عصر خودرو

اونس دوشنبه را با تردید آغاز کرد

دلارزدگی فلز زرد در هفته تازه

عصر بازار- اونس طلا سومین هفته از دهمین ماه میلادی را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد؛ گرچه تحت فشار سقوط دو هفته گذشته خود ماند.

دلارزدگی فلز زرد در هفته تازه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که در هفته‌های اول و دوم اکتبر به ترتیب حدود 5/ 4 و حدود 5/ 0 درصد افت کرده بود، در ساعات ابتدایی هفته سوم از مرز 1250 دلار فاصله گرفت، با این همه همچنان از کاهش قدرت فنی خود و ادامه قدرت نمایی دلار تاثیر گرفت.هر اونس فلز زرد در پایان فعالیت بازار نیویورک درروز جمعه به قیمت 1250دلار رسید؛ اما صبح دوشنبه تحت‌تاثیر افت شاخص دلار و همچنین شناسایی سود برخی از معامله‌گران به سوی میانه همان محدوده حرکت کرد. با وجود این، ماندن دلار روی اوج 7 ماهه روند فلز زرد را تحت‌تاثیر قرارداد. قیمتی که تا ساعت 7 عصر اولین روز کاری هفته جدید برای اونس ثبت شد، 1255 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز دوشنبه رقم خورده باشد.

    اونس طلا در حالی نخستین ساعات کاری هفته جدید بازارهای بین‌المللی را با نوسان در ابتدای محدوده 1250 دلار آغاز کرد که نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت امید معامله‌گران به افزایش قیمت طلا در روزهای آینده را نشان می‌دهد. کم شدن شتاب افت بهای فلز زرد در هفته گذشته باعث شده، کارشناسان و سرمایه‌گذاران خرد به رشد قیمت‌ها در هفته کاری جاری امیدوار باشند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 9 نفر معادل 52 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌ها را در هفته سوم اکتبر پیش‌بینی کرده‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو هم که بازتاب دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 853 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 464نفر معادل 54 درصد، افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند.صبح دوشنبه اونس ابتدا تحت‌تاثیر افت شاخص دلار و افزایش خریدها به امید افزایش قیمت قرار گرفت؛ اما با ماندن شاخص دلار روی اوج 7 ماهه فشار بر طلا تداوم یافت. فشار دلار به حدی بود که در برخی مقاطع نتوانست اثر افزایشی افت شاخص‌های جهانی بورس را خنثی کند.

    سرمایه‌های پناهگاه از جمله طلا در هفته‌های گذشته تحت فشار احتمال افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده بوده‌اند؛ گرچه از سوی تحولات «برگزیت» و بحران صنعت بانک آلمان و ایتالیا هم
    حمایت شده‌اند.دوشنبه یک عامل مهم‌تر هم بازار فلزات گرانبها را تحت‌تاثیر قرار داد و آن حمایت یکی از اعضای فدرال رزرو از افزایش نرخ‌های بهره بود. با این همه او تاکید کرده که سرعت انقباض پولی نباید زیاد باشد. اریک روزنگرن، رئیس فدرال رزرو بوستون گفته انتظار دارد نرخ بیکاری در میانه سال بعد به 7/ 4 درصد افت کند و نرخ تورم هدف 2 درصدی هم محقق شود. به گفته او این به معنای آن است که فدرال رزرو ممکن است متقاعد شود ریسک انقباض سریع پولی را به جان نخرد.

    دیگر خبر مهم روز گذشته رسیدن بازدهی اوراق قرضه دولتی اروپا به بالاترین سطح از ژوئن 2016 بود.افت بهای طلا تا میانه کانال 1200 دلار، احتمال افت این کالای گرانبها تا ابتدای این کانال را هم مطرح کرده، اما بانک کانادایی «تورنتو دومینیون» موسوم به «تی دی» در تازه‌ترین تحلیل خود پیش‌بینی کرده حتی در صورت افت اونس تا قیمت 1200 دلار، بهای طلا دوباره به 1350 دلار بازخواهد گشت. «تی دی» می‌گوید افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا موجب خواهد شد تا قیمت طلا به کمتر از 1200 دلار در هر اونس کاهش یابد، اما قیمت طلا بار دیگر به سطح 1350 دلار بازمی‌گردد.

    به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، بارت ملک تحلیلگر ارشد بانک کانادایی تی‌دی معتقد است: «هرگونه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در کوتاه‌مدت به ضرر قیمت طلا خواهد بود و ممکن است قیمت این فلز زرد را به کمتر از 1200 دلار در هر اونس کاهش دهد؛ ولی پس از آن با توجه به پایین بودن نرخ بهره واقعی، تقاضا و قیمت طلا با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد و طی سال 2017 میلادی می‌تواند به سطح 1350 دلاری بازگردد.» بانک «کردیت سوئیس» هم در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و در سال 2017 میلادی به بیش از 1400 دلار در هر اونس افزایش می‌یابد.

    برچسب ها