عصر خودرو

یک مقام مسئول:

اجرای برنامه سند چشم انداز در بخش فولاد به رشد چهار برابری خطوط ریلی نیاز دارد

عصر بازار- مدیر دفتر زیرساخت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: دستیابی به ظرفیت پیش بینی شده بخش فولاد در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، به رشد چهار برابری خطوط ریلی نیاز دارد.

اجرای برنامه سند چشم انداز در بخش فولاد به رشد چهار برابری خطوط ریلی نیاز دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباس رنجبر گفت: در سند چشم انداز 1404 پیش بینی شده ظرفیت تولید فولاد خام کشور به 55 میلیون تن برسد که برپایه این هدف، ظرفیت حمل خطوط ریلی باید از حدود 22 به 88 میلیون تن افزایش یابد.
    وی افزود: ساخت سالیانه یکهزار و 200 کیلومتر خط ریلی تا افق 1404 نیاز به تامین منابع مالی دارد و بنابراین در صورت فراهم نشدن زیرساخت ها از جمله خطوط ریلی، موانع موجود همچنان باقی است و زمان حمل و هزینه ها افزایش می یابد.
    رنجبر یادآور شد: مطالعات اولیه طرح جامع فولاد نشان می دهد، برای افق 1404 سهم خطوط ریلی سه هزار و 180 کیلومتر در نظر گرفته شده است در حالی که کل خطوط ریلی کشور باید از 11 هزار و 420 کیلومتر فعلی به رقم 25 هزار کیلومتر برسد.
    مدیر دفتر زیرساخت ایمیدرو همچنین اعلام کرد: سال 94 از 35 میلیون و 600 هزار تن حجم بار جابه جا شده توسط حمل و نقل ریلی، رقمی حدود 21.6 میلیون تن مربوط به مواد معدنی شامل سنگ آهن، گندله و کنسانتره بود.
    به گفته رنجبر، میزان مواد معدنی از کل حمل ونقل ریلی نشان می دهد که سهمی بیش از 60 درصد را به خود اختصاص داده است .
    چنانچه دیگر مواد معدنی همچون حمل 1.2 میلیون تن سنگ آهک و زغالسنگ نیز به آمار حمل و نقل ریلی سال قبل افزوده شود، در مجموع به 22.8 میلیون تن می رسد.
    وی گفت: جابه جایی سالیانه حدود 35 میلیون تن بار توسط ریل از معادن بزرگ مانند چغارت (یزد)، سنگان (خراسان رضوی)، چادرملو (یزد) و گل گهر (کرمان) به مقصد کارخانه های فولادی حمل و بخشی هم برای صادرات انجام شده است.
    رنجبر افزود: قرار است شاخص های حمل بار ریلی نسبت به مجموع حمل بار توسط ریل و جاده در کشور که اکنون بین 10 تا 12 درصد است، تا افق 1404 به 30 درصد برسد که ایمیدرو با ایجاد و توسعه زیرساخت های بارگیری در معادن در تحقق آمار ذکر شده کمک می کند.
    مدیر دفتر زیرساخت ایمیدرو اضافه کرد: زیرساخت، بخش جدایی ناپذیر برنامه ریزی راهبردی برای طرح ها و عملیات معدنی به شمار می رود.
    این مقام مسئول معتقد است: در بخش معدن، سهم سرمایه گذاری تخصیص یافته به زیرساخت ها رقم قابل توجهی است و برای پروژه های بزرگ بین 60 تا 80 درصد از هزینه کل پروژه را شامل می شود.
    مجموع ترانزیت کالا در شبکه ریلی کشور در سال 92 حدود 500 هزار تن بود که در سال 93 با رشد 50 درصدی نسبت به 92 به رقم 747 هزار تن رسید.
    ارزش افزوده حاصل از حمل ترانزیت بیش از چهار برابر حمل و نقل داخلی بوده و درآمد حمل یک تن بار ترانزیت برابر چهار تن حمل بار در داخل کشور است.
    «محسن پورسید آقایی» مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران پیشتر گفته بود: می توان آمار ترانزیت ریلی را ارتقا بخشید و در سال 1395 به رقم چهار میلیون تن دست یافت.
    به گفته وی براساس برنامه های چهارم و پنجم توسعه سهم بخش ریلی از کل جابجایی بار کشور 30 درصد پیش بینی شده بود، در حالیکه این رقم اکنون 11 درصد است و بکارگیری سیاست های نادرست در دوره 92- 1385 این رقم به 10.5 درصد کاهش یافت.

    برچسب ها