عصر خودرو

افت آیفکس پس از ۴ روز کاری

عصر بازار- شاخص کل فرابورس ایران در حالی معاملات روز گذشته را با افت ۴/ ۳ واحدی (معادل ۴/ ۰ درصد) به پایان رساند که در ۴ روز معاملاتی گذشته روندی صعودی در پیش گرفته بود. بر این اساس با احتساب افت دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۲ درصد تنزل یافت.

افت آیفکس پس از ۴ روز کاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در معاملات روز یکشنبه در مجموع 252 میلیون و 528 هزار ورقه بهادار در 29 هزار و 293 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 407 میلیارد تومان دست به دست شد. نمادهای معاملاتی آتیه داده پرداز و دامداری تلیسه نمونه همچنان عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را به خود اختصاص دادند. معاملات فرابورس ایران دیروز در حالی به اتمام رسید که پالایش نفت تهران، سهامی ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی لاوان در مجموع با تاثیر حدود 4 واحدی بیشترین نقش را در ریزش آیفکس بر عهده داشتند. در مقابل نماد پتروشیمی لاوان مانع از افت بیشتر شاخص این بازار شد. در بازار منفی دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نمادهای معاملاتی بانک سرمایه، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، آتیه داده پرداز و توکاریل بود. در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، مواد اولیه دارویی البرز بالک، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در عین حال معامله‌گران با دادوستد بیش از 67 میلیون سهم ریل پرداز سیر با ارزش 96 میلیارد و 679 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات این روز را در این نماد رقم زدند.

    همگام با صنایع فرابورسی

    گروه رایانه فرابورس دیروز تنها یک نماد مثبت داشت. همکاران سیستم با رشد 67/ 0 درصدی با بیشترین افزایش قیمت همراه شد و دو نماد معاملاتی شرکت‌های افرانت و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی معاملات روز گذشته را با افت قیمت پشت سر گذاشتند. بیشترین حجم و ارزش معاملات به معامله 818 هزار و 180 سهم «مفاخر» به ارزش 3 میلیارد و 433 میلیون ریال اختصاص پیدا کرد. نمادهای فعال درگروه انبوه‌سازی فرابورس نیز معاملات روز گذشته خود را در بازه قیمتی منفی به پایان رساندند. «ثرود» و «ثتران» تنها نمادهای مثبت این گروه بودند که رشدی کمتر از یک درصد را تجربه کردند. بر این اساس دیروز نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، عمران و توسعه شاهد، آ.س.پ و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب با افت قیمت مواجه شدند. بیشترین حجم معاملات در این گروه نیز در اختیار«ثتران» با جابه‌جایی حدود 2 میلیون سهم بود. همچنین ارزش معاملات «کرمان» در این روز بالغ بر 6 میلیارد و 812 میلیون ریال بود تا این نماد بیشترین ارزش معاملات گروه انبوه‌سازی را از آن خود کند. پالایشی‌ها نیز دیروز قرمزپوش بودند. «شاوان» تنها نماد مثبت این گروه در روز گذشته بود که با رشد 8/ 2 درصدی معاملات خود را به پایان رساند. در مقابل 4 نماد «شپاس»، «شرانل»، «شتران» و «شراز» افت قیمت را تجربه کردند. در گروه قند و شکر کام سهامداران تلخ شد. به‌طوری که در پایان معاملات روز گذشته هر دو نماد‌ معاملاتی فعال فرابورس یعنی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و قند شیروان قوچان و بجنورد به ترتیب با افت 3 و 2/ 2 درصدی همراه شدند.

    دو نماد خودرویی فعال در فرابورس نیز دیروز را با افت قیمت پشت سرگذاشتند. بر این اساس دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های مهندسی صنعتی روان‌ فن‌آور و بهمن دیزل به ترتیب با افت 3 و 8/ 0 درصدی به معاملات خود پایان دادند. بانکی‌های فعال در فرابورس اما روز گذشته را با رشد قیمتی پشت سر گذاشتند. در این میان بیشترین میزان رشد قیمت به نماد «سمایه» (رشد 5 درصدی) تعلق داشت.نماد معاملاتی بانک حکمت ایرانیان نیز با تبادل بیش از 4 میلیون و 860 هزار سهم بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد. در گروه دارویی نیز نماد معاملاتی شرکت مواد اولیه دارویی البرز بالک با نوسان منفی 3/ 3 درصدی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد. «دتولید» و «کاسپین» تنها نمادهای مثبت این گروه بودند. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز با جابه‌جایی حدود 151 هزار برگه به ارزش 672 میلیون ریال به نماد «دسانکو» تعلق گرفت.

     

    82 درصد ارزش معاملات در اوراق با درآمد ثابت

    روز گذشته در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود 3 میلیون و 360 هزار ورقه به ارزش حدود 333 میلیارد تومان در 691 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس حدود 82 درصد از ارزش معاملات فرابورس روز یکشنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرد. در عین حال روز گذشته شاهد معامله یک‌میلیون و 860 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 260 نوبت معاملاتی به ارزش 179 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 854 تا 985 هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. نمادهای «اخزا4» و «اخزا6» تنها نمادهای مثبت دیروز در این گروه بودند که با رشد قیمت 04/ 0درصدی معاملات خود را به پایان رساندند. همچنین دیروز در بازار اوراق تسهیلات مسکن شاهد کاهش نسبی قیمت‌ها بودیم. بر این اساس فرابورس یکشنبه شاهد معامله 39 هزار و 845 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 34 میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها در این روز در بازه 845 تا 874 هزار ریال دست به دست شدند. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق برای هفتمین روز متوالی همان 5/ 22 درصد باقی ماند.

    پذیره‌نویسی اوراق مشارکت لیزینگ امید

    در بازار اوراق با درآمد ثابت، اوراق مشارکت لیزینگ امید با سود 18 درصد به تعداد یک میلیون ورقه به ارزش یک هزار میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد تا بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص دهد. غلامرضا کاظمی، مدیرعامل لیزینگ امید هدف از انتشار این اوراق را تامین منابع مالی لازم برای ارائه تسهیلات به مشتریان کالاهای مصرفی بادوام، لوازم خانگی، تجهیزات رایانه‌ای، خودرو، ماشین آلات سنگین مورد‌نیاز کارخانه‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات راهسازی و کالاهای سرمایه‌ای نظیر هواپیما، اتوبوس، تریلی و کامیون‌های سنگین عنوان کرد و گفت: با امکاناتی که از طریق بازار سرمایه و فرابورس به‌منظور تامین مالی در اختیار این شرکت قرار گرفته است، امیدواریم به هدف توسعه بیش از پیش خدمات لیزینگ از سوی این شرکت دست یابیم.وی با اشاره به نقش اثرگذار شرکت‌های لیزینگ در توسعه اقتصاد ملی اظهار کرد: در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل مواردی همچون توانمندسازی اقتصاد خانوار، پیشرفت و رفاه اجتماعی شهروندان و رشد تولید و اشتغال داخلی از جمله اهداف شرکت‌های لیزینگ در کشور به‌شمار می‌روند که به کمک تامین مالی از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه می‌توان این اهداف را جامه عمل پوشاند.

    برچسب ها