عصر خودرو

بی‌رمقی صنعت آلومینیوم ایران در سال رشد جهانی

عصر بازار- نمودارهای جهانی در حالی میانگین رشد ۲۰ درصدی قیمت آلومینیوم را به تصویر می‌کشد که علی‌رغم وجود مزیت‌های فراوان، همچنان صنعت آلومینیوم در ایران کم رمق است.

بی‌رمقی صنعت آلومینیوم ایران در سال رشد جهانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، آمارهای جهانی نشان می‌دهد که قیمت آلومینیوم به 1677 دلار رسیده است که این رقم نسبت به سال گذشته با رشدی معادل 20 درصد همراه بوده که از ماه گذشته قیمت این محصول شیبی صعودی داشته و تحلیل‌گران امیدوارند که با نظر به افزایش تولید و سطح تقاضا در بازار جهانی این روند صعودی ادامه داشته باشد.

    نمودار یکساله قیمت جهانی آلومینیوم

    این در حالی است که صنعت آلومینیوم در ایران همچنان به دنبال جذب سرمایه گذار برای تجهیز و ارتقای تکنولوژی تولید است و فعالان این حوزه ابراز امیدواری می‌کنند که با توجه به مزیت‌هایی که در داخل برای تولید آلومینیوم وجود دارد که از جمله آن‌ها دسترسی به سوخت آسان است، سرمایه گذاران خارجی برای حضور مشارکتی فضای ایران ابراز تمایل کنند.

    ولی با این حال هوشنگ گودرزی - رئیس سندیکای آلومینیوم - با بیان اینکه 30 سال است آلومینیوم سرمایه گذار خارجی ندارد، در این‌باره اظهار کرد: با وجود اینکه بعد از برجام بسیاری از شرکت‌ها و هیات‌های خارجی به اسم سرمایه‌گذاری وارد کشور شدند و از تجهیزات و زیرساخت‌های تولیدی آلومینیوم در ایران بازدید و ابراز خرسندی کردند اما هیچ کدام از آنها به عمل نرسید و عملا به خاطر برخی موانعی که در انتقال‌های بانکی و قوانین بی‌ثبات در ایران وجود دارد نتوانستند به توافق نهایی برسند.

    وی گفت: یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که پیشروی سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد عدم ثبات قیمت‌هایی مانند انرژی است که اگر مسئولین امر بخواهند آن را برطرف کنند می‌توانند با مشخص کردن قیمت انرژی در یک دوره 10 ساله برای برخی صنایع خاص تکلیف سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را روشن کنند تا آنها بتوانند با برنامه‌ریزی آینده را برای کسب و کار صنعت خود پیش‌بینی کنند.

    با این وجود برنامه آلومینیوم برای چشم‌انداز 20 ساله که قرار است تا سال 1404 تحقق یابد، تولید 1.5 میلیون تن آلومینیوم است که بنابر پیش‌بینی‌های انجام شده ارتقای ظرفیت تولید در این حد نیاز به سرمایه گذاری 3000 تا 4000 دلاری برای هر تن آلومینیوم دارد که این رقم شامل زنجیره کامل تولید، به معنای استخراج بوکسیت، تولید آلومینا و تولید شمش آلومینیوم است.

    در راستای توسعه تولید آلومینیوم و افزایش ظرفیت از جمله طرح‌هایی که در لیست احیای طرح‌های نیمه تمام ایمیدرو قرار داشت، پروژه‌های تولید آلومینا از نفلین‌سینیت، آلومینا جنوب، بوکسیت گینه، آلومینا جاجرم و آلومینیوم المهدی بود که البته تمامی آنها هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است.

    این امر قابل تامل است که در حالی با وجود تمام مزیت‌های تولیدی در ایران هدف گذاری 20 ساله آلومینیوم 1.5 میلیون تن است که بنابر گفته رئیس سندیکای آلومینیوم، این رقم در مقایسه با تولید فعلی کشورهای خلیج فارس 70 درصد کمتر است، در حالی که به نظر می‌رسد با وجود زیرساخت‌ها به معنای وجود مواهب طبیعی و رونقی که بازار جهانی در ایجاد است می‌توان با برنامه‌ریزی درست جایگاه این صنعت را در ایران و جایگاه ایران را در بازار جهانی این صنعت به شکل محسوسی ارتقاء بخشید.

    برچسب ها