عصر خودرو

نعمت زاده:

دستورالعمل جدید معامله دلاری تحول رو به جلوست

عصر بازار- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگرچه دستورالعمل جدید وزارت خزانه داری آمریکا همه مساله معامله دلاری ایران را حل نمی کند اما به طور قطع یک تحول رو به جلوست.

دستورالعمل جدید معامله دلاری تحول رو به جلوست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، محمدرضا نعمت زاده بعد از سفر رئیس جمهوری و هیات همراه به جنوب شرق آسیا یادآورشد: در مذاکراتی که همکاران ما در وزارت امور خارجه با نمایندگان کشورها 1+5 داشتند به این جمع بندی رسیدند که بعضی از بانک های اروپایی بهانه جویی می کنند که نمی دانیم با تحریم های آمریکا چگونه برخورد کنیم.
    وی ادامه داد: توافق شد اگر دلار از طریق آمریکا به گردش درنیاید، آنجا رسوب نکند و خارج از آمریکا باشد، شرکت های آمریکایی خارج از آمریکا نیز می توانند در بانک های غیرآمریکایی سپرده گذاری، برداشت و حواله کنند.
    وزارت خزانه داری آمریکا شانزدهم مهرماه(هفتم اکتبر) دستورالعمل جدیدی منتشر کرد که به موجب آن «معاملات با ایران بر پایه دلار تا زمانی که وارد نظام مالی آمریکا نشود آزاد خواهد بود.» این تصمیم را دفتر کنترل دارایی های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا(اوفک) اتخاذ کرد.
    دستورالعمل جدید، موجب لغو محدودیت های معاملات خارجی با شرکت های ایرانی می شود که در کنترل افراد قرار گرفته در فهرست تحریم های آمریکا هستند.
    وزیر صنعت تاکید کرد که این دستورالعمل می تواند تا حدی مشکل چِک را در زمینه دلار حل کند.
    نعمت زاده بار دیگر تاکید کرد که این دستورالعمل «شرکت های آمریکای غیرمستقر در آمریکا از طریق بانک های غیرآمریکایی» را در بر می گیرد.
    وی افزود: این دستور، جزو توافق های 1+5 نبود؛ گرچه همه مساله دلار را حل نمی کند زیرا این موضوع بیشتر به تحریم های اولیه مربوط است اما به طور قطع یک گام رو به جلوست.
    وزیر صنعت، سیستم بانکی را از ابزارهای ضروری توسعه تجارت بین المللی دانست و گفت: به طور نمونه اگر می خواهیم تجارت خود را با برخی کشورها همچون تایلند از 150 میلیون به سه میلیارد دلار برسانیم باید جابجایی منابع مالی به طور مستقیم انجام شود.

    ** جزییات موافقت نامه ایران و تایلند
    در جریان سفر رییس جمهوری به تایلند، موافقت نامه ای به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید. نعمت زاده درباره زمینه های این موافقت نامه گفت: پیرو توافقی که درنهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و تایلند در بهمن ماه سال گذشته انجام شد، قرار بود توافق نامه برگزاری کمیته تجاری نیز تهیه و به تایید برسد که در این سفر این کار انجام شد و به تصویب نهایی و امضا رسید.
    وزیر صنعت افزود: در این قالب، جزیی ترین مسائل روابط تجاری دو کشور را بررسی می کنیم.
    وی یادآورشد: نخستین اجلاس آن در روز پایانی سفر رئیس جمهوری، بلافاصله بعد از امضا برگزار شد.
    وی درباره تصمیم های این جلسه گفت: اکنون تجارت مشترک ایران و تایلند در سطحی پایین، یعنی حدود 400 میلیون دلار است که می خواهیم به حدود سه میلیارد دلار برسانیم.
    نعمت زاده خاطرنشان ساخت: این مبلغ نیز در دو سه سال اخیر بدست آمده اما دو کشور امیدوارند در مدت پنج سال و بلکه زودتر، به هدفگذاری مورد نظر برسانند.
    وزیر صنعت، تشویق بخش های خصوصی دو کشور برای برگزاری نمایشگاه های مشترک را از دیگر محورهای مذاکره در جلسه کمیته تجاری بیان کرد و گفت: تابستان امسال هیات تجاری از بازرگانان تایلندی به ایران آمدند و با همتایان خود دیدار کردند. قرار است این رفت و آمد ها را بیشتر کنیم.
    وی افزود: در مورد فولاد با یکی از شرکت ها دیداری داشتم و تشویق کردم در ایران جلسه هایی برای توسعه همکاری بگذاریم، شاید منجر به سرمایه گذاری مشترک شود.
    نعمت زاده در ادامه به مهارت تایلند در تولید سنگ های قیمتی و جواهرآلات اشاره کرد و گفت: توافق شد آخر سال جاری میلادی هیاتی از تایلند به ایران بیایند تا جلسه هایی برای بررسی زمینه های همکاری برگزار کنیم.

