عصر خودرو

پیش بینی انجمن فولاد از چشم انداز تقاضای فولاد

عصر بازار- انجمن جهانی فولاد چشم اندازی کوتاهی برای سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ منتشر کرد. براساس این بررسی پیش بینی می شود که تقاضای جهانی فولاد تا ۰.۲ درصد رشد داشته باشد و به ۱۵۰۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ برسد، این افزایش به دنبال انقباض منفی ۰.۳ درصدی در سال ۲۰۱۵ رخ خواهد داد. همچنین تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۱۷ با ۰.۵ درصد افزایش به ۱۵۱۰ میلیون تن خواهد رسید.

پیش بینی انجمن فولاد از چشم انداز تقاضای فولاد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، آقای تی وی نارندران، رییس کمیته اقتصادی انجمن جهانی فولاد گفت: صنعت فولاد، محیط زیست را چالش کشیده است و عدم قطعیت ها در موقعیت های سیاسی نقاط مختلف جهانی آن را تشدید می کند. همچنین رفراندوم اخیر بریتانیا هم این عدم قطعیت برای بازیابی سرمایه گذاری های در انتظار در اتحادیه اروپا را تشدید کرده است.

    ضعف در سرمایه گذاری جهانی با وقفه در بهبود تقاضای قوی تر فولاد ادامه خواهد داشت. با این حال انتظار می رود چین همراه با رشد مدام اقتصادهای نوظهور، کمک خواهند کرد تا صنعت جهانی فولاد حرکتی رو به عقب داشته باشد تا مسیر مثبت رشد برای سال 2016 و بعد از آن رخ دهد. ما انتظار داریم که حرکت رشد در زمان حاضر به خاطر ایجاد تعادل دوباره ادامه دار برای چین و بازیابی ضعیف در اقتصادهای توسعه یافته اندکی ضعیف باشد.

    خطرات حرکت نزولی به این چشم انداز از بدهی بالای شرکت ها، وضعیت بازار املاک و مستغلات در چین، عدم قطعیت در برگزیت و تشدید بی ثباتی در برخی مناطق می آید. در یک اقدام مثبت، انتظار می رود تقاضای فولاد در اقتصادهای در حال ظهور و در حال توسعه به استثنای چین در سال 2017، 4.0 درصد رشد کند که به لطف انعطاف پذیری در حال ظهور کشورهای آسیایی و تثبیت قیمت هاست.

    *سرمایه گذاری در سطح جهانی همچنان ضعیف است

    سرمایه گذاری در بسیاری از مناطق، نه تنها در چین که به دنبال یک ایجاد توازن دوباره است، تسلیم شده است. در کشورهای توسعه یافته با وجود نرخ بهره مدام پایین و سرمایه گذاری خصوصی ضعیف، چشم انداز بدبینانه در تقاضا برای آینده و عدم قطعیت ادامه دار باقی مانده است. برای کمک به این ماجرا دولت های محدودیت های سیاست پولی و مالی را ترک کردند تا افزایش سرمایه گذاری ایجاد شود. در بیشتر اقتصادهای در حال ظهور و در حال توسعه، قیمت های ضعیف کالا، تنش های ژئوپلیتیکی حرکت برای سرمایه گذاری مورد نیاز را تضعیف کرده اند.

    رشد تولیدناخالص داخلی چین در سال 2016 به پایین ترین سطح خود از سال 1990 قرار می گیرد اما جالب است که با سطح بالای خدمات و مصرف خواهد بود. پیش بینی می شود که تقاضای فولاد چین 1.0 در سال 2016 و 2.0 درصد در سال 2017 کاهش داشته باشد.

    در سال 2016 تعدادی از اقتصادهای نوظهور نشانه هایی از ثبات از خود نشان می دهند. پس از دوسال متوالی انقباض دو رقمی تقاضای فولاد برزیل در سال 2017 به تدریج شروع خواهد شد.

    انتظار می رود که تقاضای فولاد در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه به جز چین 2.0 درصد در سال 2016 و 4.0 درصد در سال 2017 افزایش پیدا کند.

    بهبود تقاضای فولاد در اتحادیه اروپا با بهبود خفیف در ساخت و ساز و با وجود افزایش عدم قطعیت پس از رفراندوم بریتانیا باقی مانده است. تقاضای فولاد در انگلستان برای سال 2016 و 2017 با توجه به همه پرسی که صورت گرفت، انتظار می رود کاهش پیدا کند. با این حال پیش بینی اثرات درازمدت برگزیت دشوار است. از طرفی هم بحران پناهندگی هم چالش هایی در برابر اروپا قرار داده است اما به نظر می رسد تاثیر فوری بر تقاضای فولاد جزیی باشد.

    در نهایت پیش بینی می شود که تقاضای فولاد در اقتصادهای توسعه یافته 0.2 درصد در سال 2016 و 1.1 درصد در سال 2017 رشد کند.

    برچسب ها