عصر خودرو

مذاکرات فنی خوان آخر ورود هواپیماهای جدید

عصر بازار- در شرایطی که از امضای پیش قرارداد خرید ایرباس‌های جدید ایران حدود ۹ ماه می‌گذرد، هنوز قرارداد مربوط به ورود این هواپیماها نهایی نشده و گمانه‌زنی‌ها درباره چگونگی ورود آنها به آسمان ایران ادامه دارد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه محدودیت خارجی داشته باشد، به نهایی شدن بندهای قرارداد با طرف‌های مقابل نیاز دارد.

مذاکرات فنی خوان آخر ورود هواپیماهای جدید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، وزیر راه و شهرسازی چند روز قبل اعلام کرد که با توجه به مجوزی که خزانه‌داری آمریکا برای ورود ایرباس‌های جدید صادر کرده، قطعا محدودیت جدیدی در این راستا اعمال نمی‌شود و می‌توان انتظار داشت هواپیماهای ایران بدون هیچ‌گونه مشکلی به ناوگان اضافه شود.

    با وجود این اظهارنظر قطعی از سوی آخوندی به نظر می‌رسد هنوز ابهام‌هایی بر سر راه نهایی شدن قراردادها باقی‌مانده که البته این بار مسائل نه در فضای بین‌المللی که در جریان مذاکرات ایران‌ایر با بوئینگ و ایرباس تعریف می‌شود.

    با توجه به این‌که ایران در طول دهه‌های گذشته مشکلات بسیاری را برای حفظ قدرت پرواز ناوگان خود تحمل کرده و در این راستا حتی از حق تعمیر و نگهداری ناوگان‌اش نیز محروم بوده، مبنای اصلی در طولانی شدن مذاکرات پیگیری جزییات مربوط به این قراردادهاست.

    پس از آنکه آمریکا بار دیگر اعلام کرد بانک‌های خارجی برای همکاری با ایران شامل تحریم‌های جدید نخواهند شد، احتمالا بحث تامین مالی قراردادهای فعلی نیز بدون مشکل خاصی نهایی خواهد شد و همان‌طور که وزیر راه و شهرسازی گفته مسائل فنی آخرین محور در مذاکرات به حساب می‌آید.

    ایران‌ایر از چند ماه قبل صحبت درباره‌ی امکان برپایی مرکز تعمیرات هواپیما در ایران را نیز به مذاکرات خود افزوده است و به نظر می‌رسد در صورت به وجود نیامدن مساله‌ای جدید می‌توان انتظار داشت این موضوعات نیز در جریان قرارداد میان طرفین بررسی شود.

    خدمات پس از فروش و دریافت قطعات مورد نیاز برای هواپیماهای جدید نیز یکی از مسائلی است که شرکت فروشنده هواپیما باید ضمانت‌های لازم درباره‌ی آن را به ایران ارائه کند، موضوعاتی که در توافق‌های بین‌المللی به عنوان یکی از حقوق تصریح شده خریداران به رسمیت شناخته شده و ایران نیز می‌تواند از آن بهره ببرد.

    در صورت نهایی شدن توافق در این حوزه می‌توان انتظار داشت بدون هیچ مشکلی از طرف آمریکا هواپیماهای جدید حتی در کوتاه‌مدت به ایران تحویل می‌شود. معاون وزیر امور خارجه نیز اعلام کرده دیگر سنگ‌اندازی جدیدی از سوی دولت آمریکا ایجاد نخواهد شد و این مذاکرات ایران‌ایر با ایرباس و بوئینگ است که سرنوشت نهایی هواپیماهای ایران را مشخص می‌کند؛ سرنوشتی که شاید مشخص شدن نتیجه آن تنها به چند هفته زمان بیشتر احتیاج داشته باشد.

    برچسب ها