    ** ایران و تایلند شورای بازرگانی تشکیل می دهند
    وزیر صنعت اضافه کرد: قرار شد یک دوره آموزشی توسط مرکز آموزشی جواهرات تایلند در ایران برگزار کنیم تا فن جواهرسازی را ارتقا دهیم.
    وی همکاری اتاق های بازرگانی دو کشور را محور دیگر این جلسه عنوان کرد و گفت: قرارشد دولت اتاق ها را به تشکیل جلسه های تشویق کنند و شورای بازرگانی را میان دو کشور فعال کنیم.
    نعمت زاده گفت: البته رییس اتاق ایران نیز که در هیات ایران حضور داشت با همتای تایلندی خود جلسه ای برگزار کرد.
    وی توافق برای مبادله محصولات کشاورزی را از محورهای دیگر این موافقت نامه ذکر کرد و افزود: تایلند میوه ها و محصولات گرمسیری دارد که ایران علاقه مند است بخشی از نیاز خود را از این طریق تامین کند و آنها نیز به خشکبار و میوه های سردسیری نیاز دارند که ما عرضه می کنیم.
    وزیر صنعت گفت: درباره تامین بخشی از نیاز برنج ایران از طریق تایلند نیز گفت وگو شد. این کشور پیش از این تا 700 هزار تن برنج به ما می فروخت که بدلیل تحریم متوقف شده است.
    نعمت زاده اظهار داشت: بتازگی هیاتی از وزارت بهداشت از مزارع برنج تایلند بازدید و از آن نمونه برداری کرده اند. گزارش این آزمایش را به وزارتخانه های صنعت و جهاد کشاورزی می دهند.
    وی افزود: که اگر این برنج ها مشکلی نداشته باشد، متناسب با نیاز کشور وارد می شود.
    وزیر صنعت در پاسخ به این پرسش که ذائقه ایرانی ها برنج تایلندی را نمی پسندد، گفت: اگر قرار بر واردات است، باید برنجی مطابق با سلیقه مردم ما باشد؛ تایلند دو نوع برنج دارد.
    نعمت زاده اظهارداشت: در توافق، به مبادله نفت و فرآورده های نفتی نیز اشاره شده است. در گذشته تایلند از ما نفت خام می خرید که اکنون متوقف شده است. امیدواریم دوباره برقرار شود. آنها فرآورده های نفتی را از سایر کشورها می خرند که ما می توانیم بخشی از آن را تامین کنیم.
    وی به تجربه خود از سرمایه گذاری مشترک با تایلند در زمینه پتروشیمی در دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت: این تجربه خوب بود؛ تشویق کردیم برای سرمایه گذاری به ایران بیایند.
    وزیر صنعت اضافه کرد: ما مزیت هایی برای سرمایه گذاری مشترک در پتروشیمی، فولاد و سایر فلزات داریم که آنها بدان نیاز دارند. اکنون 100 میلیون دلار فولاد به آنها می فروشیم؛ قرار شد این میزان را افزایش دهیم .
    «افزایش حجم گردشگری، علاقمندی بخش بازرگانی تایلند برای ساخت هتل و تاسیسات گردشگری» از دیگر محورهایی بحث و توافق در جلسه کمیته تجاری ایران و تایلند بود که وزیر صنعت به آن اشاره کرد.
    وی گفت: در زمینه بانکی نیز در جلسه ای با حضور نخست وزیر تایلند و رییس جمهوری ایران، بر رفع مشکلات تاکید شد؛ ما نیز از طریق وزیر بازرگانی و وزیر خارجه تایلند که همتای من در کمیسیون مشترک است، بر این نکته تاکید کردیم.
    نعمت زاده افزود: طرفین برای عادی سازی روابط بانکی تلاش می کنند؛ دیدارهایی میان نمایندگان بانک مرکزی دو کشور و شورای بانک های تجاری برگزار و قرار شد، هر دو طرف این این موضع را دنبال کنند.
    وی با بیان اینکه در این موافقت نامه، ایجاد تجارت ترجیحی پیش بینی شده است، اضافه کرد: تلاش می کنیم فهرستی از اقلام مورد نظر دو طرف را تهیه کنیم تا در قالب مواقت نامه به تایید دو دولت برسد.
    نعمت زاده افزود: امیدواریم تا آخر سال میلادی جاری فهرست ها را آماده کنیم و سال آینده به توافق برسیم.

    برچسب ها