عصر خودرو

شناسایی مخالفان جدید پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی

عصر بازار- الحاق ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی (WTO) که با سابقه ۲۰ ساله فعالیت این سازمان مطابقت دارد، هنوز به نتیجه نرسیده است.

شناسایی مخالفان جدید پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  الحاق ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی (WTO) که با سابقه 20 ساله فعالیت این سازمان مطابقت دارد، هنوز به نتیجه نرسیده است.

     الحاق ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی (WTO) که با سابقه 20 ساله فعالیت این سازمان مطابقت دارد، هنوز به نتیجه نرسیده است. طولانی شدن فرآیند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی از دو بعد قابل بررسی است. به اعتقاد فعالان اقتصادی و کارشناسان حوزه تجارت، یک بعد این قضیه به حل مسائل سیاسی و اجماع و حمایت اعضای سازمان تجارت جهانی مربوط می‌شود. بعد دیگر این موضوع از جنبه اقتصادی قابل بررسی است؛ به‌طوری‌که ایران باید در تنظیم رژیم تجاری کشور که نقش تعیین‌کننده‌ای برای الحاق به سازمان مذکور دارد، گروه کاری مرتبط با الحاق را قانع کند. بعد از اینکه ایران تمام سوء‌تفاهم‌ها در فعالیت‌های هسته‌ای را پشت‌سر گذاشت و با 6 قدرت جهانی به توافق رسید، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند که همکاری اقتصادی با دنیا و فرآیند الحاق به سازمان تجارت جهانی با سرعت بیشتری طی خواهد شد، اما رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در این رابطه نظر دیگری دارد.

    مجتبی خسروتاج از مخالفان جدید در پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی خبر می‌دهد.

    وی معتقد است اگرچه اجرای برجام، چشم‌انداز روشنی برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی پدید آورده و به دنبال آن اتحادیه اروپا نیز برای حمایت از عضویت ایران در این سازمان چراغ سبز نشان داده، اما باید در نظر داشت که فرآیند الحاق به سازمان تجارت جهانی، اساسا روندی پیچیده و زمان‌بر است. اگرچه پیش از این از آمریکا به‌عنوان مانعی برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی سخن به میان می‌آمد، اما اکنون رئیس سازمان توسعه تجارت ایران کشورهای عربی به ویژه عربستان را مانعی جدید برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی ‌می‌داند.

    به گفته خسروتاج، شرایط منطقه خاورمیانه با حساسیت‌های زیادی همراه است. در چنین شرایطی واکنش‌هایی نامتعارف از کشورهای عربی دور از انتظار نیست. در این میان، باید با درایت عمل کنیم و در فرآیند الحاق به سازمان تجارت جهانی مسیر درست و به دور از حساسیت را در پیش بگیریم. وقتی کشور بزرگی مثل ایران تصمیم دارد عضو سازمان تجارت جهانی شود، برخی از موانع در بین خود اعضا قابل رفع و رجوع است؛ مشروط بر اینکه حمایت گسترده‌ای از سوی کشورهای بانفوذ برای الحاق ایران به وجود بیاید. خسروتاج همچنین با اشاره به موانع اقتصادی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بر این نکته تاکید کرد که با توجه به اینکه مذاکرات الحاق ایران پیشرفت لازم را طی سال‌های اخیر نکرده و از سال 1390 متوقف شده، طبعا فرآیند مذاکره برای پذیرش رژیم تجاری ایران زمان‌بر است. همزمان حسین موسویان، دیپلمات سابق ایرانی نیز در نشستی در دانشگاه اوکلاهامای ایالات‌متحده، دلایل رفتار جنون‌آمیز سیاسی عربستان در قبال ایران را واکاوی کرد.

    موسویان با تاکید بر اینکه روابط تهران و ریاض در بدترین شرایط خود به سر می‌برد، همکاری ایران و آمریکا برای ساقط کردن طالبان در افغانستان، سقوط رژیم صدام حسین در عراق و روی کار آمدن یک حکومت شیعی در این کشور، سرنگونی دیکتاتور‌هایی همچون حسنی مبارک و بن علی در مصر و تونس، بحران‌ سوریه، شکست برنامه حمله به یمن و سر‌انجام توافق هسته‌ای را از مهم‌ترین دلایل رفتار دیوانه‌وار ریاض در برابر تهران توصیف کرد.

    برچسب ها