عصر خودرو

معاون بورس کالا اعلام کرد:

آمادگی بورس کالا برای عرضه سنگ آهن در تالار داخلی

عصر بازار- دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن به تازگی از عرضه سنگ آهن در رینگ داخلی بورس کالا به منظور جلوگیری از خام فروشی و صادرات هدفمند این محصول خبر داد که در همین زمینه معاون عملیات و نظارت بورس کالا اعلام کرد که این شرکت در راستای جلوگیری از خام فروشی آمادگی کامل را دارد.

آمادگی بورس کالا برای عرضه سنگ آهن در تالار داخلی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی پناهی - معاون عملیات و نظارت بورس کالا -گفت: بر اساس ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور که از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است، مواد خام پس از احراز مازاد نیاز داخلی که از طریق عرضه در تالار داخلی بورس کالا مشخص می‌شود، مجوز صادرات می‌گیرند که بورس کالا برای اجرای این قانون در راستای جلوگیری از خام فروشی آمادگی کامل دارد.

    وی افزود: بر پایه تبصره ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 37 قانون رفع موانع تولید، برای کالاهای پذیرش شده در بورس کالا، مازاد عرضه تنها براساس فرآیند عرضه و تقاضا در رینگ داخلی بورس کالا تعیین می‌شود، به گونه‌ای که اگر پس از عرضه در سه نوبت متوالی به قیمت متناسب، تقاضا وجود نداشته باشد، مازاد عرضه احراز می‌شود. همچنین برای سایر کالاهای مازاد عرضه مبتنی بر تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسب مورد با کسب نظر وزارت جهاد کشاورزی و اتاق‌های بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران و تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

    پناهی اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر نشست‌های مشترکی در خصوص اجرای این قانون در کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران و انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن برگزار شد که اعضای انجمن سنگ آهن، انجمن سیمان و انجمن تولیدکنندگان سرب و روی آمادگی خود را برای اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر اعلام کرده‌اند.
    معاون عملیات و نظارت بورس کالا گفت: همچنین کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران، تعمیم اجرای این قانون برای سایر کالاهای معدنی همچون انواع کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی را پیشنهاد داده است که این موضوع در دست بررسی قرار گرفت.

    وی با بیان اینکه سنگ آهن از کالاهای اصلی صادراتی بورس کالا به شمار می رود گفت: علاوه بر صادرات مستمر سنگ آهن از بورس کالا به بازارهای جهانی، دو شرکت گل گهر و چادرملو از پیشگامان انتشار اوراق سلف موازی سنگ آهن و تامین مالی از بورس کالا بوده‌اند که در صورت عرضه سنگ آهن در تالار داخلی بورس کالا، فرصتی برای جلوگیری از خرید انحصاری این محصول، کشف قیمت عادلانه و همچنین استفاده از معافیت مالیاتی 10 درصدی برای این صنعت به وجود می آید.
    پناهی به نحوه قیمت گذاری سنگ آهن در تالار داخلی بورس کالا اشاره کرد و افزود: براساس مذاکرات صورت گرفته، مقرر شد پس از پذیرش تولید کنندگان سنگ آهن و در زمان عرضه، قیمت پایه در قالب توافق انجمن سنگ آهن و بورس کالا در چارچوب قیمت های جهانی انجام گیرد.

    معاون عملیات و نظارت بورس کالا در پایان گفت: طی نشست‌های مشترک با فعالان صنعت سنگ آهن، نحوه پذیرش شرکت‌ها، کالاها و همچنین چگونگی روند معاملات بورس کالا آموزش داده شد که در صورت نیاز این جلسات تکرار خواهد شد.

    برچسب ها