عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

پایان دردسرهای دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی

عصر بازار- یکی از مهمترین مزایای طرح قیمت تضمینی، کاهش بار مالی و درگیری کمتر دولت در روند خرید و فروش محصولات است به طوریکه کالا در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد و به این ترتیب دردسرهای مختلف دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی پایان می یابد.

پایان دردسرهای دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسکانیوز، سید وحید وحیدی، کارشناس بازار سرمایه درباره طرح جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی که از سال گذشته در بورس کالا به کار گرفته شده است، گفت: در حالیکه طی سال های گذشته شیوه خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت پیگیری می شد، اما از سال گذشته سیاست قیمت تضمینی دو محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان در بورس کالا به صورت آزمایشی و با موفقیت جایگزین خرید تضمینی شد که امسال شاهد معاملات کل جو و ذرت کشور در بورس کالا هستیم.

    وی خاطرنشان کرد: در سیاست قیمت تضمینی، دولت قیمت تضمینی را اعلام می کند و کشاورز محصولش را در بورس کالا عرضه می کند، در اینجا اگر قیمت کشف شده محصول در بورس پایین تر از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت بود، وجه حاصل از فروش محصولات در بورس ظرف چند روز به حساب کشاورز واریز می شود و مابه التفاوت قیمت نیز از سوی دولت پرداخت می شود.

    وحیدی به مزایای موجود در اجرای طرح قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مزیت موجود در طرح مذکور، کاهش بار مالی و درگیری کمتر دولت در روند خرید و فروش محصولات است به طوریکه کالا در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد و به این ترتیب دردسرهای مختلف دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی پایان می یابد.

    وی با بیان اینکه کشاورزان براساس طرح قیمت تضمینی ظرف چند روز به حدود 70 درصد پولشان می رسند گفت: تلاش کشاورزان جهت افزایش کیفیت محصولات خود از دیگر مزیت های قیمت تضمینی است که سعی دارند تا از طریق بالا بردن کیفیت، میزان فروش محصولات خود را افزایش دهند و همچنین مصرف کننده نهایی از محصولی با کیفیت مطلوب تر بهره مند شود.

    این کارشناس بازار سرمایه اذعان کرد: کشاورز با وجود طرح قیمت تضمینی از فروش محصولات خود با قیمتی که دولت تعیین کرده اطمینان دارد و از عدم انباشته شدن محصول خود در انبار آسوده خاطر است.

    وی با اشاره به تغییر قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا نسبت به سال گذشته گفت: دولت هر سال با فرمول های مدنظر خود قیمت ها را تعیین می کند و لازم به ذکر است که قیمت های تضمینی در سال جاری با سال گذشته یکسان نبوده و با تغییراتی همراه بوده است.

    وی به همکاری مثبت وزارت جهاد کشاورزی با بورس کالا در زمینه اجرای طرح قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: در ابتدای هر کاری مشکلاتی وجود دارد و موانعی بر سر راه است اما در حال حاضر همکاری مناسبی میان وزارت جهاد کشاورزی و بورس کالا وجود دارد و معاملات جو و ذرت با روندی مطلوب در جریان است.

    وحیدی در پایان به تاثیر طرح قیمت تضمینی بر رشد تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: طرح قیمت تضمینی به طور قطع در رشد تولیدات کشاورزی اثرگذار خواهد بود، در صورتی که کشاورزان از وجود بازاری برای فروش محصولات خود مطمئن باشند و بدانند که کیفیت محصولاتشان در قیمت گذاری تاثیرگذار است، به طور قطع برنامه ریزی هایی را در جهت تولید کالای با کیفیت انجام خواهد داد و میزان تولید خود را افزایش می دهند.

    برچسب ها