عصر خودرو

سیف:

دولت یازدهم در ساماندهی اقتصاد کلان دستاوردهای بزرگی داشته است

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش تورم بالای ۴۰ درصدی و تک رقمی کردن آن، گفت: دولت یازدهم دستاوردهای بزرگی در خصوص ساماندهی اقتصاد کلان کشور داشته است.

دولت یازدهم در ساماندهی اقتصاد کلان دستاوردهای بزرگی داشته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، ولی الله سیف عصر شنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان قزوین،افزود: خارجی ها از دستاوردهای دولت ایران در نظم بخشی و ساماندهی به اقتصاد خود از جمله در حوزه کاهش تورم و تک رقمی کردن آن متعجب هستند.
    وی ادامه داد: وقتی از این دستاوردها سخن گفته می شود، مسئولان صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که در جریان فعالیت های کشورها در حوزه های اقتصادی هستند، تعجب می کنند ایران چگونه توانسته تورم بالای 40 درصدی را در مدت زمان اندکی تک رقمی کند و بازار ملتهب ارز خود را آرام سازد.
    سیف،گفت:این شرایط در حالی رقم خورده که به واسطه تحولات قیمت نفت اوضاع اقتصادی خیلی از کشورها با بحران روبرو شده به عنوان مثال عربستان در اقدامی عجیب و بی سابقه حقوق کارکنان و کارمندان خود را کاهش داده است.

    ** رشد 5.4 درصدی نشانه مثبتی برای اقتصاد کشور است
    ولی الله سیف با بیان اینکه آثار تحرک در اقتصاد خود را مشاهده می کنیم،افزود: در سه ماهه نخست امسال رشد اقتصادی کشور به 5.4 درصد رسیده که نشانه مثبتی برای اقتصاد کشور در سال جاری می باشد.
    وی اظهار کرد: یکی از حداقل ترین کارهایی که دولت ها برای تحرک بخشی به فعالیت های بخش خصوصی و سرمایه گذاران باید انجام دهند مهیا ساختن بستر ثبات و آرامش در اقتصاد است که این موضوع را در سال های اخیر شاهد بوده ایم.
    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در آغاز کار دولت یازدهم شاهد تورم بالای 40 درصد بودیم که این رقم امروز به 9.4 درصد کاهش یافته و تک رقمی شده است، اضافه کرد: علاوه بر این امروز شاهد آرامش و ثبات در اقتصاد کشور هستیم که این موضوع موجب شده تا سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی جرات تصمیم گیری پیدا کرده و قدرت پیش بینی آینده را داشته باشند.
    وی در ادامه از امسال به عنوان سالی ویژه برای اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: دولت یازدهم تلاش زیادی را در سه سال و نیم گذشته انجام داد تا فعالیت های اقتصادی کشور را که بخشی از آن در گذشته دچار انحراف شده بود را به مسیر اصلی خود بازگردانده و روی ریل صحیح قرار دهد.
    سیف با بیان اینکه خود را مقید به ایجاد انضباط در سیاست های پولی و مالی و بودجه ای کرده ایم، اظهار کرد: توجه به این موضوع آثار خوب و مثبتی را در اقتصاد کشور به جا گذاشته است.
    وی اضافه کرد: در دوره گذشته نرخ ارز با نوسان های زیادی همراه بود و فعالان اقتصادی را دچار شوک می کرد ولی امروز از این موضوع خبری نیست و قیمت ارز به دور از هیجان ها و التهاب های غیرمعمول روند طبیعی خود را در پیش دارد.

