عصر خودرو

قزاقستان صادرات نفت از بزرگترین میدان نفتی در دریای خزر را از سرگرفت

عصر بازار- قزاقستان ازسرگیری تولیدوصادرات نفت ازبزرگترین میدان این کشور واقع در دریای خزر به نام «کاشاگان» را آغاز کرد.

قزاقستان صادرات نفت از بزرگترین میدان نفتی در دریای خزر را از سرگرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، وزارت انرژی قزاقستان اعلام کرد که در چارچوب کنسرسیوم نفتی خزر7هزار و700 تن نفت ازاین میدان استخراج و همزمان از سیستم خط لوله «کزترانساویل» 18.8 تن نفت نیز برای صادرات ارسال شد.

    وی گفت: علاوه بر این حدود 22.8 میلیون متر مکعب گاز از این میدان استخراج شد.

    به گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت انرژی قزاقستان برای راه اندازی دائمی این میدان نفتی وتجهیز آن به تجهیزات دریایی و سیستم های زمینی، آزمایش ابزار دقیق و سیستم های کنترل خودکار و فرایندهای تکنولوژیک جهت بهره برداری پایدار، به زمان نیازاست.

    تولید نفت تجاری درکاشاگان در ماه سپتامبر 2013(شهریور 92) آغاز و برای افزایش تولید سالانه تا حجم 50 میلیون تن تا سال 2017 برنامه ریزی شده بود.

    با این حال، پس از یک تولید چند ماهه به دلیل بروز مشکلات فنی، روند تولید نفت کاشاگان متوقف شد.

    درپاییز سال 2016، پس از یک بازسازی گسترده در زیرساخت ها، کاشاگان برای از سرگیری تولید آماده شد.

    میزان نفت قابل استحصال در کاشاگان به عنوان پنجمین میدان نفتی جهان در محدوده دریای خزر حداقل حدود 9 میلیارد بشکه و درمجموع 38 میلیارد بشکه تخمین زده شده است.

    درکاشاگان همچنین وجود بیش از یک تریلیون متر مکعب گاز طبیعی برآورد شده است.

    براساس این گزارش ذخائر نفتی این منطقه از دریای خزر در سال 2000 کشف و استخراج از آن برای سال 2005 برنامه ریزی شد اما به خاطر مشکلات فنی متعدد کار بهره برداری از آن به تاخیر افتاد.

    مجموع سرمایه گذاری در نظر گرفته شده برای این پروژه 10میلیارد دلار بود اما به خاطر مشکلات فنی متعدد و تاخیر در بهره برداری هزینه این پروژه به بیش از 40 میلیارد دلار رسید.

    شرکت هایی از کشورهای ایتالیا، آمریکا، بریتانیا، هلند، فرانسه و ژاپن در اکتشاف و بهره برداری از میدان نفتی کاشاگان سهیم هستند.

    دریای خزر بین کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان واقع شده و بر اساس قراردادهای سال 1921 و 1940، حق جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر بیش از 20 درصد تعیین شده است.
    تقسیم منابع و همچنین رژیم حقوقی دریای خزر همچنان موضوع مورد بحث کشورمان و دیگر کشورهای ساحلی این دریاست.

    برچسب ها