عصر خودرو

هر بشکه ۵ دلار گران شد;

ایران رکورد دار افزایش قیمت نفت جهان شد

عصر بازار- نفت سبک و سنگین ایران رکورد بالاترین افزایش قیمت در بین کل شاخص‌های نفت جهان در معاملات ۷ اکتبر را به خود اختصاص داد؛ به طوری‌که بهای هر بشکه نفت ایران بیش از ۵ دلار گران شد.

ایران رکورد دار افزایش قیمت نفت جهان شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، برای نخستین بار در سال 2016 میلادی رکورد بالاترین افزایش قیمت نفت در بین پنج شاخص معتبر نفت خام جهان به نفت خام سنگین صادراتی ایران تعلق گرفت به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران در معاملات منتهی به 7 اکتبر افزایشی بیش از 5 دلار را تجربه کرد.

    بر این اساس، در معاملات منتهی به 7 اکتبر قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با ثبت افزایش 5 دلار و 79 سنت در محدوده 46 دلار و 55 سنت در بازار معامله شد که بالاترین قیمت فروش نفت خام سنگین ایران از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون است.

    همزمان با افزایش قیمت نفت خام سنگین، بهای هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران هم با ثبت افزایش 5 دلار و 24 سنت در محدوده 47 دلار و 85 سنت در بازار داد و ستد شد که این رقم هم بالاترین نرخ برای فروش نفت خام سبک ایران از ابتدای سال میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

    با وجود این افزایش قیمت بیش از پنج دلاری، اما کماکان فاصله حدود10 دلاری بین متوسط قیمت نفت‌خام‌های صادراتی ایران در سال 2015 و 2016 وجود دارد، به طوری که متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران از ابتدای سال 2016 میلادی 39 دلار و 3 سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی کشور 36 دلار و 90 سنت بوده که با قیمت‌های 50 دلار سال 2015 فاصله دارد.

    از سوی دیگر در معاملات منتهی به 7 اکتبر قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک با ثبت افزایش 4 دلار و 37 سنت در محدوده 47 دلار و 50 سنت، قیمت هر بشکه نفت خام سبک و شیرین (وست‌تگزاس) با افزایشی 2 دلار و 78 سنتی در محدوده 49 دلار و 54 سنت و قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با 2 دلار و 85 سنت افزایش در محدوده 49 دلار و 53 سنت به فروش رسیده است.

    قیمت هر بشکه نفت خام شاخص دوبی هم با ثبت افزایش 4 دلار و 86 سنت در محدوده 48 دلار و 63 سنت و قیمت شاخص نفت عمان با ثبت 4 دلار و 64 سنت در محدوده 48 دلار و 81 سنت در بازار داد و ستد شده است.

    مهمترین عامل افزایش خیره‌کننده قیمت نفت خام در معاملات منتهی به 7 اکتبر کاهش بی‌سابقه ذخایر نفت خام آمریکا است به طوری که بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا تا سی‌ام سپتامبر 2016 ذخایر ظرفیت‌سازی نفت خام آمریکا به جای افزایش یک میلیون بشکه‌ای، حدود سه میلیون بشکه کاهش یافته است.

    هم‌اکنون حجم ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا به حدود 500 میلیون بشکه رسیده و برای پنجمین هفته متوالی در مجموع ذخیره‌سازی نفت این کشور حدود 26 میلیون بشکه کاهش یافته که افزایش فعالیت طرح‌های پالایشگاهی آمریکا مهمترین عامل کاهش ذخایر نفت این کشور به شمار می‌رود.

    در کنار کاهش حجم ذخیره‌سازی نفت در آمریکا، کاهش نرخ اجاره کشتی‌های نفت‌کش و آثار روانی توافق اعضای اوپک برای تعیین سقف تولید نفت را می‌توان از دیگر دلایل جهش قیمت نفت در معاملات منتهی به 7 اکتبر نام برد.

    برچسب ها