    ** جلوگیری از نوسان های هیجانی در بازار ارز جزو سیاست های بانک مرکزی است
    رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: سیاست بانک مرکزی در رابطه با ارز؛ کنترل قیمت و جلوگیری از نوسان های هیجانی است.
    سیف در ادامه گفت: با استمرار تورم تک رقمی شاهد افزایش قدرت اقتصادی کشور خواهیم بود و انتظار داریم با این روند حتی شاهد کاهش قیمت ارز نیز باشیم.
    رئیس کل بانک مرکزی به تلاش های دولت برای پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در این حوزه گام های زیادی برداشته شده که یکی از آنها تعیین هرکدام از اعضای هیات دولت به عنوان جانشین فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در چند استان به منظور پیشبرد بهتر کارها و تصمیم گیری ها در این حوزه است.
    جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در قزوین افزود: یکی از نکات مورد توجه مقام معظم رهبری در پیشبرد اقتصاد مقاومتی توجه به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط است که نظام بانکی نیز تمرکز خود را برای اعطای تسهیلات مالی در این حوزه قرار داده است.
    وی با بیان اینکه بانک ها در دنیا مسئول تامین منابع مالی بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط می باشند که معمولا این منابع به شکل کوتاه مدت اعطا می شوند، افزود: تامین منابع برای بنگاه های بزرگ که عمدتا بلند مدت هستند در اختیار بازار سرمایه است.
    سیف اظهار کرد: به طور طبیعی واحدهای اقتصادی بزرگ از قدرت بیشتر و صدای بلندتری نسبت به بنگاه های متوسط و کوچک برخوردار هستند که این موضوع اهمیت حمایت از بنگاه های کوچک تر را می رساند.
    این مقام مسئول در ادامه به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اعطای تسهیلات سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاه های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد از همان ابتدای طرح شدن مورد استقبال بانک مرکزی قرار گرفت.

    ** اولویت پرداخت تسهیلات با بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط است
    سیف ادامه داد: اولویت پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای کوچک و متوسط است که در نقاط مختلف کشور پراکنده شده اند.
    وی اضافه کرد: این اولویت در پرداخت تسهیلات بانکی مزایای زیادی دارد که از جمله آنها رونق اشتغال در استان های مختلف و کاهش مهاجرت برای یافتن شغل است.
    سیف در ادامه با اشاره به سیاست های نظام بانکی برای حمایت از تولید، یادآور شد: درکل کشور ارائه تسهیلات به یازده هزار و 766 واحد به تصویب رسیده که از این میان 88 هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.
    رئیس کل بانک مرکزی گفت: برای پرداخت تسهیلات، بانک ها نباید سابقه بدهی بنگاه ها را در نظر بگیرند که البته این موضوع به معنای چشم پوشی از دریافت طلب آنها نیست چرا که بانک مرکزی نمی تواند به بانک ها بگوید که از طلب های خود گذشت کنند.

    ** اتکای نظام بانکی کشور به وثیقه زیاد است
    سیف در بخش دیگری از صحبت های خود اتکای نظام بانکی کشور به وثیقه را زیاد دانست و گفت: می توان با ارزیابی دقیق از زمان راه اندازی، فعالیت و به سود رسیدن واحدهای دریافت کننده تسهیلات، نسبت به تعیین زمان بازپرداخت وام و میزان آن اقدام کرد و به این ترتیب از اتکای زیاد به وثیقه کاست.
    وی، سخت گیری برخی بانک ها در مورد وثیقه را با برنامه ریزی آنها برای تعیین زمان مناسب بازپرداخت وام غیرضروری خواند و ادامه داد: در این شیوه بنگاه ها پیش از آغاز کار و به سود رسیدن مجبور به بازپرداخت تسهیلات نیستند و دچار مشکل و سردرگمی نمی شوند و بانک ها می توانند اطمینان بیشتری از بازگشت به موقع تسهیلات خود داشته باشند.
    سیف در ادامه منابع بانکی را محدود خواند و اظهار کرد: این منابع باید به درستی و در جای خود صرف شده و هزینه شوند تا شاهد تحول در تولید و اقتصاد کشور باشیم.
    جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در قزوین از این استان به عنوان یکی از استان های مطرح کشور در حوزه تولید و اقتصاد نام برد و پیشنهاد داد تا با تشکیل کارگروهی به منظور فعال سازی بنگاه های اقتصادی قزوین، از ظرفیت بانک های عامل برای فعال کردن این بنگاه ها و تحرک بخشی به تولید در این استان به شکل مناسب استفاده شود.
    رئیس کل بانک مرکزی به منظور بازدید از چند واحد تولیدی نیازمند دریافت تسهیلات بانکی و شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی قزوین امروز شنبه به این استان سفر کرده است.

    برچسب ها