عصر خودرو

احتمال پیشنهاد دوباره ایران به هند برای احداث خط لوله آی‌پی

توافق هند و روسیه برای احداث گران‌‌ترین خط لوله گاز جهان

عصر بازار- درحالی‌که هند و روسیه بر سر احداث گران‌ترین خط لوله جهان توافق کردند که انتقال گاز از طریق خط لوله ایران، پاکستان و هند ارزان‌ترین گزینه در میان تمام گزینه‌های انتقال گاز به هند است.

توافق هند و روسیه برای احداث گران‌‌ترین خط لوله گاز جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هند و روسیه بر سر احداث گران‌ترین خط لوله جهان به ارزش نزدیک به 25 میلیارد دلار برای انتقال گاز از سیبری به سومین کشور مصرف‌کننده انرژی جهان توافق کردند.

    به گفته مقامات هندی، این خط لوله شبکه گاز روسیه را از طریق 4500 کیلومتر تا 6 هزار کیلومتر خط لوله به هند وصل خواهد کرد.

    مسیر کوتاه‌تر مستلزم عبور خط لوله از کوه‌های هیمالیا به شمال هند است که این مسیر با چندین چالش فنی مواجه است.

    مقامات هندی افزودند این خط لوله از کشورهای واقع در آسیای میانه، ایران و پاکستان عبور می‌کند و به غرب هند می‌رسد. با این حال، این خط لوله در مقایسه با خط لوله ایران- پاکستان - هند گران‌تر و طولانی‌تر است. بنابراین تهران احتمالا به هند پیشنهاد خواهد کرد که گاز مورد نیازش را از این خط لوله تامین کند تا اینکه چنین خط لوله گرانی را احداث نماید.

    گزینه سوم و طولانی‌ترین گزینه، احداث خط لوله از چین و میانمار به شمال شرق هند است که بنگلادش را دور می‌زند.

    بر اساس برآوردهای اولیه هزینه‌ها که توسط شرکت دولتی مهندسان هند تهیه شده است، طولانی‌ترین مسیر این خط لوله یعنی 6 هزار کیلومتر، هزینه‌ای نزدیک به 25 میلیارد دلار دربر خواهد داشت.

    این شرکت هندی روز گذشته با شرکت گازپروم روسیه توافقی برای مطالعات بر روی خط لوله روسیه- هند امضا کرد.

    بر اساس برآورد این شرکت هندی، احتمالا انتقال هر یک میلیون بی تی یو گاز از این خط لوله 12 دلار هزینه داشته باشد.

    این یادداشت تفاهم در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در نشست سالانه هند و روسیه در حاشیه هشتمین نشست بریکس در گوآ به امضا رسید.

    درحالی‌که هزینه انتقال گاز از طریق خط لوله پرمناقشه ایران- پاکستان- هند کمتر از یک دلار برای هر یک میلیون بی تی یو است، هزینه مشابه برای خط لوله ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند موسوم به تاپی حدود 2 دلار به ازای هر یک میلیون بی تی یو است.

    کارشناسان صنعتی معتقدند که هزینه واقعی انتقال گاز برای خط لوله روسیه- هند 4 دلار به ازای هر یک میلیون بی تی یو است که شامل هزینه ترانزیتی لازم برای پرداخت به کشورهای در مسیر این خط لوله است.

    برچسب ها