عصر خودرو

موافقت محتاطانه روسیه برای همراهی با اوپک

عصر بازار- روز یکشنبه در واکنش به اظهارات وزیر انرژی روسیه مبنی بر تعهدنداشتن این کشور برای کاهش تولید نفت، قیمت‌ها با اندکی کاهش مواجه شدند اما روز دوشنبه هم‌زمان با اعلام موافقت رئیس‌جمهور روسیه با طرح فریز نفتی، سطح قیمت نفت برنت به ٥٣ دلار و ١٨ سنت افزایش یافت.

موافقت محتاطانه روسیه برای همراهی با اوپک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شرق، در روزهای پایانی هفته نیز قیمت‌ها در پی اعلام خبری مبنی بر افزایش سطح ذخیره‌سازی در آمریکا با کاهش مواجه شدند.

    ٣شاخص اصلی قیمت نفت

     قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در نخستین ساعات روز جمعه چهاردهم اکتبر، ٥٢ دلار و سه سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، ٤٨ سنت کاهش یافته است. شاخص «نفت وست تگزاس اینترمدیت» (WTI) نیز در همین روز 50 دلار و ٤٤ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، تغییری نشان نمی‌دهد.

    همچنین بنا بر گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - که متشکل از میانگین قیمت نفت ١٢ کشور عضو این سازمان است- در پایان روز پنجشنبه سیزدهم اکتبر به ٤٨ دلار و هفت سنت رسید که نسبت به روز مشابه هفته گذشته، ٢٣ سنت بالاتر است.

    پیش‌بینی‌های بازاری

    بنا بر گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد در صورت پایبندی اوپک به طرح کاهش تولید نفت، بازار زودتر از زمان پیش‌بینی‌شده به تعادل خواهد رسید و در سال 2017 عرضه با تقاضا هماهنگ خواهد شد اما در غیر این صورت مازاد عرضه در بازار ادامه‌دار خواهد بود. این سازمان سطح تولید کنونی اوپک را بیشترین میزان در تاریخ عنوان کرد اما پیش‌بینی کرد با اجرای طرح فریز نفتی از سوی اعضای اوپک، مازاد عرضه در بازار کاهش خواهد یافت. همچنین مدیرکل این نهاد بین‌المللی در کنگره جهانی انرژی در استانبول اظهار امیدواری کرد با اجرای این طرح، قیمت نفت افزایش یابد. دبیرکل اوپک نیز در سخنانی اعلام کرد پس از توافق کشورهای عضو اوپک انتظار می‌رود میزان نفت خام انبارشده در بازار به‌سرعت کاهش یابد و تعادل در بازار نفت برقرار شود.

    موافقت محتاطانه روسیه برای همراهی با اوپک

    ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در سخنان خود در کنگره جهانی انرژی از تصمیم اوپک در جهت کاهش تولید حمایت کرد. وی مهار و کاهش تولید نفت را در شرایط کنونی سبب تثبیت بازار دانست اما اضافه کرد مسئولان نفتی این کشور باید به بررسی این طرح بپردازند و روسیه ترجیح می‌دهد میزان تولید نفت خود را ثابت نگه دارد.

    پیشنهاد فروش نفت به مصر از سوی ٣ کشور

    شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در پی اختلافات به‌وجودآمده با رأی دولتمردان مصر در شورای امنیت، صادرات 700‌ هزار تن فراورده‌های نفتی به این کشور را از ماه جاری میلادی قطع کرد. به گزارش پایگاه میدل ایست مانیتور به نقل از شانا، در پی این تصمیم، سه کشور روسیه، ایران و ونزوئلا در پی آن هستند تا به این کشور نفت و فراورده نفتی صادر کنند. لازم به ذکر است عربستان حدود 40 درصد از نیازهای وارداتی مصر به نفت و فراورده‌های نفتی را تأمین می‌کرد.

    رشد تولید نفت ایران و اوپک

    دبیرخانه اوپک در آخرین گزارش ماهانه تحولات بازار نفت خود اعلام کرد تولید نفت این سازمان در ماه سپتامبر سال جاری میلادی با 220 هزار بشکه افزایش به ٣٣‌میلیون و 390 ‌هزار بشکه در روز رسیده است. رشد تولید عراق، نیجریه و لیبی دلیل اصلی این افزایش عنوان شده است. همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است متوسط تولید نفت ایران در ماه مذکور سه‌میلیون و ٦٦٥‌هزار بشکه در روز بوده است که این رقم نسبت به ماه آگوست ٣١‌ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد. علاوه بر این، براساس آمار منتشرشده از سوی وزارت بازرگانی ژاپن، صادرات نفت ایران به این کشور در هشت‌ماهه اول سال جاری میلادی به ٢١٦‌ هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به هشت‌ماهه سال گذشته، حدود ٢٦ درصد رشد دارد.

    قیمت گاز طبیعی

    به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت شاخص اسپات هنری هاب (Henry Hub) به‌عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به چهاردهم اکتبر، سه دلار و ١٧ سنت به ازای هر ‌میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد که نسبت به هفته گذشته، ٣٣ سنت رشد نشان می‌دهد.

    امضای قرارداد خط لوله «ترک استریم»

    در حاشیه کنگره جهانی انرژی، سران دو کشور روسیه و ترکیه قراردادی مبنی بر ساخت خط لوله زیردریایی انتقال گاز امضا کردند که قرار است بخش بزرگی از گاز روسیه را به اروپا برساند. به گزارش خبرگزاری رویترز، عملیات اجرائی ساخت این خط لوله از اواخر سال گذشته میلادی به‌ دلیل تنش در روابط دو کشور متوقف شده بود. خط لوله ترک استریم که جایگزینی برای خطوط انتقالی اوکراین خواهد بود، قادر به انتقال سالانه ٦٣‌ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی است.

    برچسب ها