عصر خودرو

در ۸ ماهه ۲۰۱۶؛

واردات نفت ژاپن از ایران ۲۶ درصد افزایش یافت

عصر بازار- جدیدترین آمارهای رسمی نشان می دهد که صادرات نفت ایران به ژاپن در بازه زمانی ژانویه تا اوت تقریبا به میزان یک چهارم افزایش یافته است.

واردات نفت ژاپن از ایران ۲۶ درصد افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، جدیدترین آمارهای رسمی نشان می دهد که صادرات نفت ایران به ژاپن در بازه زمانی ژانویه تا اوت تقریبا به میزان یک چهارم افزایش یافته است.

    آمارهای منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد ژاپن نشان می دهد که واردات نفت این کشور از ایران در این بازه زمانی به طور متوسط روزانه 216 هزار بشکه بوده است. این رقم حدودا 26 درصد بیشتر از میزان نفت خریداری شده از ایران در مدت مشابه سال گذشته است.

    ایران پس از عربستان، امارات و قطر، چهارمین تامین کننده بزرگ نفت ژاپن است.

    ژاپن قبل از تحریم های غرب در سال 2012، یکی از مشتریان کلیدی نفت ایران بود و روزانه 338 هزار بشکه نفت از این کشور خریداری می کرد. ژاپن در دوران تحریم ها واردات نفت از ایران را هرچند با مقادیری محدود ادامه داد.

    پس از لغو تحریم ها در ماه ژانویه، واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. واردات نفت چین، هند، ژاپن و کره جنوبی از ایران در ماه مارس به 1.56 میلیون بشکه در روز رسید که 49.9 درصد بیشتر از یک سال قبل از آن بود. قبل از سال 2012، ایران روزانه  حدود 2.3 میلیون بشکه نفت صادر می کرد و بیش از نیمی از آن به کشورهای آسیایی فروخته می شد.

    این افزایش در صادرات، نشان دهنده موفقیت ایران در بازپس گیری سهم خود از بازار نفت پس از کاهش تحریم هاست.

    برچسب ها