عصر خودرو

با کاهش مصرف جهانی طلا;

ایران ششمین مصرف‌کننده طلا و جواهر در جهان شد

عصر بازار- ایران در سال ۲۰۱۵ با مصرف ۳۵.۴ تن طلا، نهمین کشور مصرف کننده جهان بوده است که با رشد ۱۲ درصدی مصرف در سه ماهه دوم ۲۰۱۶ در جایگاه ششم قرار گرفته است.

ایران ششمین مصرف‌کننده طلا و جواهر در جهان شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، طلا همواره در جهان مورد توجه اقوام مختلف بوده است. از فرعونیان گرفته که با طلا دفن می‌شدند تا رومیان ثروتمند که طلای بسیاری را می‌اندوختند. اما همواره ارزش بالای این فلز گران بها در طول تاریخ سبب شده است که به آن به عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری نگاه شود.

    فارغ از نگاه کنونی بسیاری در غرب به طلا به عنوان منبع امن سرمایه‌گذاری، طلا جواهرات یک بخش بسیار مهم در بسیاری از فرهنگ ها محسوب می‌شود که اغلب دلایلی در ارتباط با ارزش آن به عنوان ابراز سرمایه‌گذاری دارد.

    در حقیقت، بیشترین تقاضا برای طلا از سوی جواهرفروشی‌ها، پس از آن سرمایه‌گذاری‌های خرد نظیر سکه و شمش و شبکه رسمی (بانک‌های مرکزی) و تولیدات صنعتی وجود دارد.

    جدول‌های زیر 10 کشور نخست با بیشترین مصرف طلا جواهرات در سال 2015 و سه ماهه دوم 2016 را نشان می دهد.

    آخرین گزارش جی اف ام اس بررسی طلا رویترز نشان می‌دهد هند و چین در زمینه خرید طلا جواهرات همچنان دو کشور نخست این فهرست هستند. آمار شورای جهانی طلا نیز رتبه‌بندی مشابهی منتشر کرد که ارقام آن اندکی متفاوت است.

    ایران در سال 2015 با مصرف 35.4 تن طلا جواهر نهمین کشور مصرف‌کننده طلاجواهر در جهان بوده است. کشورهای هند، چین، آمریکا، عربستان، امارات، ترکیه، روسیه و مصر در جایگاه‌های اول تا هشتم قرار گرفته اند. هنگ‌کنگ پس از ایران در رتبه دهم قرار گرفته است.

    بر اساس این گزارش، ایران در سه ماهه دوم سال 2016 در رتبه ششم قرار گرفته است. میزان مصرف طلا جواهرات کشور در این بازه زمانی 9.3 تن برآورد شده است.

    در این بازه زمانی، چین، هند، عربستان، امارات و ترکیه پیش از ایران و روسیه، کره جنوبی، فرانسه و هنگ‌کنگ پس از ایران قرار دارند.

    هند و چین در سه ماهه دوم سال 2016، حدود 44 درصد مصرف طلا جواهرات جهان را در جهان به خود اختصاص دادند. تقاضای طلاجواهر در این 2 کشور بیش از تمام اروپا، جنوب آمریکا، آفریقا و آمریکای شمالی است. همچنین این دو کشور بیشترین تقاضا برای شمش‌های فیزیکی طلا را در جهان در اختیار دارند.

    دو سوم تقاضای طلا در هند از سوی مناطق روستایی است که گزینه‌های سرمایه‌گذاری و بانکی در آنجا محدود است. از آنجایی‌که درآمدهای مناطق روستایی هند به کشاورزی وابسته است، تقاضا برای طلا اغلب به تولید غلات و بارندگی و بادهای موسمی خوب بستگی دارد. همچنین طلا بخشی از تشریفات ازدواج و سنت‌ها در هند به شمار می‌رود که معمولا با آغاز فصل مراسم ازدواج تقاضا برای این فلز گران‌بها افزایش می‌یابد.

    اما شورای جهانی طلا معتقد است که تقاضای طلا در چین به علت بی ثباتی در قیمت‌ها، تغییر ذائقه مشتریان و بیشتر به علت رکود اقتصادی ضعیف است.

    درحالی‌که تقاضا جهانی طلا جواهر در سه ماهه گذشته 27.5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت، کشورهای اندکی شاهد رشد تقاضا بودند. رشد تقاضا برای طلا در ایران 12 درصد، آمریکا 12.4 درصد، کانادا، 11 درصد و عربستان سعودی 2.4 درصد بوده است.

    برچسب ها