عصر خودرو

معاون زنگنه به مهر خبر داد:

واکنش تهران به خرابکاری عربستان در صنعت نفت ایران

عصر بازار- معاون وزیر نفت در واکنش به احتمال خرابکاری و ایجاد اختلال در روند جذب سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز ایران گفت:صنعت نفت امتیازهای متعددی دارد و به زودی چندین قرارداد بزرگ امضا می‌شود.

واکنش تهران به خرابکاری عربستان در صنعت نفت ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، امیرحسین زمانی‌نیا درباره برنامه‌های احتمالی عربستان سعودی به منظور ایجاد اختلال در روند جذب سرمایه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران در دوران پسا برجام، گفت: اگر فرض بر این بگیریم که عربستان سعودی به دنبال ایجاد خرابکاری و خلل در روند جذب سرمایه صنعت نفت کشور بوده باید اعلام کنیم که صنایع نفت و گاز ایران دارای امتیازهای متعددی برای جذب سرمایه گذاران است.

    معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با اعلام اینکه امتیاز و مزیت‌های متعدد در صنایع نفت و گاز ایران هر گونه اختلال در روند جذب سرمایه صنایع نفت و گاز کشور را خنثی خواهد کرد، تصریح کرد: بر این اساس نگرانی وجود ندارد و مذاکرات در تمامی زمینه‌ها با سرمایه گذاران داخلی و بین‌المللی در حال انجام است.

    این مقام مسئول همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه عربستان سعودی به منظور عرضه بخشی از سهام شرکت‌های آرامکو و سابیک در بازار جهانی سرمایه، اظهار داشت: قطعا تا دو چند ماه آینده خبرهای مهمی در صنعت نفت ایران مخابره خواهد شد و عملا هرگونه اقدام سایر کشورها برای ممانعت از ورود سرمایه گذاران به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران نتیجه‌ای به همراه نخواهد داشت.

    معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه به زودی چندین قرارداد بزرگ سرمایه‌گذاری در صنعت نفت امضا خواهد شد، خاطرنشان کرد: روند مذاکرات این قراردادها در حال انجام بوده و مشکلی هم وجود ندارد.

    در همین حال بیژن زنگنه وزیر نفت در خصوص برنامه‌های جذب سرمایه در صنعت نفت در دوران پسا برجام، گفته است: در قالب اجرای برنامه ششم توسعه باید در بخش بالادستی صنعت نفت حدود 134 میلیارد دلار منابع مالی جذب شود.

    این عضو کابینه دولت با اشاره به برنامه جذب حدود 52 میلیارد دلار منابع مالی در صنایع پتروشیمی، تصریح کرده است: برای توسعه صنعت پالایش کشور هم سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری در دستور کار قرار گرفته و در مجموع حدود 200 میلیارد دلار منابع در صنایع نفت گاز و پتروشیمی باید جذب شود.

     همزمان با برنامه ایران برای جذب 60میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در صنایع پتروشیمی در دوره پسابرجام، عربستان سعودی  به منظور جذب سرمایه گذاران و اختلال در روند سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران یک برنامه جدید تدارک دیده است.

    از این رو با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت خام و به تبع آن بهای اکثر محصولات پتروشیمی و پلیمری که کاهش سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی جهان را رقم زده است، سابیک به عنوان بزرگترین شرکت دولتی پتروشیمی عربستان سعودی به جدیدترین مانع برای ورود سرمایه گذاران به صنعت پتروشیمی ایران تبدیل شده است.

    به عبارت دیگر این شرکت سعودی با حراج دارایی‌های خود و اجرای طرح‌های جدید تولید مستقیم محصولات پتروشیمی از نفت خام، قصد دارد که بار دیگر پای سرمایه گذاران چند ملیتی را به صنایع پتروشیمیایی خود باز کند.

    برچسب ها