عصر خودرو

معاون وزیر نفت عنوان کرد:

کشورهای پاسفیک مشتری فرآورده های نفتی ایران

ترافیک نفتکش‌ها در بندر ماهشهر

عصر بازار- معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: کشورهای حوزه پاسفیک از جمله چین، ژاپن و همچنین برخی کشورهای اروپایی، مشتری فرآورده‌های نفتی ایران هستند.

کشورهای پاسفیک مشتری فرآورده های نفتی ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، عباس کاظمی با اشاره به صادرات پایدار فرآورده های نفتی گفت: امسال برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت به صادرات پایدار روزانه 400 هزار بشکه فرآورده دست پیدا کردیم.

    وی ادامه داد: با وجود این دستاورد بزرگ به دلیل محدودیت بنادر نتوانستیم صادرات این میزان فرآورده را افزایش دهیم، در حالی که امکان صادرات روزانه 500 هزار بشکه فرآورده نفتی در کشور وجود دارد.

    به گفته کاظمی، با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و توسعه بندر ماهشهر تا پایان امسال به صادرات روزانه 500 هزار بشکه فرآورده نفتی دست پیدا خواهیم کرد.

    وی، گاز، مازوت، سوخت هواپیما و گاز مایع را از فرآورده های نفتی صادراتی ایران برشمرد و گفت: امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران مسئولیت این صادرات را برعهده دارد و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، تامین و تسهیل کننده این صادرات و انتقال دهنده آن به بنادر است.

    مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با تاکید بر تاثیر برجام در این اتفاق بزرگ "صادرات فرآورده های نفتی ایران" گفت: پیش از تحریم نمی توانستیم به این میزان صادرات دست پیدا کنیم؛ چرا که مشتریان برای خرید با ما تعامل نداشتند؛ اما هم اکنون در بندر ماهشهر شاهد ترافیک نفتکش‌ها هستیم.

    وی افزود: هم اکنون در بندر ماهشهر شاهد ترافیک نفتکش‌هایی هستیم که در دوران پسابرجام برای خرید فرآورده های نفتی به ایران آمده اند.

    معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: برای نخستین بار در صنعت نفت ایران به صادرات پایدار فرآورده های نفتی دست پیدا کردیم و برای دریافت ارزی این صادرات هیچ مشکلی وجود ندارد.

    کاظمی در ادامه  از کسب سهم ١٣ درصدی ایران از صادرات فرآورده های نفتی در خاورمیانه پس از برجام خبرداد.

    وی گفت: امروز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با حضوری پررنگ در بازارهای منطقه‌ای فرآورده‌های نفتی، ضمن صادرات روزانه بیش از 60 میلیون لیتر فرآورده‌های نفت‌گاز و نفت کوره، سهمی معادل ١٣,٥ درصد از مجموع صادرات فرآورده در منطقه خاورمیانه - که در سال 2015 به عدد ٢.٩ میلیون بشکه در روز رسیده است - را به خود اختصاص داده است.

    به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در این رقم، صادرات گاز مایع این شرکت لحاظ نشده است.

    وی ادامه داد: تجارت روزانه بیش از 400 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی به چندین بازار هدف مختلف نیازمند دسترسی به سیستم حمل و نقل دریائی و زمینی بین المللی، سیستم مالی بین المللی و امکانات و تسهیلات بیمه‌ای مورد نیاز و مهمتر از همه اعتماد ایجاد شده برای شرکای تجاری کشور در سایه سیاست موفق حل و فصل مسئله هسته‌ای است.

    کاظمی تاکید کرد: به طور قطع بدون برخورداری از دستاوردهای برجام در حوزه روابط خارجی و تجارت بین‌المللی، به هیچ عنوان امکان کسب سهمی ١٣ درصدی از مجموع تجارت فرآورده در منطقه خاورمیانه متصور نبود.

    وی اعلام کرد: دستیابی به این رکورد عملکردی در شرایطی تحقق یافته است که ظرفیت موجود شرکت برای توسعه صادرات، رقمی معادل 500 هزار بشکه (روزانه 80 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی) است که در شرایط فعلی به دلیل رشد سریع صادرات و محدودیت‌های موجود در حوزه بارگیری و صادرات هنوز امکان تحقق نیافته است.

    کاظمی افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم  برای رسیدن این رقم به حدود 600 هزار بشکه در روز تا سال آینده انجام شده است.

    برچسب ها