عصر خودرو

مدیر اسبق امور اوپک وزارت نفت پاسخ داد;

چرا اوپک همچنان مهم است؟

عصر بازار- مدیر اسبق امور اوپک وزارت نفت با تشریح دلایلی که نشان می‌دهد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همچنان سازمانی حائز اهمیت است، تاکید کرد ایران باید به عنوان یکی از اعضای موسس اوپک، برای تقویت آن تلاش کند.

چرا اوپک همچنان مهم است؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، جواد یارجانی کارشناس ارشد امور اوپک در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است تزلزل در نقش اوپک به انحلال تدریجی این سازمان بیانجامد گفت: این سازمان در سال 1960 تاسیس شد و در این 56 سالی که از عمر آن می‌گذرد در برخی مواقع از قدرت آنچنانی بر خوردار نبود و برای مثال در 10 سال اول تاسیسش اهمیت چندانی نداشت اما در دهه های بعدی با توجه به تحولات سیاسی اقتصادی دنیا، اوپک بسیار قدرتمند و موقعیت آن حائز اهمیت شد. یعنی ما تحولات زیادی را شاهد بوده ایم اما اوپک توانسته است تا کنون دوام بیاورد چرا که این سازمان چیزی جز ترکیب اعضا و اینکه آن ها به این سازمان بها دهند و آن را حفظ کنند نیست.

    مدیر سابق امور اوپک وزارت نفت ایران افزود: همانگونه که می دانیم در سال های اخیر تعدادی از اعضا که رفته بودند دوباره بازگشتند و این نشان می دهد که این سازمان برای آن ها منافعی داشته است.

    او با تاکید بر اینکه اوپک در طول سالیان مختلف، شرایط سختی را در درون خود تجربه کرده است یادآور شد: هیچ کس نمی تواند منکر این باشد که این سازمان مقتدر ترین و در برخی موارد کارامد ترین سازمان بوده است که توسط کشور های جهان سوم به صادرات مواد خام مبادرت ورزیده است و در این مسیر بسیاری بوده اند که به هر رشته ای دست زده اند تا این سازمان را چه از بیرون و چه از درون از بین ببرند اما نا کام مانده اند.

    یارجانی همچنین با اشاره به تاثیر گذاری اوپک تصریح کرد: آخرین باری که دیدیم اوپک قدرت خود را به نمایش گذاشت، در سال 2008 بود که در آن زمان قیمت نفت به زیر 40 دلار سقوط کرده بود واین سازمان تولید خود را تقریبا 4 میلیون بشکه کاهش داد که موجب افزایش قیمت ها شد.

    وی همچنین یاد آور شد: در صورتی که اعضای اوپک احساس کنند که بخشی از منافع ملی آن ها با حضور در این سازمان حفظ می شود، این سازمان به عمر خود ادامه خواهد داد و ما نیز باید به عنوان یکی از اعضای موسس، آن را تقویت کنیم زیرا تنها سازمان اقتصادی جهان سوم است که این سال ها توانسته است به حیات خود ادامه دهد.

    برچسب ها