عصر خودرو

با هدف انتقال گاز از ترکمنستان به آذربایجان؛

دومین قرارداد بزرگ سوآپ گاز ایران امضا شد

عصر بازار- معاون وزیر نفت با اشاره به امضای اولین قرارداد سوآپ گاز ایران در دوران پسابرجام، گفت: بر این اساس ایران روزانه ۳ میلیون مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان سوآپ می‌کند.

دومین قرارداد بزرگ سوآپ گاز ایران امضا شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت با اشاره به امضای اولین قرارداد سوآپ گاز ایران در دوران پسا برجام، گفت: بر اساس این قرارداد ایران روزانه حدود سه میلیون مترمکعب گاز طبیعی از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان سوآپ می کند.

    مدیر عامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه با انجام عملیات سوآپ گاز بین ترکمنستان و جمهوری آذربایجان پول آن را به صورت نقد دریافت می کنیم، تصریح کرد: سوآپ گاز از مسیر ایران از چند سال گذشته با انجام عملیات انتقال گاز بین جمهوری آذربایجان و نخجوان آغاز شده بود.

    حمیدرضا عراقی پیشتر در جمع خبرنگاران درباره برنامه جدید سوآپ گاز کشورهای حاشیه دریای خزر همچون روسیه و جمهوری آذربایجان گفته بود: هم اکنون مذاکرات به منظور ایجاد کریدور سوآپ گاز از جمهوری آذربایجان آغاز شده است.

    مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این پرسش که با اعلام اینکه برای ایران محدودیت ظرفیت در سوآپ گاز وجود ندارد، تصریح کرده بود: در شرایط فعلی بیش از 50 تا 70 میلیون متر مکعب گاز در شمال کشور مصرف می شود که در صورت ایجاد سوآپ در جنوب کشور آن را تحویل می‌دهیم.

    با اجرای طرح سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان عملا دومین قرارداد سوآپ گاز ایران پس از قرارداد سوآپ گاز جمهوری آذربایجان به نخجوان کلید خورده است.

    ایران از 11 سال گذشته تاکنون (در بازه زمانی 2005 تا 2013 میلادی) بیش از دو میلیارد مترمکعب گاز جمهوری آذربایجان را به جمهوری نخجوان سوآپ کرده است.

    قرارداد معاوضه یا «سوآپ» گاز طبیعی ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2004 میلادی بین مسئولان انرژی تهران و باکو امضا شد و مطابق با این قرارداد ٢5 ساله، ایران روزانه نزدیک به دو میلیون مترمکعب گار تحویلی از آذربایجان را از طریق مرز آستارا به نخجوان سوآپ می‌کند.

    برچسب ها