عصر خودرو

مدیر عامل نفت و گاز پارس جنوبی:

۸۵ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری پارس جنوبی لازم است

عصر بازار- مدیر عامل نفت و گاز پارس جنوبی با بیان این‌که در مجموع ۸۵ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی لازم است، گفت: تا سال ۲۰۰۹، ۲۶ میلیارد دلار برای فاز یک تا ۱۰ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است.

۸۵ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری پارس جنوبی لازم است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مشکین‌فام در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد با اشاره به بارگیری سکوی 17Bپارس جنوبی اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این سکو جداسازی آب از آب‌های همراه با گاز است. سپس گازی که عاری از آب شده برای تصفیه به خشکی فرستاده می‌شود. فرآیند راه‌اندازی این پروژه بدون در نظر گرفتن زمان تحریم‌ها 31 ماه خالص بوده است.

    وی در مورد هزینه‌ فازهای 17 و 18 گفت: هزینه این فازها با احتساب 13 سنت برای هر مترمکعب گاز پنج میلیون دلار در روز و دو میلیارد دلار برای هر فاز در سال است. به عبارت دیگر هزینه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی در سال چهار میلیارد دلار است.

    مدیر عامل نفت و گاز پارس جنوبی در مورد تولید فازهای 17 و 18 پارس جنوبی نیز توضیح داد: تولید فازهای 17 و 18 پارس جنوبی 34 میلیون مترمکعب در روز است که 28 میلیون مترمکعب آن از دریا گرفته می‌شود. میزان میعانات گازی نیز 40 هزار بشکه است.

    مشکین فام با تاکید بر این‌که 75 درصد از تجهیزات راه‌اندازی سکوی 17B پارس جنوبی داخلی بوده است، گفت: البته باید طرح به طور کلی تکمیل شود تا آمار قطعی داده شود.

    وی با اشاره به تقویت فشار فازهای مختلف پارس جنوبی، اظهار کرد: پارس جنوبی در مجموع 29 بلوک است که وضعیت هر بلوک با بلوک دیگر فرق می‌کند و تاسیسات تقویت فشار باید براساس تولیدی که از هر بلوک انجام می‌شود و بلوک همسایه در نظر گرفته شود، اما همه بلوک‌ها مخصوصا بلوک‌های مرزی با افت فشار مواجه هستند. 

    مدیر عامل نفت و گاز پارس جنوبی ادامه داد: قرار است در مجموع 400 حلقه چاه در پارس جنوبی حفاری شود و در حال حاضر 17 دکل در پارس جنوبی در حال حفاری است و مدت زمان راه‌اندازی در دریا به فصل و وضعیت تکمیل بودن سکو هنگام نصب روی دریا بستگی دارد.

    مشکین‌فام در ادامه با بیان این‌که هزینه راه‌اندازی سکوی 17Bپارس جنوبی، 570 میلیون دلار بوده است، گفت: ایزوکو قول داده است که این پروژه را در چارچوب همین مبلغ انجام دهد به‌طور کلی تقریبا برای هفت سکو 150 میلیارد دلار هزینه لازم است. البته اگر سکو برای پرورش آن 100میلیون مترمکعب باشد و این قیمت در مقایسه با نرم دنیا قیمت مناسبی است.

    وی در مورد مبلغی که باید برای پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شود، توضیح داد: مبلغی که باید برای پارس جنوبی هزینه شود بدون در نظر گرفتن فاز 11، 81 میلیارد دلار است و با در نظر گرفتن فاز 11، 85 میلیارد دلار است که تا سال 2019، 26 میلیارد دلار برای فاز یک تا 10 پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شد.

    مدیر عامل نفت و گاز پارس جنوبی در ادامه در مورد ظرفیت قطر در بهره‌برداری از پارس جنوبی، اظهار کرد: ظرفیت قطر 600 میلیون مترمکعب در روز است. میزان بهره‌برداری ایران از پارس جنوبی تا آخر پاییز 500 میلیون مترمکعب و تا آخر سال 540 میلیون مترمکعب خواهد شد که تقریبا با قطر یکسان می‌شویم.

    برچسب ها