عصر خودرو

سهامداران در نامه ای به رئیس سازمان بورس مطرح کردند

لزوم تجدید نظر در رویه جدید تخصیص سهام به معامله‌گران آنلاین

عصر بازار- عده ایی از سهامداران حقیقی با ارسال نامه ای سرگشاده به رئیس سازمان بورس خواستار تجدید نظر در رویه جدید تخصیص سهام به معامله گران آنلاین شدند.

لزوم تجدید نظر در رویه جدید تخصیص سهام به معامله‌گران آنلاین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در پی عرضه اولیه دیروز 10 درصد سهام شرکت آسان پرداخت که بدون حضور معامله گران آنلاین و با وجود حاشیه و اعتراض هایی در بورس انجام شد، عهده ای از سهامداران اقدام به ارسال نامه ای سرگشاده به رئیس سازمان بورس کردند که متن این نامه بدین شرح است:

    ریاست محترم سازمان بورس اوراق بهادار
    جناب آقای شاپور محمدی

    سلام علیکم
    ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان، همچنین با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما و همکارانتان و ضمن تشکر از زحمات و تلاش های بی شائبه جنابعالی در جهت ارتقاء و شفاف سازی هر چه بیشتر بازار سرمایه، نکات مهمی را بعنوان انتقاد سازنده جهت استحضار جنابعالی به حضور ایفاد می گردد، امید وافر داریم که مورد توجه قرار گیرد.
    1- از زمان حضور جنابعالی به عنوان ریاست سازمان بورس، متاسفانه سایت TSE (سایت معاملات سازمان) مکررا دچار مشکل شده است تا جایی که این موضوع باعث تغییر روند کلیت بازار در برخی از روزهای معاملاتی گردیده، که این امر ضرر و زیان بسیاری را متوجه سهامداران کرده است.
    2-  نرم افزارهای آنلاین سهامداران در این روزها، مکررا دچار مشکل شده است که معلوم نیست چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان سهامداران باید باشد.
    3- برخی از عملکردهای واحدهای زیر مجموعه، باعث شائبه های زیادی در ذهن سرمایه گذاران گردیده است که واقعا جای بررسی دارد. بطور مثال، در زمانی که بازار سرمایه از مشکل نقدینگی رنج می برد و به گفته مسئولین تحت امر شما، مشکل فنی در تخصیص عرضه های اولیه وجود دارد و نیز در روزهای پایانی ماه، که زمان تسویه اعتباری ها است به ناگاه عرضه اولیه ای بنام " آپ "  که نیازمند نقدینگی بالایی است، روانه بازار سرمایه می شود که بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهد که موجب حاشیه سازی های فراوان می گردد که با اندکی دقت و تامل، در زمان مناسب، می توانست این حواشی را کم کند.
    4- متاسفانه این روزها، اهالی بازار سرمایه، شاهد اخبار نه چندان خوشایندی از سوی مسئولین سازمان هستند که بازگشت به عقب و پسرفت را تداعی می کند که این امر موجب ناامیدی میان اهالی بازار سرمایه شده است.
    در خبرها شاهد بودیم که برخی مسئولین امر، به بهانه مشکلات فنی در عرضه اولیه و اینکه یک فرد، ممکن است چند بار، سهم عرضه اولیه را بگیرد، خبر از رویه جدیدی که سهم های عرضه اولیه، توسط کارگزاری ها در قبال سپرده و درخواست آنان تخصیص یابد، دادند.
    فلذا برخود واجب دانستیم در این رابطه برای انجام اقدامات مناسب و نیز ابطال رویه فوق الذکر موارد ذیل را متذکر شویم:
    الف- این رویه جدید، دقیقا یک پسرفت و عقبگردی است که همسویی با روند رو به جلو ندارد و به جای حل مسئله، موجب پاک شدن صورت مسئله شده است.
    ب- اعلام شد که ممکن است یک فرد چند بار عرضه بگیرد که این موضوع اولا گسترده نیست، ثانیا با یک برنامه نویسی ساده می توان جلوی خرید مجدد آن را گرفت. ولی اکنون شائبه فساد در کارگزاری ها بیشتر از بحث آنلاین ها، مطرح می باشد.
    ج- اعلام شد فشار سفارش، باعث قطع اینترنت و اخلال در نرم افزار معاملاتی گردیده، که این موضوع نیز واقعا جای تامل دارد که چگونه در سال های نه چندان دور، عرضه اولیه های چند برابر ((بکهنوج)) و ((آپ)) صورت میگرفته، در حالی که هیچ مشکلی ایجاد نمی شد ولی اکنون با وجود پیشرفت های علمی و تکنولوژی، ما باید شاهد این همه اخلال در روند کاری باشیم.
    د- با وجود اینکه جزء معدود کشورهایی می باشیم که بیشترین دریافت کارمزد، کمترین خدمات را به مشتریان عرضه می کنیم، آن وقت  در کمال تعجب، سازمان بورس اعلام می کند نرم افزار دچار اختلال گردیده است و بخاطر آن یک تصمیم نادرست و بازگشت به عقب را می گیرد.
    م- بنظر می رسد که سازمان بورس باید منافع سهامداران را در مقابل منافع کارگزاری ها در نظر بگیرد که متاسفانه با این رویه جدید، شاهد روند معکوس می باشیم.
    ن- آیا این عدالت است که عرضه اولیه باید به جای اینکه به تعداد یکسان بین سهامدارانی که خواهان آن هستند تقسیم شود در برخی کارگزاری ها، بر اساس گردش کار، عرضه تقسیم شود؟؟؟؟
    و- ممکن است یک کارگزاری به هر دلیلی (خرابی نت، عدم خرید در زمان مقرر و ...) نتواند در رقابت، میزان مورد نیاز، از سهمیه عرضه اولیه را بگیرد آن وقت این ناعدالتی را در حق سهامداران خرد چگونه توجیه می کنید؟
    ه- آیا در مجموع شما واقعا، فکر می کنید بنفع چند سهامدار که سهم نگرفتند کار می کنید یا بنفع کارگزاری ها؟؟ آیا فساد و بی عدالتی بیشتر می شود یا کمتر؟
    ی- چرا چند نفر، بدون اینکه  نماینده ای از سهامداران برای دفاع از تصمیم به این مهمی، حضور داشته باشند، بجای 7 میلیون سهامدار خرد تصمیمی عجیب و بازگشت به عقب باید بگیرند؟ آیا بهتر نبود قبل از تصمیم به این مهمی، با نمایندگانی از سهامداران حقیقی نیز مشورت گرفته می شد؟
    در پایان خاطر نشان می سازیم ما سهامداران، خواستار تجدید نظر در رویه جدید و حل مسئله  بجای پاک نمودن صورت مسئله، جهت احقاق حقوق سهامداران و اجرای عدالت و نیز، عرضه تمامی سهمیه عرضه اولی ها، بصورت آنلاین باشیم و بجای حذف از آنلاین ها، سهمیه کارگزاری ها را حذف نمایید یا در نهایت کما فی السابق سهمیه ها به نسبتی معین، تقسیم گردند.

    برچسب ها