عصر خودرو

عراقچی:

تحویل هواپیما به ایران منوط به مذاکرات ایران‌ایر با بوئینگ و ایرباس است

عصر بازار- رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: طبق برجام دولت آمریکا موظف است که اجازه ندهد هیچ تحریم جدید هسته‌ای علیه ایران برقرار شود یا تحریم های قبلی تحت عناوین و بهانه های جدید بخواهد برگردد.

تحویل هواپیما به ایران منوط به مذاکرات ایران‌ایر با بوئینگ و ایرباس است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی در خصوص تاخیر در تحویل هواپیماهای ایرباس و بوئینگ به ایران، اظهار داشت: تاخیری که در زمینه تحویل هواپیماها وجود دارد به مذاکراتی که بین ایران ایر و ایرباس و بوئینگ در جریان است مربوط می‌شود که این مذاکرات هنوز به سرانجام نرسیده است.

    معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هم ایرباس و هم بوئینگ هم زمان از وزارت خزانه داری آمریکا درخواست مجوز فروش این هواپیماها را به ایران کرده بودند، بیان کرد: طبق برجام دولت آمریکا موظف است که این مجوز ها را بدهد چون بخشی از تحریم‌های اولیه است.

    رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه مشکل عمده تاخیر در صدور این مجوزها بود که صادر شده است، ادامه داد: تحویل هواپیماها به ایران منوط به این است که مذاکرات دوجانبه بین ایران ایر و ایرباس و بوئینگ هم به سرانجام برسد.

    عراقچی با بیان اینکه مذاکرات این موضوع مفصل و پیچیده است و ابعاد متعدد فنی و حقوقی را در بر می‌گیرد که در حال اجرا است، متذکر شد: دوستان ما در هواپیمایی امیدوار هستند که اولین هواپیماها به ایران وارد شود.

    وی در پاسخ به این سوال که مصوبات مجلس نمایندگان آمریکا تا قبل از امضای رئیس جمهور، آیا نقض برجام محسوب می‌شود یا خیر، پاسخ داد: نه، این‌ها زمانی که بخواهد اجرائی شود نقض برجام محسوب خواهد شد.

    معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طبق برجام رئیس جمهور آمریکا متعهد است که جلوی چنین مصوباتی را بگیرد، گفت: اگر تحریم جدید هسته ای بخواهد علیه ایران برقرار شود، رئیس جمهور آمریکا متعهد است که طبق برجام آن ها را وتو کند.

    رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه تا الان موردی نداشته‌ایم که پیشنهاداتی که نمایندگان کنگره ارائه می کنند به مرحله تصویب قانون برسد که رئیس جمهور بخواهد وتو کند، گفت: تاکنون این موضوعات در همان مراحل اولیه منتفی شده‌اند یا همان‌جا گیر کرده و هنوز به سرانجام نرسیده است.

    برچسب ها