عصر خودرو

در پی توجه ویژه دولت به پتانسیل های بورس کالا عنوان شد:

نقد کردن کالای راکد به کمک گواهی سپرده کالایی

عصر بازار- بورس کالابورس کالای ایران در جهت کمک به دولت و به ثمر رسیدن اقتصاد مقاومتی پا را فراتر نهاده و ابزار دیگری را نیز با عنوان گواهی سپرده کالایی به کار گرفته است.

نقد کردن کالای راکد به کمک گواهی سپرده کالایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس نیوز،  در سال جاری بخش زیادی از ذرت تولیدی کشور توسط کشاورزان به انبارهای مورد تایید بورس کالای ایران تحویل داده شد که در قبال آن برای کشاورزان و تولید کنندگان قبض انبار صادر شد.

    سال هاست که دولت به منظور اطمینان از تولید کالاهای استراتژیک در حوزه کشاورزی به میزان نیاز کشور و نیز برای حمایت از کشاورزان و کاهش ریسک آنها اقدام به خرید تضمینی این محصولات از تولید کنندگان می نماید. این عمل اگر به شکل درستی انجام پذیرد می تواند منجر به افزایش رفاه و بهبود سطح زندگی کشاورزان و به تبع آن افزایش رفاه و عدالت اجتماعی کشور بی انجامد.

    مدیر بورس کالای کارگزاری نماد شاهدان ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: با وجود این مزیت، اما خرید تضمینی مشکلات فراوانی برای دولت ایجاد می کند و همواره بار مالی فراوانی برایش داشته است؛ چرا که باید تمام محصول تولید شده در سراسر کشور را خریداری کند و پس از فروش آن قسمتی از وجوه پرداختی اش به خزانه بازگردد.

    سعید علوی افزود: در سال های اخیر هم که قیمت نفت نزول قابل توجهی داشته و دولت را با مشکل تأمین بودجه مواجه کرده، این مشکل نمود بیشتری دارد. علاوه بر تأمین مالی، فرایند خرید از تک تک کشاورزان و فروش در بازار هدف امری زمانبر و پر دردسر برای دولت می باشد. لذا دولت در چنین شرایطی تصمیم بسیار مناسبی برای عرضه این محصولات در بورس کالای ایران گرفت؛ به طوری که از این پس به جای خرید تضمینی، یک قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزان در نظر گرفته می شود.

    وی تأکید کرد: بنابراین کشاورزان با نظارت دولت محصول خود را در بورس عرضه می کند و مصرف کنندگان نهایی نیز به شکل مستقیم و با قیمت های رقابتی این محصولات را از کشاورزان خریداری می کنند. در صورتی که قیمت معامله پایین تر از قیمت تضمینی باشد، دولت می بایست این اختلاف را به کشاورز پرداخت کند. در سال جاری نیز این طرح با عرضه کامل جو دامی تولیدی کشاورزان کشورمان در بورس کالا با موفقیت صورت گرفت.

    علوی با بیان اینکه عرضه این محصولات در بورس با ساز و کار مذکور مزایای فراوانی برای اقتصاد کشور دارد، گفت: از طرفی دولت مطابق با تئوری های پذیرفته شده علم اقتصاد به جای اینکه به صورت مستقیم در بازار وارد شود، به عنوان نهاد ناظر وظیفه خود را انجام می دهد و به جای اینکه منابع مالی محدود خود را به خرید گندم و جو ... از کشاورزان تخصیص دهد، می تواند به امور زیر ساختی و توسعه ای کشور بپردازد و منابع خود را صرف امور عمرانی کشور کند. از طرف دیگر نیز با حذف واسطه ها، کشاورزان بلافاصله پس از عرضه محصولاتشان در بورس، وجوه حاصل از فروش آن را دریافت می کنند.

    مدیر بورس کالای کارگزاری نماد شاهدان افزود: البته بورس کالا در جهت کمک به دولت و به ثمر رسیدن اقتصاد مقاومتی پا را فراتر نهاده و ابزار دیگری نیز با عنوان گواهی سپرده کالایی در این زمینه به کار گرفته است. در سال جاری بخش زیادی از ذرت تولیدی کشور توسط کشاورزان به انبارهای مورد تایید بورس کالای ایران تحویل داده شد که در قبال آن برای کشاورزان و تولید کنندگان قبض انبار صادر شد. قبوض صادر شده قابل معامله در بورس می باشد و حتی کشاورزان می توانند از آن به عنوان وثیقه جهت دریافت تسهیلات از بانک ها استفاده کنند.

    وی در خاتمه با تأکید بر اینکه این ابزار تامین مالی امکان نقد کردن کالای راکد را در فاصله زمانی بین تولید و مصرف کالا فراهم می آورد و از ابزار رایج در بورس های کالایی می باشد، خاطر نشان کرد: امید است با اعتماد هر چه بیشتر دولت به بورس کالا و توانمندی ها و پتانسیل های آن، شاهد شکوفایی و رشد اقتصادی کشور در حوزه های مختلف از جمله بخش کشاورزی باشیم.

    برچسب ها