عصر خودرو

سپرده‌ها از بانک خارج نمی‌شوند;

سود تسهیلات بانکی فقط در ظاهر پایین آمد

عصر بازار- احمد حاتمی‌یزد گفت: سود تسهیلات بانک‌های دولتی و خصوصی تنها در ظاهر پایین آمد اما در واقعیت محاسبات همانند گذشته است.

سود تسهیلات بانکی فقط در ظاهر پایین آمد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، احمدحاتمی‌یزد  در مورد کاهش‌نرخ سود بانکی‌اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی باعث خروج سپرده‌ها از بانکها نمی‌شود. اینکه در برخی از سایت‌ها در مورد خروج بی سر و صدای سپرده‌ها از بانک‌ها مطالبی عنوان شده در واقعیت اتفاق نمی‌افتد زیرا مقصد نهایی مجددا بانک خواهد بود.

    وی افزود: در صورتی هم که فردی منابع خود را از بانک خارج کند در مسکن و یا در بورس و سایر بازارهای فرعی خواهد برد که مجددا به بانک بازخواهد گشت و موضوع خروج سپرده از بانک درست نیست.

    این کارشناس ارشد بانکی در پاسخ به این پرسش که آیا این سپرده ها به سمت مؤسسات غیرمجاز حرکت خواهد کرد؟ ، افزود: آمار رسمی در این خصوص وجود ندارد اما در نهایت منابع افرادی که در این مؤسسات سرمایه گذاری می‌شود سوخت خواهد شد و عاقبت مؤسسات ثامن و میزان برای‌شان رقم خواهد خورد.

    حاتمی یزد خاطر نشان کرد: بانک‌های ایران در حال حاضر با خودشان رقابت می‌کنند و آن دسته که وضع سپرده بهتری دارند مشتریان خود را حفظ می‌کنند اما در این میان برخی نتوانستند مشتریان خود را حفظ کنند و مجبورند برای نگهداری سهم بازارشان در بازار پول و سرمایه رقابت کنند و نرخ بالاتری را پیشنهاد بدهند و نرخ‌ها متناسب با قوت و ضعف مؤسسات بانکی است.

    وی با بیان اینکه بانک مجبور است برای نگهداری و افزایش سپرده رقابت کند گفت: در این مدت بانکهای خصوصی بیشتر رقابت کردند اما 4 بانک ضعیفتر در این خصوص شامل بانکهای آینده، سرمایه، پارسیان و ایران زمین هستند.

    حاتمی یزد افزود: البته ترازنامه دولتی‌ها بهتر است زیرا اکثر سهامشان دولتی است .

    وی در مورد این گونه از تخلفات بانکی تصریح کرد: بانک مرکزی بخش نامه‌ای در خصوص کاهش نرخ سود بانکی از 18 به 15 درصد نداشته است و تنها سعی شده از طریق شورای هماهنگی بانکها این کار را انجام دهد و زمانی هم که بانک مرکزی بازرسی برای بررسی می‌فرستد برای آنکه کدام بانک این بخش نامه را رعایت می‌کند و کدام بانک رعایت نمی کند عملا گزارشی از سوی بانک ارائه نمی‌شود زیرا بانک مطالبات معوق دارد و مجبور است با نرخ بالاتر سود سپرده را ارائه دهد. البته چاره‌ای هم جز این ندارد زیرا اگر سپرده را جذب نکند نمی‌تواند جواب مردم را بدهد .

    این کارشناس ارشد بانکی با تاکید بر اینکه سود تسهیلات را نه دولتی‌ها و نه خصوصی‌ها پایین نیاوردند افزود: تنها ظاهر قضیه را درست کردند و در واقع اوضاع همانند قبل است.

    وی گفت: در صورتی که فردی 100 میلیون تومان وام بگیرد در اصل 20 میلیون تومان از آن را از فرد وثیقه می‌گیرند و بهره 100 میلیون تومان را می‌گیرند. سود تسهیلات در حال حاضر نه تنها 18 درصد نیست بلکه از 22 تا 24 درصد متغیر است.

    حاتمی‌یزد خاطر نشان کرد: در بانک‌ها دو نرخ مؤثر و قراردادی مورد بررسی قرار می‌گیرد که نرخ مؤثر تسهیلات بانکها 24 درصد است این در حالی است که بانک مرکزی مدعی است که نرخ تسهیلات 18 درصد محاسبه می‌شود!

    برچسب ها