عصر خودرو

آغاز نشست کارشناسان در تهران؛

تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی در کشورهای عضو اکو افزایش می یابد

عصر بازار- معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی بویژه استقرار و اجرای سیستم بانک اطلاعات قاچاق و تخلفات گمرکی، می تواند به گسترش همکاری ها در دهه سوم همکاری کشورهای عضو اکو بیانجامد.

تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی در کشورهای عضو اکو افزایش می یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، "علیرضا مقدسی" امروز (دوشنبه) در سومین نشست کمیته فرعی کارشناسان گمرک کشورهای عضو اکو در هتل اسپیناس تهران افزود: نمایندگان کشورهای عضو در این نشست درباره راه های گسترش همکاری های گمرکی بویژه از راه تبادل اطلاعات به شیوه الکترونیکی، اجرایی شدن سیستم بانک اطلاعات قاچاق و تخلفات گمرکی، تصویب موافقتنامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی و برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان گمرک کشورها به بحث و تبادل نظر می پردازند.
    جمهوری اسلامی ایران به همراه کشورهای ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان، اعضای سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) محسوب می شوند.
    به گفته این مقام مسئول، کشورهای عضو اکو از ویژگی های لازم برای پیشرفت از جمله بازار، ترانزیت کالا، منابع و موقعیت جغرافیایی مناسب برخوردارند و می توانند با تکیه بر این ویژگی ها به افزایش همکاری ها بویژه در زمینه گمرکی و تسهیل تجارت بپردازند.
    وی خاطرنشان کرد: همکاری های مزبور با توجه به شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد جهان و منطقه موجب می شود تا مسیر مطمئنی برای تقویت همگرایی و دور شدن از آسیب های ناشی از تحولات بین الملل فراهم شود.
    مقدسی گفت: تجربه دو دهه همکاری کشورهای عضو اکو می تواند چراغ راه آینده باشد و در دهه سوم این همکاری ها انتظار می رود مراودات کشورها بویژه در زمینه تبادل الکترونیکی اطلاعات گسترش یابد.
    وی تصریح کرد: فرآیند استقرار و اجرای سیستم بانک اطلاعات قاچاق و تخلفات گمرکی می تواند گام بزرگی در توسعه این همکاری ها باشد و بویژه با مکانیزه شدن گمرک ایران، این روند می تواند سرعت یابد.
    معاون حقوقی و نظارت گمرک اضافه کرد: ظرفیت های موجود در کشورهای عضو اکو از جمله نیروی انسانی متخصص و دانش محور در سطح کارشناسان، می تواند نیروی محرکه این همکاری ها باشد و به عنوان اتاق فکر اکو در زمینه همکاری های اقتصادی و گمرکی تلقی شود.
    وی گفت: تدوین برنامه آموزشی کارکنان اکو بر اساس نیازمندی ها و بر مبنای یک نیازسنجی واقعی، تدوین برنامه برای استفاده از ظرفیت های بالقوه در زمینه فعالان اقتصادی مجاز و چگونگی ارایه تسهیلات توسط کشورهای اکو برای تسریع در عبور بدون وقفه کامیون های حامل مواد فسادپذیر، از جمله موارد پیشنهادی برای بحث و بررسی در نشست کارشناسان است تا پس از ارایه راهکارهای عملی در اجلاس رییسان کل گمرک کشورهای عضو اکو به تصویب برسد.
    گمرک ایران چهارشنبه هفته جاری (28 مهرماه) هفتمین اجلاس شورای رییسان گمرک کشورهای عضو اکو در تهران را میزبانی خواهد کرد.
    به گفته مقدسی، این همکاری ها در حوزه های حقوقی و قانونی، ساختاری و برنامه ای، سازمان اکو را قادر می سازد تا بر چالش های پیش روی خود غلبه کند و برای همکاری کشورهای غیرعضو جذابیت های بیشتری داشته باشد.
    حجم مبادلات تجاری کشورهای عضو اکو در سال گذشته میلادی 845 میلیارد و 247 میلیون دلار بود و ایران توانست در رتبه دوم تجارت خارجی با کشورهای عضو این سازمان اقتصادی منطقه ای قرار گیرد.
    صادرات کشورهای عضو اکو در سال گذشته میلادی، 411 میلیارد و 728 میلیون دلار و میزان واردات آنها 433 میلیارد و 519 میلیون دلار برآورد شده است.

    برچسب ها