عصر خودرو

معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت خبر داد

آغاز کار برای برداشت ۳۰ هزار بشکه از لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی

عصر بازار- معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت از آغاز کار مطالعاتی و اجرایی برداشت ۳۰ هزار بشکه از لایه‌های نفتی پارس جنوبی خبر داد.

آغاز کار برای برداشت ۳۰ هزار بشکه از لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، غلامرضا منوچهری در حاشیه مراسم تحویل سکوی گازی فاز 17B پارس جنوبی در جمع خبرنگاران از تکمیل بخش پشتی فازهای 17، 18، 19 و 23 پارس جنوبی تا پایان سال خبر داد و گفت: قادریم بالغ بر یکصد میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت گازی کشور اضافه کنیم.

    وی افزود: به‌طور کلی مجموعا برداشت حدود 470 یا 480 میلیون مترمکعب در روز خواهد شد که با قطر معادل‌سازی می‌کند، زیرا ظرفیت عملی قطر اکنون همین‌قدر است.

    معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت با تاکید بر این‌که امسال پرحجم‌ترین سال از لحاظ به ظرفیت رسیدن در بخش دریا و بخش خشکی است، اظهار کرد: در آینده فازهای 14، 22، 23، 24 و 13 که پروژه‌های زمان‌بری است انجام می‌شود.

    منوچهری از شروع کار توسعه اصلی در سایت اول پارس جنوبی تا پایان سال خبر داد و در مورد برداشت از لایه‌های نفتی توضیح داد: همسایه جنوبی از لایه‌های نفتی بالغ بر 300 هزار بشکه تولید می‌کند. فاز اول برداشت از لایه‌های نفتی در ایران مدت‌هاست طول کشیده و کار مطالعاتی و اجرایی آن امسال وارد مدار می‌شود و تا پایان سال حدود 30 هزار بشکه از طریق هفت حلقه چاه موجود تولید خواهد شد.

    وی افزود: خط لوله نداریم و از طریق FPSO در روز حدود 900 هزار بشکه ظرفیت ذخیره خریداری شده و کمتر از دو ماه آینده وارد آب‌های ایران می‌شود. قبل از پایان سال ظرفیت 30 هزار بشکه‌ای را وارد مدار تولید می‌کنیم. 

    معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در مورد شرکت‌های داوطلب در این زمینه توضیح داد: شرکت‌های داوطلب زیادی وجود دارند، اما شرکتی که در سمت قطر دارای تجربه است شرکت مرت بوده که در مناقصه جدید 20 ساله آینده قطر بازنده شده و مایل است در مناقصات ما شرکت کند و مذاکرات در حال انجام است.

    منوچهری ادامه داد: مذاکراتی در گذشته با این شرکت انجام شد که مربوط به 10 سال گذشته است، اما تصمیم‌گیری نشد و بعد مساله تحریم‌ها به وجود آمد.

    وی با اشاره به سکوهایی که از افت فشار جلوگیری می‌کنند، گفت: این سکوها از افت فشار جلوگیری می‌کند و در طراحی پروژه 11 پیش‌بینی شده که به عنوان یک مدل اجرا شود. باید از چهار یا پنج سال دیگر اولین مرحله‌ی افزایش فشار روی خط و کاهش فشار روی مخزن را اجرا کنیم. 

    معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت در ادامه با اشاره به این‌که با نصب هر سکو 500 میلیون فوت مکعب معادل حدود 12 تا 13 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید اضافه می‌شود، افزود: همچنین حدود 20 هزار بشکه در روز تولید میعانات گازی به تولید اضافه می‌شود.

    منوچهری در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال در این زمینه با قطر برابر می‌شود یا خیر، اظهار کرد: باید پروژه فاز 18 به مدار بیاید تا دو تا 500 میلیون مترمکعب به تولید اضافه شود. همچنین فاز 19 باید دو میلیارد فوت مکعب گاز به تولید اضافه کند و فازهای 20 و 21 جمعا دو میلیارد فوت مکعب تولید اضافه کند تا سرجمع به ظرفیت مورد نظر برسیم.

    برچسب ها