عصر خودرو

ترمز نوسان کاهشی دلار کشیده می‌شود؟

پالس استانبول به اسلامبول

عصر بازار- روز دوشنبه، دلار بیشترین افت روزانه را در یک ماه گذشته تجربه کرد و به ابتدای محدوده ۳ هزار و ۵۹۰ تومان نزدیک شد. در سومین روز هفته، شاخص ارزی با ۷ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۵۹۱ تومان رسید که بیشترین کاهش این ارز از ۲۴شهریورماه بود.

پالس استانبول به اسلامبول
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، کاهش قیمت ارز از روز یکشنبه و با افزایش عرضه بازارساز کلید خورد ولی روز دوشنبه، کاهش نرخ حواله درهم و افزایش فروش ارز در معاملات فردایی عوامل مهم‌تری بودند که قیمت را در جهت کاهشی قرار دادند. در این وضعیت، به‌نظر می‌رسد که بازارساز توانایی مدیریت عوامل داخلی اثرگذار بر قیمت را دارد، ولی عوامل خارجی نیز می‌توانند دلار را تکان دهند. روز دوشنبه، ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان به بازار داخلی سیگنال کاهشی فرستاد، ولی از مرزهای غربی و از استانبول ترکیه پالس افزایشی به چهارراه اسلامبول تهران فرستاده شد.

    به گفته شماری از فعالان، روز دوشنبه ارزش دلار در ترکیه بالاتر از بازار داخلی بود. به این ترتیب، در صورتی که امروز از یکسو ارزش این ارز در استانبول بالاتر از چهاراه اسلامبول و پاساژ افشار باقی بماند و از سوی دیگر، عرضه ارز کاهش پیدا کند، ممکن است روند کاهش قیمت متوقف یا کند شود. حتی برخی فعالان احتمال می‌دهند تحت‌تاثیر این موضوع دلار به مدار افزایشی بازگردد. برخلاف کاهش قیمت دلار، روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی در مسیر افزایشی قرار گرفت و با 3هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 86 هزار تومان رسید. رشد بهای اونس تا ساعت 3 بعدازظهر در بازارهای جهانی عاملی بود که نه‌تنها اثر دلار را خنثی کرد؛ بلکه زمینه‌ساز رشد فلز گرانبهای داخلی شد.

     

    کاهش درهم

    در سومین روز هفته، قیمت دلار تحت‌تاثیر افت بهای نرخ حواله درهم و افزایش فروش ارز در معاملات فردایی مسیر کاهشی را در پیش گرفت. به گفته فعالان، روز دوشنبه نرخ حواله درهم از میانه محدوده 980 تومان پایین رفت و با قیمت 983 تومان به کار خود پایان داد. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، در ابتدای روز حواله درهم افت قیمت را تجربه کرد، ولی پس از افت ابتدایی، بازار در حالت تعادل قرار گرفت و عرضه و تقاضا تقریبا برابر شد تا قیمت نوسان بیشتری را تجربه نکند. افت حواله درهم سیگنالی از احتمال افت بهای دلار در بازار داخلی بود، در نتیجه در ابتدای روز، شاخص ارزی نیز بیشتر میل به کاهش قیمت داشت. به‌طور سنتی نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند، در نتیجه این انتظار در بازار وجود دارد که کاهش یکی به افت دیگری منجر شود. در کنار کاهش نرخ حواله درهم، روز دوشنبه معامله‌گران فردایی نیز تمایل بیشتری به فروش داشتند. در این میان، در حالی که در ابتدای روز، معاملات فردایی در کانال 3 هزار و 600 تومان انجام می‌شد، از حدود ساعت 12 بعدازظهر، قیمت به زیر 3 هزار و 600 تومان رفت.

    سیگنال متضاد برون بازاری

    در سومین روز هفته، پایین آمدن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان و بالا بودن نسبی ارزش این ارز در کشور ترکیه دو عامل متضادی بودند که نگاه برخی معامله‌گران را معطوف به خود کرده بود. با این حال، به‌نظر می‌رسد، اثر این دو عامل تقریبا یکدیگر را خنثی کردند و بازار بیشتر تحت‌تاثیر افزایش حجم ارز نقدی موجود در بازار قرار گرفت. با این حال، برخی فعالان اعتقاد دارند، ارزش دلار در ترکیه اثر بیشتری در بازار داخلی دارد و اگر افزایش حجم ارز موجود در بازار وجود نداشت، قیمت دلار بالا می‌رفت. به این ترتیب، در صورت بالا ماندن ارزش دلار در آن منطقه جغرافیایی و کاهش ارز نقدی بازار، احتمال دارد که روز سه‌شنبه بازار از آن ناحیه تحریک شود.

    برچسب ها