عصر خودرو

زنگنه رئیس شد;

جزئیات تشکیل شورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز

عصر بازار- با تصویب هیات وزیران، شورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز به ریاست وزیر نفت تشکیل می‌شود. این شورا عالی‌ترین مرجع تخصصی در سطح نفت برای ارایه مشاوره فنی-مهندسی در خصوص مخازن خواهد بود.

جزئیات تشکیل شورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، هیات دولت به ایجاد شورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز به ریاست وزیر نفت، رای مثبت داد. بر این اساس، این شورا قرار است عالی‌ترین مرجع تخصصی در سطح نفت برای ارایه مشاوره فنی-مهندسی در خصوص مخازن نفت و گاز خواهد بود. خبرگزاری مهر، متن کامل مصوبه هیات وزیران در خصوص تشکیل این شورا را منتشر می‌کند.

    هیات وزیران در جلسه 1395.7.14 به پیشنهاد شماره 290054-20/2 مورخ 1395.6.27 وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شیوه‌نامه تشکیل شورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز را به شرح زیر تصویب کرد:

    شیوه‌نامه تشکیل شورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز

    ماده 1- شورای عالی مهندسی مخازن نفت و گاز که در این تصویب نامه به اختصار «شورا» نامیده می شود، عالی‌ترین مرجع تخصصی در سطح صنعت نفت برای ارائه مشاوره فنی ـ مهندسی در خصوص مخازن نفت و گاز کشور و طرح های مربوط به نگهداشت تولید از مخازن و یا افزایش بازیافت از آنها می باشد و در این حوزه وظایف زیر را برعهده خواهد داشت:

    الف- بررسی و اظهارنظر مشورتی فنی در مورد طرح ها و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود و افزایش برداشت از مخازن نفت و گاز کشور.

    ب- بررسی و اظهارنظر مشورتی فنی در خصوص برنامه‌های پیشنهادی مربوط به ساماندهی توسعه دانش فنی و نیز انتقال فناوری در امور مرتبط با مهندسی مخازن و زمین شناسی نفت و دیگر موارد مرتبط.

    ب- ارزیابی اقدامات انجام شده در حوزه افزایش تولید و یا بهبود و افزایش برداشت از مخازن نفت و گاز کشور و اظهارنظر مشورتی فنی در خصوص آنها حسب مورد.

    ت- تایید خط پایه تخلیه مخازن، موضوع بند (غ) ماده (1) شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز موضوع تصویب نامه شماره 57225/ت 83367هـ مورخ 1395.5.16 و اصلاحیه آن موضوع بند (1) تصویب نامه شماره 69978/ت 53421 هـ مورخ 1395.6.10.

    ث- ارائه مشاوره و اظهار نظر فنی در دیگر موارد ارجاعی از سوی وزیر نفت در حوزه مهندسی مخازن.

    ماده 2- ترکیب و نحوه انتخاب اعضای شور عبارتند از:

    الف - وزیر نفت.

    ب - معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت.

    پ - معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت.

    ت - مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران

    ث ـ مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران

    ج ـ مسئول ذی‌ربط منابع هیدروکربوری در ستاد شرکت ملی نفت ایران به معرفی مدیرعامل این شرکت

    چ ـ چهار نفر از کارشناسان صنعت نفت در حوزه‌های مهندسی مخازن، زمین‌شناسی و علوم زمین
    (Geology & GeoScience) در بخش نفت

    ح ـ سه نفر از میان اعضای ایرانی هیأت‌های علمی و پژوهشی برجسته دانشگاه‌ها و مراکز معتبر پژوهشی داخل و خارج از کشور در حوزه‌های مهندسی مخازن، زمین‌شناسی و علوم زمین در بخش نفت.

    تبصره 1ـ اعضای موضوع بندهای (چ) و (ح) این ماده برای مدت دو سال توسط وزیر نفت انتخاب و منصوب می‌شوند و تغییر و تجدید انتخاب ایشان بلامانع است. اعضای موضوع بند (ح) توسط وزیر نفت پس از توافق با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب خواهند شد.

    تبصره 2ـ وزیر نفت مرجع قبول یا رد استعفای اعضای موضوع بندهای (چ) و (ح) است. در صورت استعفا، فوت یا عدم حضور سه جلسه متوالی غیرموجه در جلسات، شخص جایگزین برای باقی‌مانده دوره به ترتیب مقرر در این ماده تعیین خواهد شد.

    ماده 3 ـ نحوه برگزاری جلسات و تصمیم‌گیری شورا به شرح زیر است:

    الف ـ شورا حداقل هر سه ماه یکبار به دعوت دبیرخانه تشکیل جلسه می‌دهد. در موارد ضروری به تشخیص رئیس شورا جلسه فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

    ب ـ ارجاع موارد و تعیین دستور جلسات شورا توسط وزیر نفت انجام می‌شود.

    پ ـ ریاست جلسات با وزیر نفت بوده و در غیاب وی، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت، ریاست جلسات را بر عهده خواهد داشت.

    ت ـ جلسات شورا با حضور حداقل 9 نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آرای حاضران معتبر است. در صورت تساوی آرا، نظر رئیس جلسه ملاک عمل خواهد بود.

    ث ـ از دیگر افراد صاحب‌نظر حسب مورد می‌توان برای حضور در جلسات شورا (بدون حق رأی) دعوت کرد. همچنین مسئولان و کارشناسان ذی‌ربط وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران نیز بنا به دعوت، حسب مورد می‌توانند در جلسات شورا (بدون حق رأی) حضور یابند.

    ج ـ شورا می‌تواند حسب نیاز نسبت به تشکیل کارگروه‌های دایمی و یا موقت اقدام کند.

    چ ـ تصمیمات شورا توسط وزیر نفت ابلاغ می‌شود.

    ماده 4 ـ ساختار شورا به ترتیب زیر است:

    الف ـ دبیرخانه دایمی شورا در معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت (اداره کل نظارت بر بهبود و ازدیاد برداشت از مخازن) مستقر خواهد شد و مدیرکل نظارت بر بهبود و ازدیاد برداشت از مخازن (دبیر شورا) می‌تواند بدون حق رأی در جلسات شورا شرکت کند.

    ب ـ کلیه امور اداری مربوط به شورا و ارسال مدارک و اطلاعات برای اعضای شورا توسط دبیرخانه انجام می‌شود. دبیرخانه باید کلیه مذاکرات جلسات شورا را ثبت و ضبط کرده و اسناد آن را به طور مناسب نگهداری کند.

    پ ـ بررسی، پیگیری و نظارت بر نحوه اجرای تصمیمات شورا و ارایه گزارش در این موارد به وزیر و شورا از وظایف معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت است.

    برچسب ها