عصر خودرو

در قالب طرح قیمت تضمینی صورت گرفت؛

عبور حجم معاملات جو دامی در بورس کالا از مرز یک میلیون تن

عصر بازار- با اجرای موفقیت آمیز عرضه جو دامی تولیدی کشاورزان سراسر کشور در قالب طرح قیمت تضمینی در بورس کالا ، معاملات این محصول طی سالجاری از مرز یک میلیون و بیست هزار تن گذشت.

عبور حجم معاملات جو دامی در بورس کالا از مرز یک میلیون تن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، در پی مصوبه اسفند ماه سال 94 هیات دولت مبنی بر عرضه جو و ذرت کلیه استانهای کشور در بورس کالا در راستای اجرای ماده 33 افزایش بهره وری بخش کشاورزی، عرضه جو دامی استان های مختلف در بورس کالا از اواخر فروردین ماه 95 آغاز شد. بر همین اساس تا کنون بیش از یک میلیون و بیست هزار تن جو دامی در قالب این طرح به ارزش بیش از 7 هزار میلیارد ریال در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است و بیش از 55 هزار کشاورز موفق به فروش خود از این طریق شده اند.

    این گزارش حاکی است ، انبارهای پذیرش شده بورس کالا در سراسر کشور طی هفت ماه سال جاری بالغ بر یک میلیون و 144 هزار تن جو دامی را از کشاورزان تحویل گرفته اند که تا کنون یک میلیون و بیست هزار تن آن از طریق بورس کالا به فروش رفته است و تا کنون پول حاصل از فروش محصول جو دامی بیش از 55 هزار کشاورز جو کار در سراسر کشور به حساب آنان واریز شده است.

    پیش بینی می شود با اجرای کامل و حمایت دستگاه های مربوطه از این طرح در سال های آینده مشکلات پرداخت مطالبات کشاورزان با استفاده از مکانیسم بورس کالا تا حدود زیادی برطرف می شود.

    نکته قابل‌توجهی که در رابطه با موضوع قیمت تضمینی وجود دارد این است که بر اساس گفته کارشناسان، جایگزینی قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی می‌تواند حامی بزرگی برای کشاورزان باشد و پس از سال‌ها خرید تضمینی محصولات کشاورزی کشاورزان کشور از سوی دولت که با بودجه و هزینه‌های سنگین همراه بوده و نوع قیمت‌گذاری، عملا باعث زیان کشاورزان، دولت، کاهش کیفیت، دلالی و مصرف غیر بهینه شده است و به طور یقین کشف قیمت محصولات کشاورزی در تابلوی بورس کالا، منافع کشاورزان، دولت و اقتصاد ملی را در برخواهد داشت.

    برچسب ها