضمین پرداخت را به شرکت های خارجی می دهد.
    این مسئول اضافه کرد: همچنین اگر شرکت خارجی بخواهد به صورت مستقل در ایران سرمایه گذاری کند، بر اساس قانون تشویق و حمایت سرمایه گذار خارجی (فیپا) که مصوب مجلس شورای اسلامی است، تضمین لازم داده می شود.
    فلاحتیان تاکید کرد بخش دولتی و بخش خصوصی ایران در همکاری با شرکت های خارجی جزو خوش حساب ترین ها به شمار می رود و به شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت برق ایران اطمینان های لازم داده می شود.
    وی یادآوری کرد: ایران امن تر از بسیاری کشورهاست و یک محیط اقتصادی و فیزیکی ایمن دارد که شرکت های خارجی می توانند با همکاری فعالان صنعت برق در بازار ایران و حتی منطقه سهمی را به خود اختصاص دهند.
     جمهوری اسلامی ایارن دارای افزون بر 76 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی است که از این نظر در رتبه نخست خاورمیانه و چهاردهم جهان قرار دارد.

    برچسب ها