عصر خودرو

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد؛

رونق مسکن راهکار خروج صنایع بزرگ از رکود

عصر بازار: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه تفاهم نامه میان بانک مسکن و شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، به اهمیت رونق مسکن برای خروج از رکود اشاره کرد و مسکن را اصلی ترین محرک رونق کشور دانست.

رونق مسکن راهکار خروج صنایع بزرگ از رکود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه تفاهم نامه میان بانک مسکن و شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، با بیان مطلب بالا گفت: به دلیل چرخه معیوبی که در اقتصاد ما ایجاد شده، نیاز به یک محرک وجود دارد تا مجموعه را از تنگنای مالی خارج کند.
    دکتر محمد فطانت ادامه داد: در کلیت اقتصاد ما، چند بخش به دلیل گستردگی زنجیره  ارزششان می توانند این نقش را ایفا کنند، که نخستین بخشی که می تواند نقش بسزایی در این زمینه ایفا کند، بخش مسکن است.
    وی با اشاره به وضعیت امروز صنایع بورسی، ابراز داشت: مجامع شرکت ها برگزار شده و با یک انباشت موجودی و افزایش در حساب های دریافتنی شرکت ها مواجه هستیم. در نتیجه بانک ها نمی توانند مطالبات خود را وصول کنند و همین امر، به نحوی موجب تشدید چرخه معیوب معوقات می شود و بحران تامین مالی را ایجاد می کند.
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: با نگاهی به صنعت سیمان مشاهده می شود که بخش زیادی کلینکر انبار شده و در بخش فلزات هم شاهد انباشتگی در بخش نورد، میلگرد، تیرآهن و ورق هستیم. در صنعت خودرو نیز این موضوع دیده می شود.
    وی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد پرتفوی اصلی بانک ها به چهار تا پنج صنعت اصلی کشور اختصاص دارد، تصریح کرد: بحران اعتبار و بحران نقدینگی یکی از کلیدی ترین مسایلی است که دیده می شود و تا آن برطرف نشود، نمی توان رونق را برگرداند.
    دکتر فطانت خاطرنشان کرد: برای حل این موضوع فقط یک راه حل وجود دارد و آن اینکه باید نگاه تخصصی تامین مالی در هر حوزه ای به روش جداگانه وجود داشته باشد. با یک روش عام نمی توان در تمام حوزه های تامین مالی عمل کرد و طبیعتا امروزه، خلاقیت ها، نوآوری ها در روش های تامین مالی می تواند رونق از دست رفته را به کلیت چرخه اقتصاد برگرداند. برخی معتقدند که اگر بازار اولیه در کشور رونق بگیرد، تاثیری منفی بر بازار ثانویه دارد، این تصور کاملا اشتباه است. اگر بازار اولیه که تامین نقدینگی بخش واقعی اقتصاد را به عهده دارد، به درستی عمل کند، می توان زمینه را برای رونق ایجاد کند و با بهبود عملکرد شرکت هایی که بحران نقدینگی دارند رونق به اقتصاد بازخواهد گشت.
    وی ادامه داد: امروز در بانک مسکن، به یمن حمایت های وزیر محترم مسکن و راه و شهرسازی شاهد کلید خوردن اقدامی مناسب در  این راستا هستیم و بر اساس این تفاهم نامه تامین مالی پروژه های مقیاس بزرگ حوزه راه و شهرسازی از طریق اراضی دولت اجرایی خواهد شد.
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در این زمینه، ابزارهای متعددی در سازمان آماده ارایه است. که در این مورد خاص از طریق مدیریت دارایی و با استفاده از روش های مالی ساختار یافته و با استفاده از ابزارهای متنوع مالی طراحی شده در بازار سرمایه و همچنین بهره گیری از نهادهای فعال در این بازار و صندوق پروژه، با خلاقیت و نوآوری خاصی که توسط مجموعه همکاران در گروه بانک مسکن صورت گرفته است امکان عملیاتی شدن را یافته است.
    دکتر فطانت گفت: امیدوارم به زودی بانک مسکن به عنوان پیش قراول رونق در بخش مسکن، کل زنجیره را به دنبال خود به حرکت درآورد و و کل زنجیره را مانند لوکوموتیو به دنبال خود بکشد.
    وی تاکید کرد: بازار سرمایه و مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار خلاقیت و نوآوری برای تامین مالی و از راه های غیر از راهکارهای متعارف، را تشویق می نماید و آن را حمایت می کند، چه اینکه این تامین مالی برای بخش خصوصی، صنایع و دولت انجام شود.
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: امروز متاسفانه یکی از معضلات، بدهی دولت به پیمانکاران است که تنها راه حل آن مراجعه به ابزارهایی است که در بازار سرمایه طراحی شده است. ابزارهایی مانند اوراق خزانه اسلامی در بازار سرمایه است، که البته امید می رود این اوراق به زودی منتشر شود. این در حالی است که انتشار هزار میلیارد ریال اوراق خزانه در بودجه 93 دیده شده بود و دولت می تواند با استفاده از این امکان، بدهی خود را به پیمانکاران پرداخت کند تا شاهد تسهیل در اقتصاد باشیم.
    وی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال 94، انتشار 5 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه دیده شده، ابراز داشت: امیدوارم با امکانات و تسهیلات در نظر گرفته شده، در نیمه دوم سال جاری با رفع کامل تحریم ها، شاهد رونق در اقتصاد باشیم.
    یادآور می شود؛ عصر روز سه شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تفاهم نامه تامین مالی پروژه های مقیاس بزرگ حوزه راه و شهرسازی از طریق اراضی دولت به امضا رسید، تا به این واسطه یک پل غیربانکی جهت دسترسی به منابع مالی برای شهرک‌سازی مسکونی فراهم آید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو